Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! jeg er skikkelig stresset for å bli stående uten penger, jeg er strax 18 og får ikke mer penger hjemmefra, jeg går på skole og får utrolig lite i stipend. hvordan er det med penger fra nav? noen som vet om man har krav på hjelp når man går på skole?

Anonymous poster hash: 74e3a...9c5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! jeg er skikkelig stresset for å bli stående uten penger, jeg er strax 18 og får ikke mer penger hjemmefra, jeg går på skole og får utrolig lite i stipend. hvordan er det med penger fra nav? noen som vet om man har krav på hjelp når man går på skole? Anonymous poster hash: 74e3a...9c5

Hvis du går på skole er det Lånekassen du bør høre med. Antageligvis vil de be deg ta opp studielån.

Anonymous poster hash: 3ccd9...8e2

• Liker 10
Skrevet

Om det er vgs du går på og du ennå har ungdomsrett har foreldrene dine forsørgerplikt.

Anonymous poster hash: 750df...324
  • Liker 13
Skrevet

Du får ta deg en jobb da.

Anonymous poster hash: ae059...7d6
  • Liker 9
Skrevet

Du har ikke krav på penger fra nav.

Det er foreldrene dine som har forsørgerplikt og holder deg med hus og mat regner jeg med.

Det er kanskje på tide med en jobb ved siden av skolen :)

Du blir verken den første eller den siste "blakke" skoleeleven. Det er en del av livet det der..

Anonymous poster hash: 9f3ad...6a1
  • Liker 7
Skrevet

Så lenge du går på videregåended har foreldrene dine plikt til å forsørge deg frem til du er 21 år.

• Liker 2
Skrevet

Bo hjemme hos foreldrene dine, bruk stipendet ditt til det nødvendigste. Vil du ha noe utover dette må du jobbe.

Hva tror du egentlig? At NAV står for "lommepengesentralen?

• Liker 11
Skrevet

hva er greien med personangrep? jeg spør et spm. hadde jeg hatt muligheten til jobb hadde jeg vell gjort det for lengst. jeg lurte bare helt enkelt på hvem jeg skulle snakke med eller hvem jeg muligens kan få hjelp hos. jeg har hørt fra flere at jeg får hjelp men da er vell det feil, foreldrene mine har dessverre ikke mulighet for å betale noe for meg lenger, da det ikke er noe barnebidrag eller noe slikt lenger. de har heller ikke mulighet til ha meg boende hjemme. men uansett takk for svar, dere som faktisk svarte saklig :)

Ts.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Foreldrene dine har forsørgerplikt til deg frem til du er 21 år så lenge du er i videregående opplæring. Siden du får "utrolig lite i stipend" (som jo er basert på deres inntekter), regner jeg med at de har råd til å forsørge deg under deres tak.

Hvis du mener du ikke har mulighet til å jobbe får du starte prosessen med å bli ung ufør. Men da skal du være rimelig syk. Første stopp er fastlegen din.

Dette er ikke ment som et personangrep, men som en reality check.

Endret av Chloe-
  • Liker 7
Skrevet

ja for å være eksakt får jeg 900kr i stipend til en hel mnd, det vil jeg si er "utrolig lite" da jeg ikke har andre inntekter.. men dessverre er ikke alltid den inntekten foreldrene mine har helt korrekt den inntekten som er ført opp på dem er dessuten fra noen år siden situasjonen er ikke lik nå, og det kan lånekassen ikke hjelpe med å forandre på (siden moren min er gift med en annen og adressen min er der, så regnes den nye mannen til min mor som min far og han har bedre inntekt enn min biologiske far som vil si at jeg automatisk får enda mindre i stipend, og han er ikke interessert i å betale noe for meg så det er tap-tap situasjon.) lånekassen tar heller ikke forbehold for hva de har å betale på selv heller. så nei de har fortsatt ikke penger til å forsørge meg noe særlig. jeg visste forresten ikke at de har forsørgerplikt til jeg er 21 år.

• Liker 2
Gjest oreokaka
Skrevet

Bor du hjemme da? Hva er det du trenger penger til?

• Liker 1
Skrevet

nei jeg bor ikke hjemme. jeg trenger penger til å ha mat på bordet en hel mnd. istedenfor mat på bordet i en-to uker. det er jo også ting som busskort, mobilregning osv.. man kan jo ikke leve på 900kr.

Ts

• Liker 3
Skrevet (endret)

Når han giftet seg med din mor tok han på seg forsørgerplikten. Flytt hjem igjen, for det har du all rett til.

Du får bare legge frem tallene for han: Maksbeløpet hos lånekassen er 2080,-/mnd, som du trolig hadde fått (om din mor sitter såpass dårlig i det).

Endret av Chloe-
  • Liker 4
Skrevet

det var jeg heller ikke klar over. takk for svar :)

Skrevet

Chole- har helt rett.

Hvorfor får du ikke borteboerstipend? Valgte du selv å flytte hjemmefra kanskje?

Anonymous poster hash: 13d20...3c0

Skrevet

bor ikke langt nok vekke. nei egentlig ikke, måtte flytte til kjæresten min.

Skrevet

bor ikke langt nok vekke. nei egentlig ikke, måtte flytte til kjæresten min.

Måtte? Ble du kastet ut?

Skrevet

det var ikke plass, vi har bare 2 rom og min mor fikk baby.

så jeg valgte å ikke være vanskelig.

Skrevet (endret)

det var ikke plass, vi har bare 2 rom og min mor fikk baby.

så jeg valgte å ikke være vanskelig.

Da får du minne dem om forsørgerplikten, samt din "tapte" stipendandel.

Lykke til.

---

Og jobb, hvorfor har du ikke mulighet?

Endret av Chloe-
Skrevet

vi bor i en veldig liten bygd hvor det ikke er så veldig mange jobber, eventuelt større mulighet for jobb når jeg er 18 og ferdig med skole. jeg har søkt så og si overalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...