Gå til innhold

hvordan fyre i nye peisovner

robert90

Anbefalte innlegg

jeg har akuratt kjøpt meg en ny peisovn, men sliter en del med fyringen i den, jeg har fått en del tips fra folk, blant annet hvordan veden skal stables, og at den trenger mye luft, under opptenning og at døren bør stå på gløtt helt til det er en kraftig og god forbrenning, men da kommer det jo så sykt mye røyk ut i rommet, og når jeg først har god fyr og lukker døren, blir den kraftige flammen mye mindre og rutene på ovnen soter ned og til slutt så slukner bålet. noen som har noen ide om hva som kan være galt, jeg er så lei en stue fylt med røyk og en enormt nedsotet ovn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja det også er litt rart selv om spjelet er åpent når jeg lukker døren blir det bare kolaps av flammen og full nedsoting

Har du åpnet spjelet da?

Anonymous poster hash: 4bcb1...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter litt med det samme. Det kan hende det er undertrykk i huset/leiligheten som gjør det, forsøk å sette opp et vindu litt i samme rom under oppfyring. På min ovn trenger jeg ikke ha døra så mye oppe at røyk velter ut i rommet når jeg fyrer opp, men den trenger den ekstra luften i begynnelsen. Soter som bare rakkern gjør det uansett, men hvis du fyrer riktig så skal soten etter hvert brenne av igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter litt med det samme. Det kan hende det er undertrykk i huset/leiligheten som gjør det, forsøk å sette opp et vindu litt i samme rom under oppfyring. På min ovn trenger jeg ikke ha døra så mye oppe at røyk velter ut i rommet når jeg fyrer opp, men den trenger den ekstra luften i begynnelsen. Soter som bare rakkern gjør det uansett, men hvis du fyrer riktig så skal soten etter hvert brenne av igjen.

ja det også er noe jeg gjør, har altandøren åpen, rart at det skal være så vanskelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal kunne justere trekken. Det høres ut som om trekkerne er igjen, de må være åpne. Spesielt når du fyrer opp.

Spjeldet er det ikke, det sitter mellom ovn og pipe, og dersom det var lukket ville den sendt all røyk ut i rommet og ikke opp pipa.

Selv bygger jeg et lite hus av 5 eller 7 kubber ved. Legger litt never i midten og fyrer på. Har aldri sett noen klare å slukke en brann i et hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal kunne justere trekken. Det høres ut som om trekkerne er igjen, de må være åpne. Spesielt når du fyrer opp.

Spjeldet er det ikke, det sitter mellom ovn og pipe, og dersom det var lukket ville den sendt all røyk ut i rommet og ikke opp pipa.

Selv bygger jeg et lite hus av 5 eller 7 kubber ved. Legger litt never i midten og fyrer på. Har aldri sett noen klare å slukke en brann i et hus.

har du noen ide om hvor jeg gjør det. det eneste jeg ser som går ann å justere på er en liten svitsj ønder døren, som er på fult når jeg tar det til venstre og lavt når jeg tar det til høyre. det er vel justeringen på spjellet, men trekkerne ? hvor justerer jeg det da ? må beklage min uvitenhet om dette, men dette er min første peisovn, og jeg ante ikke at det skulle være så vanskelig å fyre i den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har akuratt kjøpt meg en ny peisovn, men sliter en del med fyringen i den, jeg har fått en del tips fra folk, blant annet hvordan veden skal stables, og at den trenger mye luft, under opptenning og at døren bør stå på gløtt helt til det er en kraftig og god forbrenning, men da kommer det jo så sykt mye røyk ut i rommet, og når jeg først har god fyr og lukker døren, blir den kraftige flammen mye mindre og rutene på ovnen soter ned og til slutt så slukner bålet. noen som har noen ide om hva som kan være galt, jeg er så lei en stue fylt med røyk og en enormt nedsotet ovn

Åpne feieluka, dytt inn en bit avispapir, tenn på. (Ja, og lukk igjen luka når papiret er borte)

