AnonymBruker Skrevet 5. november 2013 #1 Skrevet 5. november 2013 Hei! Kan noen av dere gi en vurdering av kostholdet mitt? Jeg er ennå i en prøvingsfase for å finne ut hva som passer meg, og dette er det jeg har landet på så langt: Frokost: Smoothie med "base" av 1/3 beger yoghurt naturell, 2-3 ss magerkesam, og ca 1/2 banan. Deretter tilsetter jeg 4-5 never fersk spinat eller tilsvarende mengde fersk grønnkål. Av og til tilsetter jeg valnøtter og ananas eller mango (et eller annet c-vitaminrikt). Lunsj: som regel en skyr, 1/2 beger cottage cheese med eple og kanel eller an salat. Av og til en vaffel eller litt sjokolade (sistenevnte er min svakhet, klarer ikke så slutte). Middag: Som regel fisk (en del sushi) eller mager kjøtt. Spiser mye grønnsaker eller vegetarmat og kan gå flere dager uten kjøtt. Av og til havregrøt. Som tilbehør blir det som regel ris eller pasta. Bruker en del fløte til å lage saus av. Spiser også brød til middagen av og til (foccatia f.eks). Kveldsmat: som regel smoothie av samme type som frokost. Eventuelt samme base med med bær. Av og til havregrøt eller knekkebrød Som mellommåltid blir det ofte frukt (spiser mange bananer!), kanskje litt sjokolade, te, kaffe og vann. Drikker litt vin i helgene og spiser det jeg vil at snop på lørdager. Av godteri spiser jeg kun sjokolade, ikke potetgull eller vingummi o.l. Jeg spiser en del ute og da blir det ofte dessert etterpå. Jeg har mer eller mindre kuttet ut matvarer med gjær i (spiser lite brød) fordi jeg får oppblåst mage av det. Er heller ikke så glad i rødt kjøtt, men prøver å erstatte det med å bruke bønner eller andre grønnsaker som inneholder mye jern (f.eks spinat). Jeg prøver egentlig ikke gå ned i vekt, men ønsker først og fremst å spise sunt slik at jeg blir mer opplagt og orker mer. Jeg vl også forebygge eventuelle sykdommer slik som kreft. Det ble litt langt, men ser gjerne at dere som har litt peil på kosthold ser gjennom! Anonymous poster hash: 1a1e7...1f9 Anonymous poster hash: 25e25...92f
Løvetanten Skrevet 5. november 2013 #2 Skrevet 5. november 2013 For mye karbohydrater og fruktsukker. Ville spist mer kjøtt, mer fett, mindre frukt, mer grønnsaker, mindre melkeprodukter. 1
FruHudson Skrevet 5. november 2013 #3 Skrevet 5. november 2013 Dette så for meg("vanlig" person uten mye kunnskap om kosthold) ut som et sunt kosthold virker som om du får i deg nok mat, vitaminer, mineraler osv
AnonymBruker Skrevet 5. november 2013 #4 Skrevet 5. november 2013 For mye karbohydrater og fruktsukker. Ville spist mer kjøtt, mer fett, mindre frukt, mer grønnsaker, mindre melkeprodukter. Takk for svar. Kan du utdype? Hvorfor ville du kutte ned på karbohydratene og melkeproduktene? Anonymous poster hash: 25e25...92f
AnonymBruker Skrevet 5. november 2013 #5 Skrevet 5. november 2013 Dette så for meg("vanlig" person uten mye kunnskap om kosthold) ut som et sunt kosthold virker som om du får i deg nok mat, vitaminer, mineraler osv Takk, godt å høre! Anonymous poster hash: 25e25...92f
Løvetanten Skrevet 5. november 2013 #6 Skrevet 5. november 2013 Takk for svar. Kan du utdype? Hvorfor ville du kutte ned på karbohydratene og melkeproduktene? Anonymous poster hash: 25e25...92f Fordi et høyt inntak av karbohydrater ikke er sunt, og ditt er etter beskrivelsen veldig høyt (inkludert fruktsukkeret). Jeg mener det samme om melk i større mengder, men melkefett (ost, smør, fløte, fet rømme) er sannsynligvis mindre problematisk. 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2013 #7 Skrevet 5. november 2013 Dette så for meg("vanlig" person uten mye kunnskap om kosthold) ut som et sunt kosthold virker som om du får i deg nok mat, vitaminer, mineraler osv Det får man sjelden med mindre man spiser økologisk. Anonymous poster hash: a9a6b...eb9
AnonymBruker Skrevet 5. november 2013 #8 Skrevet 5. november 2013 Du må finne ut hva kroppen din fungerer best på. Min kropp funker best på mye fett, kjøtt og grønnsaker. Hvis det du driver med nå funker, så fortsetter du bare. Får du noen kroniske inflammasjonstilstander kutter du bare på carbsen og upp'er protein, fett og grønnsaker. Anonymous poster hash: a9a6b...eb9 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2013 #9 Skrevet 5. november 2013 Takk for svar, dere Har noen av dere tips til hvilke høy-karboting jeg bør bytte ut, og med hva? Anonymous poster hash: 25e25...92f
AnonymBruker Skrevet 6. november 2013 #10 Skrevet 6. november 2013 Spis kjøtt fra storfe, vilt og/eller sau, masse grønnsaker, mettet fett som smør og kokosfett, økologiske egg, litt nøtter, bær og evt litt rotgrønnsaker (om du ikke ønsker å gå på lavkarbo). Spist lavkarbo-frokost, så forbrenner kroppen din mer fett utover dagen, og du holder blodsukker og sult under kontroll. Anonymous poster hash: 7e485...0ae 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2013 #11 Skrevet 6. november 2013 Spis kjøtt fra storfe, vilt og/eller sau, masse grønnsaker, mettet fett som smør og kokosfett, økologiske egg, litt nøtter, bær og evt litt rotgrønnsaker (om du ikke ønsker å gå på lavkarbo). Spist lavkarbo-frokost, så forbrenner kroppen din mer fett utover dagen, og du holder blodsukker og sult under kontroll. Anonymous poster hash: 7e485...0ae Takk for svar. Kan dere gi eksempler på lav-karbo frokost/mat? Selv klarer jeg ikke så mye bacon og smør for jeg liker ikke smaken av fett. Egg spiser jeg ganske mye av, men det glemte jeg å skrive i førsteinnlegget. I dag ble frokosten min slik: 2 ss magerkesam (proteiner?), to never fersk grønnkål, en "stilk" stangselleri, vann, 2 ss eplejuice, 1/2 mango og 1/2 banan = Smoothie. Tusen takk for svar dere, syns det er veldig hjelpsomt Anonymous poster hash: 25e25...92f
AnonymBruker Skrevet 6. november 2013 #12 Skrevet 6. november 2013 Takk for svar. Kan dere gi eksempler på lav-karbo frokost/mat? Selv klarer jeg ikke så mye bacon og smør for jeg liker ikke smaken av fett. Egg spiser jeg ganske mye av, men det glemte jeg å skrive i førsteinnlegget. I dag ble frokosten min slik: 2 ss magerkesam (proteiner?), to never fersk grønnkål, en "stilk" stangselleri, vann, 2 ss eplejuice, 1/2 mango og 1/2 banan = Smoothie. Tusen takk for svar dere, syns det er veldig hjelpsomt Anonymous poster hash: 25e25...92f Skjønner ikke hva du mener. Du har fått listet opp flere ganger her hva sunn mat er, og du lurer fremdeles på hva du kan spise? Hold deg unna lettprodukter og mye frukt. Det første er tuklet med og er ikke menneskemat, det andre er kun egnet for mennesker å små doser, da det er fult av fruktose (leveren vår er ikke tilpasset store mengder fruktose, vi har et annet fordøyelsessystem enn andre apearter). Om du skal bli mett, må du jo spise fett. Å kutte ned på karbohydratene uten å øke fettet, er å be om å mislykkes. Anonymous poster hash: 7e485...0ae 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå