Gå til innhold

Gjøre yoghurt naturell til vaniljeyoghurt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har seg altså sånn at det er laktosefri yoghurt det er snakk om, og jeg har derfor ikke de helt store smaks-mulighetene. Men de har små fire-pakninger med to blåbær og to vanilje. Liker ikke de med blåbær, men vaniljeyoghurten var kjempegod!

Det jeg lurer på er dette: Kan jeg gjøre den store yoghurt naturell-boksen til vaniljeyoghurt ved å skrape ut en vaniljestang og legge oppi frø og stang en stund? Har gjort det med melk og fløte når det gjaldt baking, men vil yoghurten trekke til seg dette? Eller er jeg helt på jordet her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vaniljeessens funker i alle fall fint

Skrevet

Vaniljeessens funker i alle fall fint

Hvor mye essens i det tilfellet?

Skrevet

Vaniljeessens smaker jo ikke vanilje. Vaniljestang er veldig dyrt, så ville kjøpt ekte vaniljeekstrakt. Da holder det nok med to-tre dråper.

Anonymous poster hash: 6826d...f3f
  • Liker 3
Skrevet

Kommer helt ann på hvor sterk smak du vil ha det. Jeg pleier blande i skålen for hver gang jeg forsyner meg. 3-4 toppede spiseskjeer yoghurt, 4-5 dråper essens og så bruker jeg en liten teskje falsk søtning også (jeg bruker splenda).

En annen ting du kan gjøre for å smakssette yoghurt naturel er å helle litt ublandet saft i. Gul fun light er en favoritt her

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjør det alltid med vanlig naturell yoghurt. Jeg tilsetter ofte vaniljepulver (kjøpt på helsekost), noen ganger også nøtter, bær, frukt, litt kanel, solsikkefrø, havre, musli, rosiner mm.

Kjøper aldri de med ferdig syltetøy og smak uansett.

Sist hadde jeg i rørte bringebær (kjøpte frosne bringebær som jeg tinte og rørte med litt agavesirup), vaniljepulver og kakaonibs. Mmmmmmmmm...kjempe godt :)

Skrevet

Vaniljeessens smaker jo ikke vanilje. Vaniljestang er veldig dyrt, så ville kjøpt ekte vaniljeekstrakt. Da holder det nok med to-tre dråper.

Anonymous poster hash: 6826d...f3f

Takk for forslag!

Kommer helt ann på hvor sterk smak du vil ha det. Jeg pleier blande i skålen for hver gang jeg forsyner meg. 3-4 toppede spiseskjeer yoghurt, 4-5 dråper essens og så bruker jeg en liten teskje falsk søtning også (jeg bruker splenda).

En annen ting du kan gjøre for å smakssette yoghurt naturel er å helle litt ublandet saft i. Gul fun light er en favoritt her

Takk! Kanskje jeg prøver med saft også.

Eller stevia med vaniljesmak

Hvor får man tak i det?

Jeg gjør det alltid med vanlig naturell yoghurt. Jeg tilsetter ofte vaniljepulver (kjøpt på helsekost), noen ganger også nøtter, bær, frukt, litt kanel, solsikkefrø, havre, musli, rosiner mm.

Kjøper aldri de med ferdig syltetøy og smak uansett.

Sist hadde jeg i rørte bringebær (kjøpte frosne bringebær som jeg tinte og rørte med litt agavesirup), vaniljepulver og kakaonibs. Mmmmmmmmm...kjempe godt :)

Vaniljepulver og ikke sukker? Fins det på mange helsekoster tror du? Takk for inspirerende forslag!

Skrevet

Du kan kjøpe både vaniljeekstrakt og stevia med vaniljesmak på iherb.com.

Er der jeg får slikt fra. De har også peppermynteekstrakt og sitronekstrakt, om du skulle like variasjon i joghurten (eller i bakverk).