Du har en stabbe med kald luft i pipa som står som en propp i røret. Det er helt vanlig med slike startproblemer i starten av fyringssesongen, og selvsagt også om du har vært helt uten ovn en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pleier å stå i ovnens bruksanvisning og/eller på produsentens hjemmeside. De fyres ulikt de nye og (og sjekk om det er spjeld på røret fra ovnen til pipa (om du har det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du noen ide om hvor jeg gjør det. det eneste jeg ser som går ann å justere på er en liten svitsj ønder døren, som er på fult når jeg tar det til venstre og lavt når jeg tar det til høyre. det er vel justeringen på spjellet, men trekkerne ? hvor justerer jeg det da ? må beklage min uvitenhet om dette, men dette er min første peisovn, og jeg ante ikke at det skulle være så vanskelig å fyre i den

Dersom den er under døren høres det ut som om det er trekken du justerer. Dersom det er spjeldet merkes det umiddelbart med at røyken ikke går ut pipa lengre, men kommer inn i rommet.

Så må du sjekke at den ikke er tett. Men det skulle være rart om den var tett siden ovnen din er helt ny.

Har du mulighet til å poste type og merke på ovnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom den er under døren høres det ut som om det er trekken du justerer. Dersom det er spjeldet merkes det umiddelbart med at røyken ikke går ut pipa lengre, men kommer inn i rommet.

Så må du sjekke at den ikke er tett. Men det skulle være rart om den var tett siden ovnen din er helt ny.

Har du mulighet til å poste type og merke på ovnen?

det er en wiking ovn med glass på alle sider nøyaktig type det har jeg ikke her, men jeg kan ligge til litt informasjon, jeg deler pipe med 3 andre, har hørt at det kan ha en innvirkning,og jeg har ikke noe problem med opptenningen, den brenner som bare juling når jeg har døren på gløtt men i det jeg lukker døren er det game over og masse sot umidelbart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en wiking ovn med glass på alle sider nøyaktig type det har jeg ikke her, men jeg kan ligge til litt informasjon, jeg deler pipe med 3 andre, har hørt at det kan ha en innvirkning,og jeg har ikke noe problem med opptenningen, den brenner som bare juling når jeg har døren på gløtt men i det jeg lukker døren er det game over og masse sot umidelbart

Auda. Da var det verre. Rådfør deg med feieren der du bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fem etasjer med pipe og vi bor i andre etasje selv, det tar ganske lang tid før lufta i pipa er varm. Funker mye bedre å fyre i helgene når andre også fyrer. For vår del så er det ikke så lenge siden pipa ble rehabilitert og den fikk ståkarakter og vel så det på godkjenning etterpå.

Det jeg har funnet ut av som funker bedre er at når man tror det brenner godt nok til å lukke igjen, så kan man godt vente i enda ti minutter før det lukkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du har en wiking micro 1 til 6 ser jeg at de har et friskluftsystem som må monteres riktig.

http://www.wiking.com/download/brugsvejledninger?wiking_lang_2012=no

Prøv også forslaget til Zzyzx om å la det brenne lengre med åpen dør før du lukker igjen.

Jeg slet en periode med innslag, der vil si at det kom røyk inn i rommet. Feilen hos meg var en skipsovn som var montert i kjelleren. Når jeg tettet igjen hullet som den var koblet til løste problemene seg her. Man må få pipa varm slik at den trekker varm luft opp og dermed hjelper med å skape trekk i ovnen. Det var dette som ble feil hos meg når det stod åpent i etasjen under. Det ble rett og slett lettere for lufta som ble dratt inn i pipa å gå gjennom hullet i etasjen under enn gjennom ovnen min.

Du sier at du deler pipe med tre andre, og det betyr at det kan være en feil hos dem som viser seg hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Gode tips her, la meg oppsummere hvordan du skal gjøre det når du deler pipe og/eller bor opp i etasjene.

