Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest flere engelske klassikere som har forord som forteller litt om forfatteren, mottagelse av boken og om samfunnet da boken kom ut. Jeg er på leting etter norske klassikere med et slikt forord, men finner det ingen steder. Jeg har til og med kontaktet et skolebibliotek, men de hadde ikke. Er det noen som vet om dette finnes? Eventuellt, finnes det en egen bok som informerer kort om norske klassikere?

Anonymous poster hash: 47df6...64d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan faktisk ikke komme på noen serie av norske klassikere - serier har jo ofte et forord eller etterord, men stort sett er det jo oversatt litteratur hvor man finner slikt ettersom det er oversetterne selv om introduserer forfatteren og forfatterskapet. Det blir på en måte viktigere å sette forfatteren i kontekst i og med at det er en annen kultur det refereres til, mens noe som skrives på norsk alltid refererer til norsk kultur, og dermed regner man med at leseren har den kulturelle forståelsen som trengs.

Bøker som går gjennom klassikere finnes det flere av, blant annet norskbøker for videregående skole. Du kan jo også google "norsk litteraturhistorie".

Anonymous poster hash: 1129b...216
Skrevet

Jeg mener ikke bøker som analyserer klasikkerene. F.eks. i en utgave av "Vidunderlige nye verden" er det et forord som forteller kort om forfatteren, så litt om samfunnet og hva folk var opptatt av på den tiden boken ble skrevet. Til slutt står det litt om mottagelsen av boken.

Hva mener du med serier?

Anonymous poster hash: 47df6...64d

Skrevet

Serier som Thorleif Dahls Kulturbibliotek. Det var vel også en serie som het Århundrets Bøker for en stund siden, og mange av forlagene har ulike serier, tror det er Gyldendals Gule Serie den heter den som jeg har hatt i hyllen i et par tiår. Men dette er altså mest oversatt litteratur. Jeg kjenner ikke til noe tilsvarende for norske klassikere, men det finnes nok enkeltutgaver med for- eller etterord.

Det var ikke bøker om analyse av forfatter og verk jeg siktet til, slike bøker finner du helst når du googler litterær analyse. Litteraturhistorien trekker jo som regel frem forfatterens biografi og samtid og setter dette opp mot temaene h*n var opptatt av.

Anonymous poster hash: 1129b...216

• Liker 2
Gjest Badabing
Skrevet

Hm.. Den eneste jeg kan komme på i farten, er en utgave jeg leste av Agnar Mykles "Sangen om den røde rubin". Da stod det litt om rettsprosessen, mottakelsen etc. Men du må jo eventuelt sjekke opp hvilke utgaver som er av den (og det er vel en del), og om den eventuelt var i en serie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...