Gå til innhold

Hvor ofte er hunden din ute?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte går hunden din på døra og vil ut?

Hadde vært spesielt fint å høre fra dere som er hjemmeværende.

Jeg har en hund som er 1 år gammel og jeg synes han stadig maser om å gå ut, gjerne hver 2. time. Kjenner jeg begynner å bli litt gal til tider :P

Er det mulig å trene det opp, eller skal vi bare gå ut hver andre time?

Anonymous poster hash: 4ffb6...32d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Deilig å ut å få seg luft om man er hjemmeværende vel :)

Anonymous poster hash: d4c92...402
Skrevet

Ikke sikkert den vil på do hele tiden, men om den hele tiden "maser" på å få komme ut, så ønsker den nok mer aktivisering og action i hverdagen. Hunder SKAL ut og bruke kropp og hode hver dag.

Jeg var ute minst tre ganger om dagen. Morgentur på 30 minutter og ettermiddagstur på 1-4 timer og så en kort kveldstur. Ettermiddagsturene ble enten lange skogsturer eller trening ol. Det var et minimum av hva hunden krevde.

Anonymous poster hash: 02660...639
  • Liker 1
Skrevet

Deilig å ut å få seg luft om man er hjemmeværende vel :)

Anonymous poster hash: d4c92...402

Klart det er det, men det er jo ikke alltid det passer å gå ut hver andre time heller da ;)

Og ute er vi jo selvfølgelig så luft får vi begge to.

Ikke sikkert den vil på do hele tiden, men om den hele tiden "maser" på å få komme ut, så ønsker den nok mer aktivisering og action i hverdagen. Hunder SKAL ut og bruke kropp og hode hver dag.

Jeg var ute minst tre ganger om dagen. Morgentur på 30 minutter og ettermiddagstur på 1-4 timer og så en kort kveldstur. Ettermiddagsturene ble enten lange skogsturer eller trening ol. Det var et minimum av hva hunden krevde.

Anonymous poster hash: 02660...639

Du har helt rett i det, jeg får bare endre mer på rutinene mine og gå noen lengre turer.

Men tidligere i kveld var vi ute i 20-30 minutter og sparket ball, noe som han elsker. Han var rimelig pumpa da han kom inn, siden han tar noen seiersrunder med ballen hver gang han fanger den, men 2 timer etterpå sto han på døra igjen.

Skrevet

Vi går tur med hunden på morgenen/formiddagen og på kvelden. Ellers går den løs i hagen når den vil, den tisser der, men bæsjer ikke. Det gjør den kun på tur.

Skrevet

Det er nok bare en dårlig vane. Strekk tiden gradvis lengre.

Jeg forutsetter at han får minst en times tur/trening hver dag (mer om det er en aktiv rase). Så lenge han får det han trenger iløpet av dagen, så må du bare lære ham at det ikke er vits å mase om aktivitet annenhver time. Enten overser du ham, eller så tar du på ham båndet, går til nærmeste gressflekk etc, og står helt i ro der. Må han på do så gjør han det, og hvis han ikke må på do, så unngår du på den måten å belønne for mye for masingen.

Dersom du ønsker kan du legge inn rutiner på når dagens hovedtur vanligvis er. Hvis ikke ville jeg sørget for å belønne hunden for å være rolig, ved å time det sånn at du ikke tar ham med ut på tur når han bare maser, men heller går ut når han er rolig. Men her må du kunne lese hunden din godt, hvis han faktisk må på do så må du naturligvis ta ham ut, da er han flink som sier ifra.

De fleste hunder klarer fint å gå 4-5 timer imellom dobesøk når de er i aktivitet, og mye lenger når de sover/slumrer (8-10 timer).

Anonymous poster hash: e89f8...389
  • Liker 1
Skrevet

Det blir til hva du venner hunden til. Min får tur hver 4-5 time. Men holder seg glatt i 9-10timer om natten.

En vanlig frisk voksen hund skal holde mer enn 2 timer.Så det kan være at hunden har lært seg at syting = tur. Og det er jo forståelig.Mer morro å være ute enn å lære seg å slappe av inne

Det kan være løpetid ute,som gjør at hunden surver og vil ut. Eller at den som nevnt over,kanskje ikke har lært seg å slappe av inne?

Gir du noen form for mental trening? Å kaste baller/pinner kan gi stress,som igjen trigger den adferden du nevner

• Liker 1
Skrevet

Mine bikkjer er ute 3 ganger om dagen med mindre det er noe ekstra som skjer. Har dog hatt et par hunder som var veldig masete på å gå ut, fellesnevneren på disse var at de generelt lå litt høyt i stress. Stress fører til at hunden holder seg dårlig, og dermed må den også på do oftere.