1. Sørg for at spjeldet er åpent

2. Sett på kjøkkenviften/åpne opp et vindu eller dør i stuen

3. Tenn en liten bit papir eller fyrstikk (med mindre den slukker med en gang) og hold den opp mot trekket i peisen en liten stund

Så over til selve veden. Først og fremst må den være TØRR. For det andre burde du bruke tynnere kubber enn de som selges, så om du har en bod eller garasje eller noe hvor du kan kløyve de, så er det bra.

Start med å stable de største nederst (med stor så mener jeg ca 30cm i omkrets). 2 nederst med noen cm mellomrom mellom hverandre. Så legger du to litt tynnere i kryss over, så to enda tynnere over det igjen, også fortsetter du slik til du har nådd 30-40cm høyde (litt avhengig av ovnens størrelse/høyde). De siste bitene burde nesten være små fliser.

Deretter tar du en samekniv eller en annen skarp stor kniv og spikker av en kubbe slik at du får masse "dryss". Dette strør du øverst. Så legger du en tennbrikket på toppen, og en litt lenger ned.

Deretter tenner du på den øverste tennbrikketten, holder døra bittelitt på gløtt (men ikke så mye at det kommer røyk ut) Slik må du sitte og holde til det er skikkelig fyr og flamme. Deretter lukker du døra og ler det brenne ned til glødende kull (kan godt være noen flammer), og så legger du inn en og en litt større kubber.

OK..så er det litt tidkrevende, men det funker. Sleit med det der selv lenge før jeg knakk koden. Satan så mye jeg har sittet forran den jævla peisen og prøvd og feilet :)

Men nå funker det som søren.. Sånn er det i blandt, ikke alle peiser og piper er like effektive.

Et annet tips er å heller gunne på den elektriske ovnen når det er tåkete eller veldig lavtrykk (regn/snø). Det brenner best når det er klart himmel og høytrykk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips her, la meg oppsummere hvordan du skal gjøre det når du deler pipe og/eller bor opp i etasjene.

1. Sørg for at spjeldet er åpent

2. Sett på kjøkkenviften/åpne opp et vindu eller dør i stuen

3. Tenn en liten bit papir eller fyrstikk (med mindre den slukker med en gang) og hold den opp mot trekket i peisen en liten stund

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rådene dine er gode FuturePrimitive, men kan du forklare punkt 2, og da spesifikt det med å sette på vifta?

Det vil jo skape undertrykk i rommet og forverre situasjonen. Eller er det noe jeg missforstår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok hvordan åpner jeg spjellet og er det samme som trekket ? jeg er litt forvirret nå fordi det er bare en ting jeg kan justere på, jeg har foresten ingen luke som jeg kan åpne slik at jeg får tilgng til pipen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok hvordan åpner jeg spjellet og er det samme som trekket ? jeg er litt forvirret nå fordi det er bare en ting jeg kan justere på, jeg har foresten ingen luke som jeg kan åpne slik at jeg får tilgng til pipen

Spjeldet står etter ovnen, men før pipa, altså mellom ovn og pipe.

Trekker står før brennkammer i ovn.

Slik du beskriver det har du ikke spjeld. Noe som er helt normalt, jeg har heller ikke spjeld.

Endret av Bjørkeris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spjeldet står etter ovnen, men før pipa, altså mellom ovn og pipe.

Trekker står før brennkammer i ovn.

Slik du beskriver det har du ikke spjeld. Noe som er helt normalt, jeg har heller ikke spjeld.

ok så da er det bare trekket som skal stå åpent altså ? jeg fyrer faktisk akkurat sånn som future beskriver lenger opp og det funker jo som bare det men det å lukke ovnen det funker ikke, men nå bare prøver jeg litt for å bare bygge opp varme, har forstått det sånn at det er veldig vesentlig, og i og med at det egentlig ikke er så kaldt ute nå gjør nok at ingen andre fyrer under meg. jeg gjør det bare å prøve å få litt teken på denne fordømte ovnen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...