Jeg bruker ellers å tilsette godt syltetøy (hjemmelaget eller kvalitet tilsvarense) i joghurt naturel og på grøt. Kjempegodt.

Anonymous poster hash: 98cb9...751
Skrevet

Vaniljepulver og ikke sukker? Fins det på mange helsekoster tror du? Takk for inspirerende forslag!

Vaniljepulver er mørke tørkete pulveriserte frø fra fra vaniljestangen. Tror de fins på de fleste helskostforretninger. Jeg har funnet de flere steder, bla på Sunkost. Er litt dyrt for et glass, men jeg har mitt lenge.

Nei, det er ikke sukker i. Så hvis du liker at yoghurten blir søt, så foretrekker du nok heller vaniljesukker. Eller faktisk er det kjempe godt og deilig søtsmak med yoghurtnaturell med vaniljepulver og ahornsirup/lønnesirup (fåes også på helsekostforretninger, og Meny, tror jeg). Det lager jeg meg også noen ganger. Det er kjempe godt. Ahorn sirup er en slags sukker fra Ahorn treet som smaker bitte litt karamell...mmmmmmm....fikk lyst på.

Skrevet

Vaniljepulver er mørke tørkete pulveriserte frø fra fra vaniljestangen. Tror de fins på de fleste helskostforretninger. Jeg har funnet de flere steder, bla på Sunkost. Er litt dyrt for et glass, men jeg har mitt lenge.

Nei, det er ikke sukker i. Så hvis du liker at yoghurten blir søt, så foretrekker du nok heller vaniljesukker. Eller faktisk er det kjempe godt og deilig søtsmak med yoghurtnaturell med vaniljepulver og ahornsirup/lønnesirup (fåes også på helsekostforretninger, og Meny, tror jeg). Det lager jeg meg også noen ganger. Det er kjempe godt. Ahorn sirup er en slags sukker fra Ahorn treet som smaker bitte litt karamell...mmmmmmm....fikk lyst på.

Takk for at du tok deg tid til å svare! Det høres kjempegodt ut. Sånne ting varer gjerne lenge og da gjør det ikke mye at det er litt dyrt, så nå skal jeg på leting etter vaniljepulver og om jeg kommer over litt Ahorn-sirup, så... :fnise: Gleder meg allerede. Litt godt skal man ha rundt eksamen!

• Liker 1
Skrevet

Ahornsirup er lønnesirup, det er det lønn heter på tysk.

Ekstrakter er alkohol og det er det innførselsrestriksjoner på. Sjekk med Helsedirektoratet før handel fra Iherb. Eventuelt bare ta sjansen, men hvis pakken blir undersøkt i tollen vil det nok ha noen konsekvenser. Jeg ville kjøpt vaniljepulver eller laget vaniljeekstrakt selv, det er veldig enkelt.

• Liker 1
Skrevet

Takk for at du tok deg tid til å svare! Det høres kjempegodt ut. Sånne ting varer gjerne lenge og da gjør det ikke mye at det er litt dyrt, så nå skal jeg på leting etter vaniljepulver og om jeg kommer over litt Ahorn-sirup, så... :fnise: Gleder meg allerede. Litt godt skal man ha rundt eksamen!

Da har jeg skaffet meg en liten boks vaniljepulver fra helsekosten, så får vi se hvordan det går!

Ahornsirup er lønnesirup, det er det lønn heter på tysk.

Ekstrakter er alkohol og det er det innførselsrestriksjoner på. Sjekk med Helsedirektoratet før handel fra Iherb. Eventuelt bare ta sjansen, men hvis pakken blir undersøkt i tollen vil det nok ha noen konsekvenser. Jeg ville kjøpt vaniljepulver eller laget vaniljeekstrakt selv, det er veldig enkelt.

Da forstår jeg litt mer. Så flere typer sirup i dag, men ikke mye til denne "Ahorn"-sirupen. Men lønnesirup skal jeg klare å få tak i! Takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...