Går hunden på do hver 2.time? Type på do, ikke markering? Om den ikke gjør det ville jeg ignorert den og heller gått ut hver 4. time.

Skrevet

Vår hund er ute så mye han vil når vi er hjemme, da vi har løpestreng i hagen og ikke trenger å følge han på do. Bruker også å gå på rask gåtur ca. 1-2 timer i ukedagene, og lengre og mer utfordrende turer i helgene. Synes 2 timer var svært kort, vår hund holder seg en hel natt og når alle er på jobb og skole, altså 8-10 timer.

Anonymous poster hash: 90e6c...c11
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Klart det er det, men det er jo ikke alltid det passer å gå ut hver andre time heller da ;)

Og ute er vi jo selvfølgelig så luft får vi begge to.

Du har helt rett i det, jeg får bare endre mer på rutinene mine og gå noen lengre turer.

Men tidligere i kveld var vi ute i 20-30 minutter og sparket ball, noe som han elsker. Han var rimelig pumpa da han kom inn, siden han tar noen seiersrunder med ballen hver gang han fanger den, men 2 timer etterpå sto han på døra igjen.

20-30 minutter ballspark, øker jo bare stressnivået. Han finner ikke ro av dette men blir bare andpusten, og får høyt adneralin. Så fort pusten er tilbake, så vil jo hunden ha mer, for adneralinet er jo fortsatt i kroppen.

Det er godt med en sliten hund. En som er fornøyd sliten og finner ro i kropp og sinn. Til dette kreves det mer mental trening samt nok fysisk mosjon. Ikke opphausa mosjon men rolig langtur, eller en rolig og jevn joggetur.

Og lag rutiner på når dere går ut, så du kan begrense dette til f.eks tre faste turer om dagen. Overhør masing mellom.

• Liker 1
Skrevet

Gi han noe hjernetrim når han starter mase om å gå ut hvis du vet at han ikke må på do (dvs han akkurat har vært å do) hvis det er sånn at han faktisk må gjøre fra seg så ofte så kan det være lurt å ta en tur til dyrlegen for sjekk

Skrevet

Vår hund (gårdshund) går inn og ut hver gang døra åpnes på dagtid 7-23. Med fire voksne mennesker i huset blir det noen ganger om dagen...

Min forrige hund ville ut bare når jeg skulle ut, men han fikk mye mosjon og var stort sett veldig fornøyd.

Skrevet

Hva om du begynner å bestemme når dere skal ut i stedet for at hunden bestemmer? Tre turer til dagen.

Anonymous poster hash: 83127...97c
Skrevet

Jeg er ute med mine hunder tre ganger om dagen. Vi er ute i til sammen ca 2 timer på hverdager og 3 timer i helgen, da altså fordelt på disse tre turene. De fleste hunder trenger minst én tur på mer enn 30 minutter i løpet av dagen.

Hunder i ettårsalderen blir veldig lett stresset og hyperaktive. De er i starten av den psykiske modningen som varer til ca toårsalder litt avhengig av rase. Som en annen her påpekte, er ikke lek med ball og lignende anbefalte aktiviteter i denne alderen. Enkel lydighetstrening, innlæring av triks og godbitsøk er fine aktiviteter for unghunder, men man bør ikke holde på lenge av gangen. En overstimulert hund er en stresset hund.

Vit at det blir bedre med alderen, men det er lurte å innarbeide gode rutiner tidlig. Bestem deg for når dere skal gå tur og hold fast ved dette. Maser hunden, er det greit å la den få mulighet til å gå på do rett utenfor (man vet jo aldri om hunden er dårlig i magen f.eks.), men når den har gjort fra seg, er det rett inn.

Gjest November
Skrevet

Vi går 3-4 turer hver dag, og det blir rundt 2 timer turgåing. Før gikk vi lengre turer, siden bikkjene var unge/spreke og trengte mer.

Hannhunden vår er fæl til å mase ved døra om noen av tispene i nabolaget har løpetid ;)

Skrevet

3-4 turer. Morgentur, tissing bæsjing og lufting før jobb. "Hovedturen" etter middag. Og kveldsturen. Så blir det gjerne en ny tur senere på ettermiddagen.

Vi bor landlig til så vi har ikke hunden i bånd. Den får derfor minst like mye fysisk aktivitet på 15-20 minutter som en rolig gåtur på 2-3 timer. Vil anta at vi lufter den mellom 45 og 90 minutter på hverdager, en del mer i helgene. Aktiv rase, men er fornøyd med aktiviteten den får.

