Gå til innhold

Hvor ofte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte vasker dere yttertøyet til barnehagebarna deres? Jeg tenker da på sånt som regntøy, parkdresser, høstdresser, vinterdresser osv? Det brukes jo hver dag på denne tiden, og blir skittent med én gang. Jeg sender med dressen kanskje 3 dager på rad, selv om den har blitt skitten første dagen. Men så er jeg redd for at vi skal bli "stemplet" pga det, at barnehagen og/eller andre foreldre skal reagere på det.

Høres kanskje rart ut at jeg bekymrer meg for det, men det er utrolig hva folk henger seg opp i rundt om har jeg skjønt...

Anonymous poster hash: 2968d...bca
Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet

Noen ganger hver dag (hvertfall i disse dager).

Yttertøyet henger i garderoben i bhg, som også blir benyttet til lek, så da skal de ikke henge skittent tøy der.

Skrevet

Noen ganger hver dag (hvertfall i disse dager).

Yttertøyet henger i garderoben i bhg, som også blir benyttet til lek, så da skal de ikke henge skittent tøy der.

Mener du flere ganger om dagen, eller at du innimellom vasker hver dag? :klo:

Og hvis du vasker hver dag, hvor mange "sett" med uteklær har du da? For det man vasker i dag, er jo ikke tørt neste morgen (og skal jo ikke i tørketrommel)

Gjest Magdalene
Skrevet

Mener du flere ganger om dagen, eller at du innimellom vasker hver dag? :klo:

Og hvis du vasker hver dag, hvor mange "sett" med uteklær har du da? For det man vasker i dag, er jo ikke tørt neste morgen (og skal jo ikke i tørketrommel)

En gang om dagen ;)

Vasker det med en gang hun er hjemme fra bhg. Vasker bare på et slikt skyldeprogram som tar 20min.

Så henger jeg det opp på vaskerommet, hvor vi har varmekabler, så da er det stort sett tørr til dagen etter. Er det ikke det, henger jeg det i tørkeskapet i bhg.

Når det er sagt, har vi vel dobbelt opp av alt, men får sjeldent bruk for eksratøyet.

Skrevet

Å vaske yttertøy hver dag har virkelig ikke falt meg inn. Ikke hver uke heller. Det ser jeg på som unødvendig slitasje, vanntett skalltøy er jo ikke vanntett mer etter ca 5 vask.

Anonymous poster hash: 88a1e...e08
  • Liker 4
Skrevet

Vasker sjeldent, egentlig. Utedresser og regntøy har ikke godt av å bli vasket for ofte, visstnok, det kan gå ut over egenskapene i tøyet.

På den annen side er det jo ikke bra for utedressen å være full av sand hele tiden, det sliter jo også. Men jeg synes ikke at det gjør noe at utedresser er sandete. Barn er barn, og litt sand skader da ingen.

Jeg vasker IKKE hver dag, ikke hver uke heller. Maks annenhver uke. Ofte er det nok å spyle klærne i dusjen, trenger ikke vaske på fullt program i maskinen hver gang..

Og utedressen sprayimpregnerer jeg etter hver vask.

Skrevet

En gang om dagen ;)

Vasker det med en gang hun er hjemme fra bhg. Vasker bare på et slikt skyldeprogram som tar 20min.

Så henger jeg det opp på vaskerommet, hvor vi har varmekabler, så da er det stort sett tørr til dagen etter. Er det ikke det, henger jeg det i tørkeskapet i bhg.

Når det er sagt, har vi vel dobbelt opp av alt, men får sjeldent bruk for eksratøyet.

Hehe, godt det ikke var flere ganger om dagen - må si jeg lurte litt :fnise:

Okei. Hos oss er det ikke tørkeskap i barnehagen dessverre; det ville jo løst mye av utfordringen.

Vi har minst dobbelt opp av alt, og får alltid bruk for ekstratøyet. Er ikke alltid det er nok heller...

Å vaske yttertøy hver dag har virkelig ikke falt meg inn. Ikke hver uke heller. Det ser jeg på som unødvendig slitasje, vanntett skalltøy er jo ikke vanntett mer etter ca 5 vask.

Anonymous poster hash: 88a1e...e08

Det er godt å høre. Jeg har også tenkt at det sliter unødvendig på tøyet, samt at vannavvisningsevnen må jo bli redusert etterhvert? Det er vel noe av årsaken til at man ikke skal bruke skyllemiddel på yttertøy, tror jeg?

Vasker sjeldent, egentlig. Utedresser og regntøy har ikke godt av å bli vasket for ofte, visstnok, det kan gå ut over egenskapene i tøyet.

På den annen side er det jo ikke bra for utedressen å være full av sand hele tiden, det sliter jo også. Men jeg synes ikke at det gjør noe at utedresser er sandete. Barn er barn, og litt sand skader da ingen.

Jeg vasker IKKE hver dag, ikke hver uke heller. Maks annenhver uke. Ofte er det nok å spyle klærne i dusjen, trenger ikke vaske på fullt program i maskinen hver gang..

Og utedressen sprayimpregnerer jeg etter hver vask.

Er det jeg også tror. Godt vi er flere :)

Nei, det er klart, hvis det er sand som sitter fast på tøyet kan man jo børste det av når det tørker og/eller spyle av litt med dusjen, fremfor å vaske for ofte. Men selv om man børster av sanda da, som vi gjerne gjør, så er jo tøyet litt sånn "støv-skittent" etterpå. Jeg har jo tenkt at sånn er det jo med yttertøy som brukes ute daglig i barnehagen, men samtidig er jeg redd for at andre skal legge merke til det på en negativ måte.

Ah! Det har jeg aldri tenkt på, å sprayimpregnere utedressen. Er det trygt? Jeg tenker på for ungen? (Det blir jo som et slags "belegg" på tøyet, og unger har en tendens til å sutte på det meste har jeg inntrykk av, hehe)

Skrevet (endret)

Vasker minst en gang pr uke. Hvertfall på denne tiden. Er som oftest regndressene som trenger vask.

Vasker det når vi kommer hjem om ettermiddagen og henger det på vranga på badet, da er det tørt neste morgen.

Har regndresser fra Ludo og Reflex og de tåler godt å bli vasket. Eldstemann hadde ett sett i 1 1/2 år og det eneste som var litt slitt var refleksene. Og det var da vasket ca en gang i uka.

Parkdressene/vinterdressene vasker jeg ved behov, men de er stort sett ikke i bruk på de mest sølete dagene, så blir kanskje en gang i mnd

Har Ludo parkdresser og de impregneres ca hver 4 vask.

Vinterdressene er Reima og de impregneres ca hver 8-10 vask. Vasker med Milo og bruker finvaskprogram 40 gr. Bruker impregnering fra Nikwax som vaskes inn.

Endret av Merlion
Skrevet

Sjeldent. Kun et par ganger i løpet av sesongen. Tørker heller av sand og skitt med en våt klut. Ser ikke poenget med å ta det i maskinen titt og ofte med mindre det lukter eller ungen har hatt et lite uhell (gjort på seg)

Anonymous poster hash: ead0b...1b3

Skrevet

Parkdresser omtrent aldri. Det henger skittent i barnehagen, de har egen yttergarderobe til slikt. Det er meningen vi skal ta dem med hjem på fredager og vaske, sjelden jeg gjør det. Par ganger i sesongen kanskje?de har tørkeskap, og rister av sanden når det trengs. Boblejakker, kåper og slikt vi har hjemme vaskes etter behov, de brukes mest til å gå til og fra barnehage. Regntøy har vi flere sett av, det som er i barnehagen henger der stort sett. Hjemmeregntøyet skyller jeg bare utenpå hvis det er møkkete. To ganger i året får vi alt hjem for vask.

Skrevet

Har ikke barn, så har ikke noe personlig å bidra med. Men jeg hørte en dame som sto å klaga mye på det med dresser og at de var så skitne at de omtrent sto av seg selv. At mange ikke tok med seg klærne hjem på 2-3 uker, at det var forferdelig osv.. Hun sa også at hun hadde levert skriv til barnehagen at de (som foreldre) krevde at andre foreldre tok med dresser og regnklær hjem og vasket de hver fredag.

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Vi vasker det omtrent en gang i uka.

Skrevet

........Aldri. Har faktisk ikke tenkt på det. De spyler av regnklærne i bhg før de går inn.

Vinterdressen vasker jeg hvis jeg ser den absolutt trenger det. Hun har hatt den i 1 år og jeg tror ikke jeg har vaska den mer enn to ganger. Tørr sand detter jo av ;)

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

........Aldri. Har faktisk ikke tenkt på det. De spyler av regnklærne i bhg før de går inn.

Vinterdressen vasker jeg hvis jeg ser den absolutt trenger det. Hun har hatt den i 1 år og jeg tror ikke jeg har vaska den mer enn to ganger. Tørr sand detter jo av ;)

Vinterdressen har jeg kanskje vasket av en gang i sesongen.

Men her på østlandet er det jo så vått og grisete om dagen, og siden de ikke søyler av tøyet før de går inn, må vi gjøre det hjemme 😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...