Gå til innhold

Ubehagelig å gi ønskeliste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal gifte oss til sommeren, og jeg har begynt å tenke på dette med gaveønsker. Jeg er veldig usikker på hva vi skal si, jeg tenker at gjestene bruker så mye penger på reising og antrekk osv at det er ubehagelig å be om gave i tillegg! Noen andre som føler det slik?

Kan vi si at vi ikke ønsker oss noe, eller betyr det at vi kommer til å få en haug med saker og ting vi ikke trenger?

Anonymous poster hash: 42f20...735
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt normalt å gi gave i tillegg til reiseutgifter og diverse i ett bryllup. Så jeg ville helt klart satt opp ønskeliste, for tror nok gjestene har lyst til å gi noe også. Bare vær flink til å sett opp ønsker i ulike prisklasser så de kan velge litt ut i fra sitt eget budsjett.

• Liker 3
Skrevet

Nå varierer det sikkert fra familie til familie, men ja - jeg har inntrykk av at folk gir noe uansett. Det kommer nok endel an på hvor sterkt dere formidler ønsket om at dere ikke vil ha gave, men likevel vil det nok alltid være noen gamle tanter som mååå gi noe.

En løsning kan være å ønske dere penger til en veldedighet. "Vi har alt vi trenger, men det er det ikke alle som har. I stedet for gave ønsker vi oss en donasjon til Redd barna" eller noe lignende burde få dere ganske langt.

Eller så bør du og huske at de fleste gjestene nok synes det er hyggelig å gi en gave. Jeg synes ihvertfall det er fint å gjøre stas på brudeparet ved å gi dem noe fint som de ønsker seg, og som de kan ha som et minne om dagen sin :)

Anonymous poster hash: 64289...b93

Skrevet

Vi tenkte akkurat som dere, og endte med å si at vi først og fremst ønsket oss alt folk kom for å dele dagen med oss. Dersom noen likevel ønsket å gi noe, ville en gave til Røde Kors være veldig velkommen.

Det gikk ikke lang tid før vi begynte å få reaksjoner og spørsmål fra folk som "kom til å kjøpe en gave uansett", og vi skrev derfor en slags generell ønskeliste med noen ting vi trengte til heimen.

Da dagen kom fikk vi en del gaver til Røde Kors, men de som ga penger dit hadde gjerne kjøpt noe ekstra til oss i tillegg. Resten av gjestene kom med "vanlige" bryllupsgaver - og i og med at vi ikke hadde ønsket oss noe spesielt, var det til dels MYE ræl der.

Jeg har ikke noe godt råd til hvordan dere løser dette, men her var i hvert fall vår erfaring. Skulle jeg gjort det om igjen ville jeg gjort nesten det samme, men hatt en mer presis ønskeliste (etter å ha presisert så godt det lot seg gjøre at vi egentlig ikke ønsket oss noe).

Anonymous poster hash: 00d5b...12b
Skrevet

Broren min og konen gjorde det sånn : vi ønsker ingenting , virkelig, vi har alt vi trenger og mer til. Vi vil at flest mulig kan ta turen og feire med oss ( 100 gjester fra hele verden ) .

Hvis dere absoolutt vil gi oss noe , så.....

Vannflasker til bryllupsreisen 7 dager 2 personer : 100 kroner

Fremkalling av bilder fra engangskamera: 200

Solkrem til bryllupsreisen : 300

Taxi til flyplassen : 300

Nakkeputer 2 stk : 200

Osv, osv,

Dette var via en sånn gaveønske nettside , så man kunne klikke og reservere gaven, så ikke alle tok det samme. Så fikk de pengene på en konto med giver og gaver oppført .

Anonymous poster hash: 2e2c7...300

• Liker 2
Skrevet

Broren min og konen gjorde det sånn : vi ønsker ingenting , virkelig, vi har alt vi trenger og mer til. Vi vil at flest mulig kan ta turen og feire med oss ( 100 gjester fra hele verden ) .

Hvis dere absoolutt vil gi oss noe , så.....

Vannflasker til bryllupsreisen 7 dager 2 personer : 100 kroner

Fremkalling av bilder fra engangskamera: 200

Solkrem til bryllupsreisen : 300

Taxi til flyplassen : 300

Nakkeputer 2 stk : 200

Osv, osv,

Dette var via en sånn gaveønske nettside , så man kunne klikke og reservere gaven, så ikke alle tok det samme. Så fikk de pengene på en konto med giver og gaver oppført .

Anonymous poster hash: 2e2c7...300

Det var ikke så dumt :) for vi skal jo på bryllupsreise.. og vi ønsker oss egentlig penger til det, men folk liker jo generelt ikke gi penger. På denne måten blir det litt annerledes :)

Anonymous poster hash: 42f20...735

Skrevet

Vi hadde også en bryllupsfeiring som innebar reise og hotell for gjestene. På hjemmesiden skrev vi at vi virkelig hadde alt vi trengte, og det vi ønsket oss var at folk kom og delte dagen med oss.

Så skrev vi at for dem som allikevel gjerne vil gi noe, ønsker vi enkle ting som gleder i hverdagen. Vi listet opp bla vin, te, myke håndklær og sengetøy som eksempler.

Anonymous poster hash: 4071e...b7d
  • Liker 1
Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg syns det er viktig å ha en ønskeliste dersom gjestene våre ønsker å gi oss noe. Noe av det verste jeg vet er å bli invitert i bryllup hvor paret ikke har ønskeliste. Hvordan kan jeg vite hva de trenger? Må være plagsomt å bli nedringt av gjester som lurer på hva de kan kjøpe :)

Skrevet

Vi ønsket oss i utgangspunktet ingenting, ville heller utnytte situasjonen til å ønske donasjoner til et veldedig formål. Resultatet ble masse masing om når vi skulle legge ut ønskelister på diverse glassmagasiner, og ønsket om donasjoner gikk inn det ene øret og ut av det andre hos mange. Det hele endte med én eneste donasjon, men mange, mange andre gaver til oss som vi egentlig ikke trengte. Syntes det var veldig sårt, for det hadde virkelig betydd mye for meg om de som virkelig behøvde det kunne fått et lite bidrag i stedet.

Anonymous poster hash: 61e30...b55
Gjest Whitestripes
Skrevet

Som bryllupsgjest er gaveliste veldig velkomment! Da unngår man å kjøpe noe folk ikke ønsker seg, og man kjøper heller ikke det samme som noen andre.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vi ønsket oss i utgangspunktet ingenting, ville heller utnytte situasjonen til å ønske donasjoner til et veldedig formål. Resultatet ble masse masing om når vi skulle legge ut ønskelister på diverse glassmagasiner, og ønsket om donasjoner gikk inn det ene øret og ut av det andre hos mange. Det hele endte med én eneste donasjon, men mange, mange andre gaver til oss som vi egentlig ikke trengte. Syntes det var veldig sårt, for det hadde virkelig betydd mye for meg om de som virkelig behøvde det kunne fått et lite bidrag i stedet.

Anonymous poster hash: 61e30...b55

Jeg lurer på om folk egentlig føler at det ikke er gave "nok", eller at det er kjedelig. Vi hadde en vanlig ønskeliste med tallerkner og gafler og stekepanner og alt mulig sånt - men vi satt også opp donasjon til Kreftforeningen. Vi satt det øverst på lista, og prøvde å formidle at det var viktig for oss. Vi har begge mistet en forelder pga kreft det siste året, så jeg trodde at folk kom til å gi endel. Vi fikk inn noen donasjoner - men ikke så mye som jeg hadde trodd. Og de fleste som gav, gav noe annet i tillegg. Så jeg tror nok det er veldig lurt å ha en annen liste ved siden av - den gavegivertrangen sitter dypt hos folk.

Edit: kan jo også legge til at vi er kjempeglade og takknemlige for alle gavene vi fikk. Det ER faktisk veldig fint å ha noe som kan vare i mange år som er et minne fra bryllupet. :)

Endret av Pingting
Skrevet

Vi giftet oss med foreller, søsken, tante og onkelbarn, kirke og med middag og litt fest uttpå kvelden uten barna. Var kjempekjekt. Men så hadde jeg vennefest senere, for ville feire med venner også.

Jeg også var veldig usikker på å ha ønskeliste. Hadde igrunn tenkt å ikke ha det, men mine nærmeste venninner sa jeg burde ha det.

Og når festen nærmet seg så fikk jeg spørsmål hvor vi hadde liste. Og jeg hadde heldigvis valgt likevel å lage ei ønskeliste på Tilbords. Men jeg sa dere trenger ikke kjøpe gave, er ikke derfor vi har vennefest. Glad dere vil feire ilag med oss, men har liste på Tilbords.

Og alle sa jo de ville jo ta med gave. Og alle tok med gave, og de aller fleste kjøpte fra ønskelista.

Vet selv jeg synes det er veldig greit at brudeparet har ønskeliste. Er så vanskelig å finne på gave uten liste.

Fikk noen gaver utenom også fra noen som ikke var inviterte og de også hadde kjøpt fra ønskelista :) Til og med fra exsvigers :) Besteforeldra til barna mine. Det var jo koslig da :)

Så lag deg ei liste :) Jeg annonserte ikke jeg hadde ei, sa det kun til de som spurte. Og de fleste spurte eller fikk vite det av de som hadde spurt meg :) Så gave kjøper de uansett.

Anonymous poster hash: 3fcce...ed5
Skrevet

Jeg forstår ikke folk som ikke ikke respekterer gaveønsker til veldedighet… Er det bare det man ønsker seg tenker jeg at det er veldig enkelt!
Nå synes jeg også det er en fin ting å gjøre, og spesielt forståelig når man har alt.

Både "vanlig" ønskeliste og ønske om gave til formål har jeg ikke hørt om utenom KG. Men da føler jeg det er mer forståelig at folk velger tingene på listen(uansett kommunikasjon)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...