Som sagt, det er STOOOOOOOOR forskjell på å gå tur med bikkja i bånd og det å slippe den løs i terrenget. Med vanlig gåtur kreves det gjerne 2-3 timer før hunden har fått tilfredsstilt behovet, i hvertfall for hunder med middels til stort aktivitetsbehov. Derfor er det så innmari deilig å kunne slippe henne løs og la henne løpe i fra seg i skog og mark rundt huset. Jeg tror ikke jeg overdriver når jeg sier at vår hund tilbakelegger 15-20 ganger mer avstand løs i terrenget som hun gjør på samme tid i bånd. I tillegg er det høy intensitet i aktiviteten. Selv etter "bare" en halv time ute går hun rett til senga si og sovner fornøyd når vi kommer inn.

Etter å ha hatt hund med slike boforhold kunne jeg aldri hatt hund i by/tettbebygd strøk der hunden må være i bånd 100% av tida men er ute.

Anonymous poster hash: f8134...ac9
  • Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

3-4 turer. Morgentur, tissing bæsjing og lufting før jobb. "Hovedturen" etter middag. Og kveldsturen. Så blir det gjerne en ny tur senere på ettermiddagen.

Vi bor landlig til så vi har ikke hunden i bånd. Den får derfor minst like mye fysisk aktivitet på 15-20 minutter som en rolig gåtur på 2-3 timer. Vil anta at vi lufter den mellom 45 og 90 minutter på hverdager, en del mer i helgene. Aktiv rase, men er fornøyd med aktiviteten den får.

Som sagt, det er STOOOOOOOOR forskjell på å gå tur med bikkja i bånd og det å slippe den løs i terrenget. Med vanlig gåtur kreves det gjerne 2-3 timer før hunden har fått tilfredsstilt behovet, i hvertfall for hunder med middels til stort aktivitetsbehov. Derfor er det så innmari deilig å kunne slippe henne løs og la henne løpe i fra seg i skog og mark rundt huset. Jeg tror ikke jeg overdriver når jeg sier at vår hund tilbakelegger 15-20 ganger mer avstand løs i terrenget som hun gjør på samme tid i bånd. I tillegg er det høy intensitet i aktiviteten. Selv etter "bare" en halv time ute går hun rett til senga si og sovner fornøyd når vi kommer inn.

Etter å ha hatt hund med slike boforhold kunne jeg aldri hatt hund i by/tettbebygd strøk der hunden må være i bånd 100% av tida men er ute.

Anonymous poster hash: f8134...ac9

Veldig enig i at det er stor hjelp i å ha hunden løs. De løper garantert mye mer når de får være løs, og de får brukt flere sanser bedre også. Spesielt luktesansen siden de kan følge spor fritt uten at vi holder de igjen.

Men det er ikke så lett på sommeren uansett. Båndtvangen må man overholde uansett hvor man bor. Jeg brukte derfor sommermånedene til å la hunden svømme mye (15 meter langline var kjekt og så gå oppover en elv, så hunden fikk svømme litt motstrøm også) så hun fikk ut energi. Eller så red jeg på tur med hunden i bånd (både hund og hest var trent på dette) så man fikk tilbakelagt en del kilometer i litt fart. Sykle var også helt gull. Jeg hadde en veldig aktiv hund.

Skrevet

Tusen takk for tips alle sammen! Jeg har endret litt på rutinene våre, og det virker som det er litt bedring.

Skal ha i bakhodet at han blir mer stressa av ball-lek, for det ser jeg dere har rett i!

Dere er virkelig gull verdt, takk igjen! :)

Skrevet

Min hund var slik da den var litt yngre enn din, men så kom det en kuldeperiode på 25-35 kalde grader og vips så ville han ikke gå oftere ut enn en svært kort tur 2 - 3 ganger i døgnet. Etter den perioden vente han seg tydeligvis av med å mase og har ligget mellom 4-6 ganger ut i løpet av døgnet uten at han alltid må si i fra selv først.

Dvs.; han står aldri ved døren og maser lenger, han står bare stille og stirrer intens på oss til vi tar hintet - skulle gjerne visst hva han tenker om at han har klart å lære oss denne kommandoen ganske enkelt. - Andre ting han har lært oss er å fylle matskåla / vannskåla når han holder den foran oss, stå opp når han henter klær og antagelig et par andre også.

Skrevet

Hannhunden vår er ofte ute når vi er hjemme, men det går veldig bra når vi ikke er det også :) Tispa derimot, vil normalt aldri ut utenom luftetid. Heldigvis for oss er det bare å åpne døra så tisser han på plena. Står ofte i et minutt om gangen, for så å gå inn og drikke enda mer ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...