Smusse Skrevet 5. november 2013 #1 Skrevet 5. november 2013 Jeg jogger et helt år, flere ganger i uken og ble ganske lei. Så nå trener jeg styrke 3 ganger i uken, men er det nok? Må man trene kondisjon hvis man ønsker en fastere kropp? Jeg er 166 cm høy og 60 kg. Og har problemområdet mitt rundt midja. Har den fettputa foran under navlen som mange jenter har, og lovehandels på sia. Vil gjerne strammet litt opp, men må jeg trene kondisjon i tillegg til styrketrening?
AnonymBruker Skrevet 5. november 2013 #2 Skrevet 5. november 2013 Min mening er nei. Det er ikke nødvendig med å trene kondisjon i tillegg for å stramme opp. Når det er sagt har jo litt kondisjon andre fordeler enn bare stram kropp. Anonymous poster hash: 785b3...833
Gjest Runforit Skrevet 5. november 2013 #3 Skrevet 5. november 2013 Får å få ned fettprosenten så må du i underskudd. Om du bruker mat eller trening for å oppnå underskudd er et fett. Så om du ikke liker kardio så MÅ du ikke det selv om jogging absolutt er en av kardiotypene som som brenner mest kalorier. Det viktigste er hva du putter i munnen. Og så kan absolutt styrken hjelpe deg å fordele muskel og fettprosenten jevnere slik at du ser slankere og mer fit ut.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2013 #4 Skrevet 5. november 2013 Det er maten som avgjør. Anonymous poster hash: 1bbef...b3e 1
marion Skrevet 5. november 2013 #5 Skrevet 5. november 2013 Jeg jogger et helt år, flere ganger i uken og ble ganske lei. Så nå trener jeg styrke 3 ganger i uken, men er det nok? Må man trene kondisjon hvis man ønsker en fastere kropp? Jeg er 166 cm høy og 60 kg. Og har problemområdet mitt rundt midja. Har den fettputa foran under navlen som mange jenter har, og lovehandels på sia. Vil gjerne strammet litt opp, men må jeg trene kondisjon i tillegg til styrketrening? Den fettputa og lovehandels er nesten umulig å bli kvitt. I så fall er det snakk om mye mye trening. Mye bedre å fettsuge dette bort og fortsette din sunne ikke overdrevne trening.
Gjest Kim Skrevet 5. november 2013 #6 Skrevet 5. november 2013 Spørs helt på alder, spisevaner og forbrenning. Har du grei kroppsprosent fra før, er under 40 og spiser riktig, så holder det å trene styrke. Vil du lenger ned i fettprosent, så må du nok legge inn litt kardio.
Løvetanten Skrevet 5. november 2013 #7 Skrevet 5. november 2013 Riktig kosthold og tunge vekter. Kanskje noe intervaller innimellom, men ikke flere ganger i uken.
zen Skrevet 5. november 2013 #8 Skrevet 5. november 2013 Min bikiniform kommer som følge av to ting: Drastisk carb-kutt og tung styrketrening. Jeg løper nesten aldri, da jeg mener langvarig cardio kan være skadelig for kroppen på grunn av stress. Unntaket er noen korte, høyintensive intervalløkter en gang i uka eller sjeldnere. Ellers er det rolig sykling, yoga, dans og surf det går i. Det handler også om å stresse ned. Økt cortisol gjør at fettet går til midjen, det samme med ustabilt blodsukker (sannsynligvis). Ikke stress så mye med definert mage. Sixpack er genetisk, kvinner skal ha den lille fettputa under navlen. Jeg har det også, fordi jeg er alt for lite fanatisk og alt for glad i det gode liv til å være i bikiniform mer enn halve året 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2013 #9 Skrevet 6. november 2013 Jeg løper nesten aldri, da jeg mener langvarig cardio kan være skadelig for kroppen på grunn av stress. Skadelig på hvilken måte? Anonymous poster hash: 785b3...833
Supraspinatus Skrevet 6. november 2013 #10 Skrevet 6. november 2013 (endret) Cardio, eller kondisjonstrening er viktig, men ikke nødvendigvis for å bli kvitt fett. Jeg trener det stortsett 4 ganger i uken. Betyr det at jeg løper mye? Nei. Jeg løper sjeldent. Jeg løper mest på oppvarming eller dersom vi har sprintintervaller i økten. Jeg prøver forøvrig ikke å gå ned i fettprosent, men jeg merker jo at jeg gjør det - gradvis. Selv om jeg i utgangspunktet har så lite fett at mange mener jeg burde ha litt mer. Det finnes mange måter å trene utholdenhet og kondisjon. Kettlebells, burpees, roing, lettvektsvendinger, wall balls, hoppetau, sprint, løping, utfallssteg, kipping pullups, osv. For å skape den beste mulige kondisjonskapasiteten er det best å konstant variere "funksjonelle" øvelser utført med relativt høy intensitet. Når du bygger denne kapasiteten vil du bli bedre til å bruke energien du har lagret. Kombinerer du dette med at du ikke spiser så mye junkfood og godteri (brus/juice er en versting!) så kommer du til å bli "fastere". Forøvrig er det fullt mulig å bli kvitt dette fettet bare med kostholdet. Endret 6. november 2013 av Supraspinatus
-milla j- Skrevet 7. november 2013 #11 Skrevet 7. november 2013 Jeg driver ikke med kondisjonstrening, kun tung styrke og det funker som bare det. Selv om jeg ikke har vært så flink med kostholdet de siste ukene kan jeg se forskjell på fasongen på magen, den har blitt flatere. Litt fett SKAL vi kvinner ha på magen, hvis du ellers har en grei fett% kan styrketrening være det som skal til!
Wiggins Skrevet 7. november 2013 #12 Skrevet 7. november 2013 Ja, du bør absolutt trene kondisjon. Kondisjonstrening gir deg veldig mange helsefordeler som styrketrening ikke gjør: - Apetitten i forhold til forbrenninga reguleres bedre når man bedriver utholdenhetstrening. - Utholdenhetstrening senker stressnivået i kroppen. Utendørs utholdenhetstrening gir vesentlig mer av denne effekten enn innendørs, fordi det å følge med på skiftende landskap lettere skaper en avslappet, nesten meditativ mental tilstand. - Utholdenhetstrening bidrar i mye større grad enn styrketrening til å få ned blodtrykk som måtte være lett forhøyet. For høyt blodtrykk over tid gir f. eks. risiko for hjerneslag, utposing på hovedpulsåra etc. - Mennesket er tilpassa å bevege seg lange avstander hver dag. Å hovedsakelig sitte stille er veldig usunt og helseskadelig. Det hjelper litt med styrketrening, men det er aerob langdistanse som er viktigst. 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #13 Skrevet 7. november 2013 Ja, du bør absolutt trene kondisjon. Kondisjonstrening gir deg veldig mange helsefordeler som styrketrening ikke gjør: - Apetitten i forhold til forbrenninga reguleres bedre når man bedriver utholdenhetstrening. - Utholdenhetstrening senker stressnivået i kroppen. Utendørs utholdenhetstrening gir vesentlig mer av denne effekten enn innendørs, fordi det å følge med på skiftende landskap lettere skaper en avslappet, nesten meditativ mental tilstand. - Utholdenhetstrening bidrar i mye større grad enn styrketrening til å få ned blodtrykk som måtte være lett forhøyet. For høyt blodtrykk over tid gir f. eks. risiko for hjerneslag, utposing på hovedpulsåra etc. - Mennesket er tilpassa å bevege seg lange avstander hver dag. Å hovedsakelig sitte stille er veldig usunt og helseskadelig. Det hjelper litt med styrketrening, men det er aerob langdistanse som er viktigst. Men er ikke mennesker først og fremst skapt til å gå, da? Denne mellomintense joggingen, som nesten alle får skader av, er det jo en del som begynner å stille seg skeptiske til nå. Det ideelle/mest naturlige er vel lange gåturer, med noen intense, korte spurter en gang i blant? Anonymous poster hash: 1bbef...b3e
Wiggins Skrevet 7. november 2013 #14 Skrevet 7. november 2013 Men er ikke mennesker først og fremst skapt til å gå, da? Denne mellomintense joggingen, som nesten alle får skader av, er det jo en del som begynner å stille seg skeptiske til nå. Det ideelle/mest naturlige er vel lange gåturer, med noen intense, korte spurter en gang i blant? Anonymous poster hash: 1bbef...b3e Det er utvilsomt at urmennesket har tilbakelagt de fleste distansene ved å gå. Det er imidlertid like utvilsomt at vi er naturlig tilpassa å småløpe en del, altså jogge, samt korte spurter i forbindelse med jakt eller for å unnslippe fare. Å jogge på paddeflatt underlag, som f. eks. ei tredemølle, er helt unaturlig og kan fort gi skader. Å bevege seg raskt i ulendt terreng er vi derimot naturlig tilpassa til. Jeg drev med ganske intens jogging i flere år, og den eneste skaden jeg fikk var av temporær art, nemlig hold. At nesten alle får skader av jogging høres ut som noe du tar ut av løse lufta, og som ikke nødvendigvis er sant. Mange kan nok få forbigående plager som smerter i muskler og ledd, men de fleste som lytter til kroppen og tilpasser treninga deretter klarer greit å jogge i år etter år.
Redbull Skrevet 7. november 2013 #16 Skrevet 7. november 2013 Jeg gjør det fordi at jeg LIKER det, ikke fordi at det er nødvendig. Også har jeg hund da, så da MÅ jeg også
Pearl2.0 Skrevet 7. november 2013 #17 Skrevet 7. november 2013 Jeg gjør det fordi at jeg LIKER det, ikke fordi at det er nødvendig. Også har jeg hund da, så da MÅ jeg også Veldig greit med hund i så måte
Redbull Skrevet 7. november 2013 #18 Skrevet 7. november 2013 Veldig greit med hund i så måte Absolutt :) 1
Kira-delta Skrevet 7. november 2013 #19 Skrevet 7. november 2013 Det viktigste med trening er jo at du gjør noe du trives med, ikke push deg til å gjøre noe du føler at du må gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå