Gå til innhold

Klare å løpe en mil

Anbefalte innlegg

Gjest VesleMars
Skrevet

Har begynt å jogge på tredemølle og har som langsiktig mål å klare å løpe en mil på under en time.

Nå har jeg straks fullført C25K programmet og har som mål å løpe 30 min sammenhengende, også 5 km på under 30 min.

Når jeg klarer 5 km sammenhengende, hva burde jeg da fokusere på da? Rett på mila, eller høyere fart?

Tips?

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest 100%naturlig
Skrevet

Har begynt å jogge på tredemølle og har som langsiktig mål å klare å løpe en mil på under en time.

Nå har jeg straks fullført C25K programmet og har som mål å løpe 30 min sammenhengende, også 5 km på under 30 min.

Når jeg klarer 5 km sammenhengende, hva burde jeg da fokusere på da? Rett på mila, eller høyere fart?

Tips?

Hei! Kjenner ikke ditt ståsted, men hverken 30 min på 5 km, eller 10 km på en time, er uoppnåelige, selv for dem som i utgangspunktet, er utrente! Hva er dine prestasjoner til nå, både med henblikk på distanse og tid?! Det er nok ut fra det du beskriver, nok lurt og ha 5 km på 30 min, som første delmål! Det er hardere å løpe 10 km på 60 min, må holde samme hastighet, dobbelt så langt!
Skrevet

Foreløpig så løper jeg 4 km på 30 min. Har sakte, men sikkert økt farten bittelitt så jeg nå ligger på 8,5, neste uke 9 osv. Også at jeg løper et par uker med samme fart.

Nå ser treningsuken min slik ut:

Mandag: Jogge 30 min på 8,5 i fart

Onsdag: samme

Torsdag: Intervall (1 min spurt, 1 min gå osv til 15-20 min. Har med 10 min oppvarming og nedtrapping)

Lørdag: Jogge 5 km sammenhengende på litt lavere fart (8 når de andre er på 8,5) Denne er mest for å kjenne at jeg klarer å løpe sammenhengende mer enn 30 min.

TS

Anonymous poster hash: 587a8...363
Gjest 100%naturlig
Skrevet

Foreløpig så løper jeg 4 km på 30 min. Har sakte, men sikkert økt farten bittelitt så jeg nå ligger på 8,5, neste uke 9 osv. Også at jeg løper et par uker med samme fart.

Nå ser treningsuken min slik ut:

Mandag: Jogge 30 min på 8,5 i fart

Onsdag: samme

Torsdag: Intervall (1 min spurt, 1 min gå osv til 15-20 min. Har med 10 min oppvarming og nedtrapping)

Lørdag: Jogge 5 km sammenhengende på litt lavere fart (8 når de andre er på 8,5) Denne er mest for å kjenne at jeg klarer å løpe sammenhengende mer enn 30 min.

TS

Anonymous poster hash: 587a8...363

Hei! Høres veldig fornuftig ut, det treningsopplegget ditt, vil ikke gå lang tid før du klarer 5 km på 30 min. Løper du uten ledsager? Skal ikke så mye til for å pushe seg litt ekstra:). NB! Det er viktig med variasjon i treningen og at det skal være gøy:)! Sammen vil dette gi progresjon!
Gjest Sagarmatha
Skrevet

Mange avskyr tredemøller, men som en ekstra motiverende faktor er den ofte uslåelig. Den "vet" tross alt hvor fort og langt du skal løpe. Da kan det være enklere å presse seg selv. Jeg er overbevist om at du har det i deg allerede på nåværende tidspunkt, men du tror kanskje ikke du klarer det.

Gjest Runforit
Skrevet

Jeg fokuserte på kombinasjon av kortere økter med intervaller og å øke distanse hver for seg. Om målet er mila så er den den du skal presse deg mot. Ikke fokuser på farten, men at du skal klare mila om det så tar det 90 minutter.

Jeg startet med å ta mila et par ganger i mnd, så 1 gang i uka og så 2-3 ganger i uka. Farten ble bare bedre og bedre for hver gang. De andre dagene løp jeg 5- 8 km (5 km så løp jeg intervaller der fokuset var på fart)

Funket for meg iallefall :)

Skrevet

Variasjon er viktig! Så synes du bør fokusere på å variere mellom ulike intervaller og langdistanser for å bedre kondisjonen. Prøvd 4*4-intervaller eller geriljaintervaller for eksempel? Etter du har klart 5 km, kan du gjerne prøve deg på mila og se hvor lang tid du bruker og om du i det hele tatt klarer å løpe en mil sammenhengende. (vet ikke om du har prøvd det før?)

Husker tiden da jeg ikke klarte å løpe 3 km sammenhengende en gang, men nå kan jeg løpe hvor langt jeg vil om jeg bare finner et greit tempo. Lykke til med løpingen! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...