Gå til innhold

Samboer "nekter" meg å dra på byen, weekendturer osv med venninner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier. Han sier ikke at jeg ikke får lov, men han lager et veldig styr med at han er bekymra hvis jeg skal drikke alkohol uten at han er tilstede og er redd for at jeg skal bli sjekka opp av andre menn, redd for at jeg skal være utro og spør om jeg er lei av han osv.

Jeg prøver å forklare på en fin måte at jeg trenger av og til en kveld med kun venninnene og vi synes det er gøy å ta en liten tur på byen innimellom. Jeg har aldri vært utro eller flørtet med noen andre de to årene vi har vært sammen, så forstår ikke hvorfor han er så redd for å slippe med ut på byen med venninnene mine (og dette er skikkelige jenter som ikke drikker seg alt for fulle og oppfører seg veldig fint, dessuten passer vi alltid på hverandre)

Den ENE gangen jeg kom meg avgårde på jentetur en helg i dette forholdet følte jeg han ringte og tekstet konstant. Jeg så ikke på telefonen hele tiden når vi var ute på byen og fikk ikke svart momentant på mld, så da var det "krise" hos han + et kryssforhør om jeg var opptatt med mannfolk, når jeg kom hjem på søndagen.

Nå har vi leilighet sammen, så nå sier han at vi ikke har råd til at jeg skal ut på byen ei helg.. Selv om vi har rigga sjofør og min plan er maks to øl....

Noen som har tips til hvordan jeg kan forandre tankegangen til han?

Jeg føler meg litt kvalt av å bli bestemt over.

(Vi er 27 år begge to, ingen barn)

Anonymous poster hash: c1e28...8a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde gitt han et ultimatum: Enten så slutter du å være så kontrollerende, eller så går jeg.

Sånn går det ikke an å leve.

• Liker 31
Skrevet

Som overskriften sier. Han sier ikke at jeg ikke får lov, men han lager et veldig styr med at han er bekymra hvis jeg skal drikke alkohol uten at han er tilstede og er redd for at jeg skal bli sjekka opp av andre menn, redd for at jeg skal være utro og spør om jeg er lei av han osv.

Jeg prøver å forklare på en fin måte at jeg trenger av og til en kveld med kun venninnene og vi synes det er gøy å ta en liten tur på byen innimellom. Jeg har aldri vært utro eller flørtet med noen andre de to årene vi har vært sammen, så forstår ikke hvorfor han er så redd for å slippe med ut på byen med venninnene mine (og dette er skikkelige jenter som ikke drikker seg alt for fulle og oppfører seg veldig fint, dessuten passer vi alltid på hverandre)

Den ENE gangen jeg kom meg avgårde på jentetur en helg i dette forholdet følte jeg han ringte og tekstet konstant. Jeg så ikke på telefonen hele tiden når vi var ute på byen og fikk ikke svart momentant på mld, så da var det "krise" hos han + et kryssforhør om jeg var opptatt med mannfolk, når jeg kom hjem på søndagen.

Nå har vi leilighet sammen, så nå sier han at vi ikke har råd til at jeg skal ut på byen ei helg.. Selv om vi har rigga sjofør og min plan er maks to øl....

Noen som har tips til hvordan jeg kan forandre tankegangen til han?

Jeg føler meg litt kvalt av å bli bestemt over.

(Vi er 27 år begge to, ingen barn)

Anonymous poster hash: c1e28...8a0

Du sier i fra hvor du går, og sier at dersom han ikke skjerper seg så blir det ikke bare to øl, men i tillegg en maltwhisky, to shots, en rødvin og en Gin Tonic.

For å berolige han, så kan du invitere han til å kjøre deg hjem når byen stenger.

• Liker 7
Skrevet

På seg selv kjenner man andre sies det..

Anonymous poster hash: 8a87a...9e3
  • Liker 7
Skrevet

Kan ikke skjønne at det skal være din jobb å forandre tankegangen hans..

Du gir ganske enkelt beskjed om hva du har tenkt / hvor du har tenkt deg, samt informerer om at du er et voksent menneske med både evne og myndighet til å bestemme over deg selv. Case closed.

Og grunnløse insinuasjoner om utroskap vil du ha deg frabedt.

• Liker 18
Skrevet

Helt enig med Chloe- , du kan jo ikke leve sånn her..

• Liker 1
Gjest Gjest_Calavi
Skrevet (endret)

På seg selv kjenner man andre?

Nei, men det her høres overhodet ikke ut som et sunt forhold. Jeg ville satt ned foten, forklart at du må få gjøre det du selv ønsker, og at han ikke kan nekte deg å gå ut med venninner. Varsellampene lyser her, og du bør virkelig ikke la deg kontrollere. Ønsker du å gå ut på byen, ja så gjør du det. Takler han ikke dette, så ville jeg funnet meg en som gjør det.

Endret av Calavi
  • Liker 2
Skrevet

Jeg hadde gitt han et ultimatum: Enten så slutter du å være så kontrollerende, eller så går jeg.

Sånn går det ikke an å leve.

Nettopp!

At han ikke takler dette, er hans problem, og noe han må jobbe med. Du kan ikke forandre tankene hans uansett.

• Liker 2
Gjest Chloe87
Skrevet (endret)

Med en gang jeg begynte å lese så trodde jeg du var sammen med eksen min! Hør på en som har vært borti det samme: KOM DEG VEKK, han forandrer seg aldri og blir bare verre!

Endret av Chloe87
Skrevet (endret)

Jeg har opplevd lignende tyranni fra en partner.

Jeg kom meg vekk og så meg aldri tilbake.....hun var potte sur hver gang jeg skulle ut, spurte og gravde om hvor mye jeg drakk, hva jeg drakk, hvem jeg møtte, hvor jeg var, hvem jeg snakkert med, eksakt når jeg kom hjem.......................etc..

Endret av Mike Waters
  • Liker 6
Gjest Eric of Hlathir
Skrevet (endret)

Dobbelpost.

Endret av Eric of Hlathir
Gjest Eric of Hlathir
Skrevet (endret)

Dobbelpost.

Har du gitt ham grunn til å ikke stole på deg noen gang tidligere? Nylig?

Om du ikke har sveket tilliten før, er han helt på bærtur, og jo fortere du setter foten ned, jo bedre. Et forhold er ikke et fengsel.

Edit: Om han alltid har vært sånn, er det bare å droppe hele fyren.

Endret av Eric of Hlathir
  • Liker 3
Skrevet

Velger å sitere fra http://www.klikk.no/helse/dinkropp/samliv/article672871.ece

- Mange lever i forhold med kontrollerende partnere, og det er viktig å vite forskjellen på hva som er akseptabelt og ikke, sier psykiater Nils Håvard Dahl, avdelingsoverlege ved psykiatrisk klinikk, ved Sykehuset Levanger.

- Som med alle sykelige tilstander har dette en glidende overgang fra noe som er normalt til noe som er unormalt, sier han.

Følg oss på Facebook - vinn premier!

3 typer sjalusi

Dahl deler sykelig sjalusi inn i tre kategorier:

1. De som har ekstremt lav selvtillit og blir mistenksomme overfor andre fordi de har en grunnleggende mistro til at partneren egentlig vil ha dem.

- Disse menneskene tror de er så lite verd, at det bare er et tidsspørsmål før partneren finner en bedre match. De går konstant og venter på at den andre skal oppdage hvor håpløse de er, og gå fra dem. At det er en misforståelse at kjæresten vil ha dem i utgangspunktet. Her kan sjalusien trigges ved at den andre bare ser nøye på en annen person - om det så bare er på tv.

2. De som bevisst eller ubevisst konstant er på jakt etter en ny partner. ”På seg selv kjenner man andre”-prinsippet vil føre til at disse personene lettere føler sjalusi.

- De tror ganske enkelt at partneren også er sånn, og agerer deretter.

3. De som har symptomer på paranoid personlighetsforstyrrelse. Disse har en grunnleggende mistenksomhet overfor alt og alle, og en overbevisning om at ingen er til å stole på. At alle er ute etter å lure dem.

- I motsetning til kategori 1 og 2, begrenser ikke disse personene sjalusien til personer av det motsatte kjønn. Eller til personer i det hele tatt. De kan vise sjalusi overfor tiden du bruker på arbeid, på hobbyer, på familien. Og i de aller verste tilfellene kan de vise sjalusi overfor tiden du bruker på barna, sier Dahl.

Han mener personer som faller inn under kategori 3, kan bli farlige.

- De stoler ikke på noen og tror alle bare er ute etter å lure dem. I de verste tilfellene kan disse personene bli voldelige. Da er det veldig sykelig, og det er her vi ser at det utøves grov vold og mord, forteller psykiateren.

Faresignalene

Dersom din partner viser disse åtte tegnene, bør du komme deg ut av forholdet:

1. Sjalusi overfor tid du bruker på andre personer, som familie, barn, venner.

2. Sjalusi overfor tid du bruker på andre ting, som jobben, hobbyer m.v.

3. Har en "du skal ikke ha andre gleder enn meg"-tankegang.

4. Kommer med stadige beskyldninger rundt hva du har gjort, hvem du har møtt, hvor du har vært, at du er utro.

5. Forsøker å få deg til å innrømme utroskap eller lignende - selv om det er fullstendig ubegrunnet.

6. Kommer med nedsettende kommentarer om mange. "Alle" er kjeltringer eller dumme.

7. Har vanskelig for å inngå kompromiss.

8. Har vanskelig for å innrømme feil.

Kilde: Nils Håvard Dahl

Slik kommer du deg ut

Det kan være vanskelig å bryte med en sykelig sjalu person, ettersom vedkommende vil gjøre alt i sin makt for å fortsette forholdet.

Slik kommer du deg ut:

• Allier deg med venner
  • Pakk i stillhet
  • Reis brått

Slik holder du avstand:

• Ikke responder på noen henvendelser
  • Selv den tøffeste avvisning (også på sms) tolkes som en oppmuntring til videre kontakt
  • Rådfør deg med politiet dersom kontakten blir ubehagelig

Kilde: Nils Håvard Dahl

Anonymous poster hash: 13a84...ac4
  • Liker 2
Skrevet

fortsetter dette kommer du til slutt til å bli så lei og føle deg innelåst at du dumper han. du kan jo spørre han om det er det han ønsker, for det er det som kommer til å skje

Anonymous poster hash: c5c1b...21b
  • Liker 2
Skrevet

Ts her:

Han er veldig snill og omtenksom ellers, det er bare det at han ikke liker at jeg skal ut alene på byen med venninner å drikke.

Det er helt greit for han at jeg går på byen edru, men ikke hvis jeg skal drikke. Har aldri gitt han noen grunn til å tvile på meg.

Men hvis jeg sier at jeg er invitert på jentetur så maser han om å bekymra han er for at jeg skal bli full og flørte med andre gutter osv. Så det ender med at jeg aldri drar på jentetur.

Alle venninnene mine skal på sydentur til neste år, det får ikke jeg lov til..

Jeg gir han lov til å ut å feste og reise på tur med hvem han vil, men han går aldri med kompisene på slikt, han sier at han heller vil være hjemme med meg.. Og så ender det med at kameratene hans tror jeg nekter han å reise...

Anonymous poster hash: 87749...644

Skrevet

Ts igjen; han hadde en fin kommentar forleden "håper jeg snart får smelt deg på tjukka, så blir du bare hjemme med meg og babyen alltid" ...

• Liker 4
Skrevet

Jeg lurer på hva han driver med som er så mistenksom på deg. Min erfaring er at om kjæresten er sykelig sjalu, så er det gjerne et tegn på at h*n ikke har rent mel i posen og er redd for at ikke du skal ha det heller. Dere er 27 år. Hadde dere vært 14 så hadde jeg skjønt det. Dette er ikke noe sunt forhold. Han her høres ikke ut som om han er mye å samle på.

• Liker 2
Skrevet

Ts her:

Han er veldig snill og omtenksom ellers, det er bare det at han ikke liker at jeg skal ut alene på byen med venninner å drikke.

Det er helt greit for han at jeg går på byen edru, men ikke hvis jeg skal drikke. Har aldri gitt han noen grunn til å tvile på meg.

Men hvis jeg sier at jeg er invitert på jentetur så maser han om å bekymra han er for at jeg skal bli full og flørte med andre gutter osv. Så det ender med at jeg aldri drar på jentetur.

Alle venninnene mine skal på sydentur til neste år, det får ikke jeg lov til..

Jeg gir han lov til å ut å feste og reise på tur med hvem han vil, men han går aldri med kompisene på slikt, han sier at han heller vil være hjemme med meg.. Og så ender det med at kameratene hans tror jeg nekter han å reise...

Kanskje han har blitt såra på fylla før?

Anonymous poster hash: e79c6...da1

Skrevet

Ts igjen; han hadde en fin kommentar forleden "håper jeg snart får smelt deg på tjukka, så blir du bare hjemme med meg og babyen alltid" ...

Jeg ville holdt igjen på det hvis jeg var deg. Ikke lurt å få barn med en såpass kontrollerende mann.

• Liker 4
Skrevet

Ts her; Ja, han ble såra på fylla da han var 16 år og kjæresten hans var utro.

Vet han selv har vært utro da han var 19 i et annet forhold.

Han har også prøvd å få ei gammel pulevenninne til å være utro mot sin type, med han. (Da min kjærest var singel)

Jeg har selv opplevd at en kjæreste var utro mot meg, men jeg har aldri vært utro i noen forhold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...