Gå til innhold

Enten/eller. Karbs vs fett.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser det er mange her på forumet som er tilhenger av lavkarbo. Og mange som er motstander av det. De fleste ser dog ut til å være enige om at kombinasjonen av lavkalori og lavkarbo ikke er gunstig? Og jeg lurer på hvorfor?

Det er da ikke slik at kroppen kun kan bruke enten fett, eller karbohydrater, som næringskilde? Metabolismen er fleksibel, eller kan visstnok ihvertfall trenes opp til å bli det, slik at man kan alternere mellom de to makronæringsstoffene som primærkilde til energi, avhengig av hva kroppen til enhver tid har tilgjengelig.

Hva mener dere er problemet med å redusere på karbohydratene samtidig som man teller kalorier, så lenge man totalt sett gir kroppen nok næring?

Anonymous poster hash: 0f55c...cb2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser både karbs og mettet fett, mennbegge i moderate mengder.

Anonymous poster hash: f35b6...7ee

Skrevet

Jeg ser det er mange her på forumet som er tilhenger av lavkarbo. Og mange som er motstander av det. De fleste ser dog ut til å være enige om at kombinasjonen av lavkalori og lavkarbo ikke er gunstig? Og jeg lurer på hvorfor?

Anonymous poster hash: 0f55c...cb2

De fleste er enige om at lavkarbo veldig ofte er lavkalori i en vektreduksjonsfase.

Det er altså ingen problemer med å kombinere lavkarbo med lavkalori.

Å kombinere lavfett og lavkarbo er derimot særdeles uheldig!

Kroppen behøver energi, og proteiner er en veldig dårlig energikilde for, og derfor må kroppen ha enten det ene, eller det andre, av fett eller karbohydrater.

Det er også viktig å huske på at selv på et lavfettkosthold, behøver kroppen fett, men i litt mindre grad.

Anonymous poster hash: 908fc...138

• Liker 3
Skrevet

De fleste som sverger til lavkalori og ønsker vektreduksjon, passer jo på karbohydratene (altså de raske karbohydratene, fra sukker/hvitt mel/kanskje også ris og pasta). Derimot er det ikke krise for en lavkaloriperson å ta seg en grov brødskive, litt fullkornspasta til middagen eller spise et eple.

Anonymous poster hash: fe354...3ea
Skrevet

De fleste som sverger til lavkalori og ønsker vektreduksjon, passer jo på karbohydratene (altså de raske karbohydratene, fra sukker/hvitt mel/kanskje også ris og pasta). Derimot er det ikke krise for en lavkaloriperson å ta seg en grov brødskive, litt fullkornspasta til middagen eller spise et eple.

Anonymous poster hash: fe354...3ea

Det er det jo ikke på lavkarbo heller.. Hadde det bare vært så lite, men det man ser er gjerne at lavkalori spiser karbohydrater på bekostning av fett. Ergo vanskeligere for kroppen å miste vekt.

• Liker 1
Skrevet

Det er også mange som mener at høyfett kombinert med høykarbo er spesielt ugunstig for hjertet.

Det er sikkert ikke helt feil, men det har mye å si på hvor metabolsk fleksibel vedkommende er, og hvorvidt energiinntaket over tid er høyere enn man trenger.

Jeg synes kanskje det blir litt for mye fokus på dette med at man enten skal spise mye fett og lite karbohydrater eller lite fett og mer (grove) karbohydrater. Det finnes ikke noe fasit.

Jeg, som er tilhenger av mer fett, spiser gjerne karbohydrater og mye av dem. I perioder. Spesielt etter en hard og lang crossfit WOD så går det greit med et par bananer og noe nøtter. Det går til og med an selv om du er i ketose.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...