Orthia Skrevet 5. mai 2004 #1 Skrevet 5. mai 2004 Jeg har de siste syv årene vært plaget av herpes. 3-6 ganger i året blir haken min dekket av væskende blemmer, som etterhvert blir til skorper. Det gjør vondt, jeg blir hoven og det er utrolig lite festlig å være blant folk når "alle" spør om jeg har slåss (en spøk er ikke så morsom når man hører den for femtiende gang, så nå svarer jeg bare mutt "ja, jeg har slåss"). Nå har jeg vært bra siden januar, og oppdaget søndag et begynne utbrudd. Smurte på med Zovirax, og alt var bra, inntil jeg idag våknet med blemmer over store deler av det ene kinnet. Det er skikkelig vondt og ser forferdelig ut, jeg har kjertler så store som plommer i halsen og småfeber. :veldigsur: Dessuten er jeg redd herpesutbruddet kan bevege seg nærmere øyet, og at det kan være farlig. Så- er det noen som har det på samme måte, og har noen et-eller-annet lurt knep (det er lov å håpe selv om jeg vet man aldri blir kvitt herpesen..).?
la_luz Skrevet 5. mai 2004 #2 Skrevet 5. mai 2004 Kansje du skulle ta deg en tue til legen, høres ut som en veldig aggresiv versjo du har. Jeg får også herpes sår innimellom, føler med deg. Men jeg har aldri att feber og hovene kjærtler, og Zovirac virker alltid. Kansje legen kan gi deg noe annet?
Hedda84 Skrevet 5. mai 2004 #3 Skrevet 5. mai 2004 Jeg syns du burde prate med legen din. Men i alle fall jeg har hatt utbrudd noen ganger, men i den samme perioden stresset jeg veldig mye. Så vil anbefale deg å prøve og stresse mindre, så kande du ikke får utbrudd så ofte. Har i alle fall hørt at det kommer av stress, når man får utbruddene. Håper du ikke blir noe værre i alle fall. God bedring!
jordbær Skrevet 6. mai 2004 #4 Skrevet 6. mai 2004 Hvilken type herpes har du? Høres litt skummelt ut.. (Har hatt helvetesild selv.. og vet at det er jævlig) Ikke glem at herpesutbrudd gjerne kommer i forbindelse med nedsatt imunforsvar og at det muligens kan være en forkjølelse + herpesutbrudd.. (ELLER en eller annen infeksjon + herpes)
Orthia Skrevet 6. mai 2004 Forfatter #5 Skrevet 6. mai 2004 Jeg var bare dobbelt så ille i dag tidlig, så ut som noe fra en annen planet. :-( Måtte en tur til legen, og han var jammen ikke sikker på om det var herpesutbrudd eller brennkopper. Fikk en antibiotikakur + Fucidin, det burde ta det hvis det er en bakterieinfeksjon (brennkopper). Naproxen må jeg ta for smertene. Ikke noe jobbing på meg heller.. Hvis ikke antibiotikaen hjelper, må jeg til en spesialist. Det finnes noen tabletter man kan ta for herpes (tror det var samme virkestoff som i Zovirax), men de er kjempedyre, så de må jeg få på blå resept. (800 kr stykket eller noe der omkring!) Vel, får håpe jeg slipper å ta dem. Det blir uansett ikke før ved neste utbrudd.
Orthia Skrevet 6. mai 2004 Forfatter #6 Skrevet 6. mai 2004 Håper du ikke blir noe værre i alle fall. God bedring! Takk skal du ha, Hedda.
jordbær Skrevet 7. mai 2004 #8 Skrevet 7. mai 2004 Jeg har gått på zovirax. Det hjalp meg veldig. Fikk for å bli kvitt herpesviruset for alltid. Hvis man kommer innen de 72 første timene, etter det første utbruddet, kan man faktisk drepe viruset for godt. (Jeg hadde Herpes Zoster) Medisinen var RÅDYR(Ca 1000kr for en kur)! Men jeg håper og tror at det var verdt det. IOM at du har kronisk herpes, bør du skaffe den på blåresept, ja!
Orthia Skrevet 7. mai 2004 Forfatter #9 Skrevet 7. mai 2004 Jordbær: Man kan vel ikke bli kvitt herpesviruset for godt? Jeg forstod det slik at den tablettkuren skulle fjerne symptomene ved ETT utbrudd. Kanskje jeg oppfattet feil :klø: Jeg har hvertfall avtale med legen at neste gang noe er i gjære, skal jeg komme til ham med en eneste gang, trenger ikke avtale engang, så får han ordnet den pillekuren på rappen. det stemmer forsåvidt med det du sier om 72 timer. Har din herpes blitt helt borte? Idag har forresten utbruddet begynt å tørke ut, men jeg er om mulig enda mer hoven. Betennelsen legger klem på den nerven som går fra tennene/munnviken til øyet (trig--et-eller-annet-nerven). Skikkelig praktisk at jeg bl.a. verken kan ha på meg linser eller briller. Håper det roer seg ned nå som det er fjerde dagen... Saeria: Takk!
jordbær Skrevet 7. mai 2004 #10 Skrevet 7. mai 2004 Huff.. Høres veldig vondt ut! Fikk anbefalt å bruke lokalbedøvende krem, hvis det ble for ille. Kan virkelig herpes simplex spre seg til hele ansiktet? Trodde den holdt seg nær munnen jeg.. :-? Legen fortalte meg at de hadde hatt flere vellykkede forsøk med å fjerne herpes (iallefall herpes zoster/helvetesild) ved å gi folk behandling 72 timer etter det FØRSTE utbruddet.
Gjest Vega Skrevet 7. mai 2004 #11 Skrevet 7. mai 2004 Hold deg unna nøtter - og alt som inneholder spor av nøtter. (F.eks. det meste av is, sjokolade, enkelte kaker osv. ) Nøtter inneholder et stoff som aktiviserer herpesviruset. I tillegg kan du kanskje hjelpe immunforsvaret ved å ta c-vitaminer (800-1200 mg per dag) og solhatt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå