globalagogo Skrevet 5. november 2013 #1 Skrevet 5. november 2013 ... eller enda verre - jeg holder på å bli rasist:O Håper denne tråden ikke slettes - jeg trenger hjelp fra dere der ute. Det er så mange saker i nyhetsbildet med utlendinger som voldtar, busskapreren nå, masse nasking på butikken hvor jeg jobber (rett ved et asylmottak). Snakker med familie og venner, og de sier hva med breivik? han er jo norsk? osv... Jeg er jo enig, men klarer ikke å slutte å tenke at de som er i Norge på asyl kun har lyst til å bli her lengre - og gjør hva de kan, til og med dreper, for å kunne komme i fengsel heller enn å sendes hjem. Syns det er utrolig pinlig og ekkelt å bli redd hver gang jeg ser en utlending, holder meg langt unna når jeg er på bussholdeplasser med dem, eller når tiggere sitter så går jeg i en stor bue rundt dem etc. Kan noen hjelpe meg?
AnonymBruker Skrevet 5. november 2013 #2 Skrevet 5. november 2013 Jeg har vært igjennom det samme som deg, jeg er nå hva mange vil kalle for en rasist. (aldri, aldri, aldri si noe åpent om at du er skeptisk til skumle utlendinger, med mindre du er fortrolig med den du forteller det til) I ungdommen slet jeg fælt med dårlig samvittighet over at jeg i det hele tatt syntes enkelte innvandrere var skumle, og hele tanken om at jeg rett og slett ikke ville nærme meg gjorde at jeg følte meg som verdens slemmeste menneske, altså en RASIST. Det førte til at de to bekjentskapene jeg gjorde var det en som ville jeg skulle beføle ham, og den andre stjal tingene mine. De virket jo så greie først ...? NÅ gidder jeg ikke å nærme meg utlendinger/innvandrere/mørkhudede med mindre jeg først har fått et bevis på at de er greie å forholde seg til. Det er slitsomt å skulle menge seg med dem, og mange av de mannlige utlendingene vet ikkeh vordan de skal oppføre seg med norske kvinner. Det er anstrengende å skulle unngå øyekontakt med diverse typer utlendinger, de tror jo at du har lyst på dem om du skulle se 1 kvartdels sekund på dem ... Det er lett å tenke at det er deg det er noe galt med, det er veldig naturlig å ha slike følelser. Flere enn du tror sitter på lignende følelser. Anonymous poster hash: cf2c8...b99 4
globalagogo Skrevet 5. november 2013 Forfatter #3 Skrevet 5. november 2013 aldri, aldri, aldri si noe åpent om at du er skeptisk til skumle utlendinger, med mindre du er fortrolig med den du forteller det til) Anonymous poster hash: cf2c8...b99 Det er akkurat dette. Jeg syns det er så forferdelig å innrømme - fordi det tar oss tilbake til flere hundre år siden med slaveri og forskjellsbehandling... Det er like stor forskjell på meg og en annen hvit, som meg og en annen mørk. Prøver jeg å tenke... Men alt er forskjellig; maten (lukta), språket, interessene, politikken, religionen, kvinnebehandlingen, rettsforståelsen, men også hva man har opplevd. Tror mange av de på asylmottakene sitter med vonde følelser og føler seg ensomme, da de har kommet fra krigsherjede land og opplevd ting de fleste av oss her i landet ikke klarer å se for oss engang. Men i stedet for å føle sympati, blir jeg redd for at de tar med seg hevngjerrighet og lite følelse for hva som er greit å gjøre og ikke.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2013 #4 Skrevet 5. november 2013 Hvor i landet bor dere? Har dere aldri hatt noen utenlandske venner? For media sitt bilde er jo ikke virkeligheten. De skriver jo aldri om de som jobber og står på. Drittsekker finnes det overalt, samme hvilken hudfarge eller religion. Selv er jeg oppvokst i Oslo, og bor nå i en annen stor by. Jeg har hatt mange utenlandske venner, og har i dag og. Alle flotte mennesker, de jobber, betaler skatt og er samfunnsengasjerte snille mennesker. De utenlandske jeg gikk på skole med, er alle nå leger, ingeniører eller advokater. Jeg har aldri opplevd noe negativt med utlendinger. Men jeg har blitt voldtatt av en nordmann. Men jeg går jo ikke å har noe imot nordmenn av den grunn. Anonymous poster hash: 7be84...c78 13
globalagogo Skrevet 5. november 2013 Forfatter #5 Skrevet 5. november 2013 Hvor i landet bor dere? Har dere aldri hatt noen utenlandske venner? For media sitt bilde er jo ikke virkeligheten. De skriver jo aldri om de som jobber og står på. Drittsekker finnes det overalt, samme hvilken hudfarge eller religion. Selv er jeg oppvokst i Oslo, og bor nå i en annen stor by. Jeg har hatt mange utenlandske venner, og har i dag og. Alle flotte mennesker, de jobber, betaler skatt og er samfunnsengasjerte snille mennesker. De utenlandske jeg gikk på skole med, er alle nå leger, ingeniører eller advokater. Jeg har aldri opplevd noe negativt med utlendinger. Men jeg har blitt voldtatt av en nordmann. Men jeg går jo ikke å har noe imot nordmenn av den grunn. Anonymous poster hash: 7be84...c78 Nei... jo... på en måte. Disse er folk man treffer gjennom skole og kjenner i barndommen / ungdommen. Man vet hvem søsknene deres er, kanskje har man vært på besøk, kanskje snakker foreldrene norsk etc... De jeg er "redd" for er de ukjente voksne. De som ikke er integrert, eller har interesse for å bli det heller. Det er utrolig pinlig, og jeg skjemmes. 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2013 #6 Skrevet 5. november 2013 Nei... jo... på en måte. Disse er folk man treffer gjennom skole og kjenner i barndommen / ungdommen. Man vet hvem søsknene deres er, kanskje har man vært på besøk, kanskje snakker foreldrene norsk etc... De jeg er "redd" for er de ukjente voksne. De som ikke er integrert, eller har interesse for å bli det heller. Det er utrolig pinlig, og jeg skjemmes. På mange måter er det denne gruppen innvandrere som utgjør en størst potensiell fare, fordi de ikke vil integrere seg, ta til seg og prøve å forstå hvordan samfunnet i Norge fungerer og de sosiale normene er. Jeg sier ikke at alle innvandrere er slik, men det er jo en del som er sånn og ikke ønsker å bli en del av samfunnet. Jeg synes ikke du burde føle deg så skamfull Noen mennesker gjør deg utrygg, og det er rett og slett en følelse man må jobbe med. Men det gjelder først og fremst at man må prøve å slappe av med å se dem i gaten, rundt omkring osv. Jeg har det på samme måte men med narkomane, jeg har helt angst av å gå på universitetet da de henger utenfor bygningene og av og til faktisk blir voldelige. Jeg er ikke rasist eller noe da, men jeg løper ikke akkurat rundt og roper stygge ting til dem jeg prøver heller å jobbe med mitt inntrykk av dem i det stille. Eventuelt med andre venner Anonymous poster hash: 9f388...3a2 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2013 #7 Skrevet 5. november 2013 Jeg har det på samme måte. Jeg syns f.eks det er veldig vanskelig å måtte kjøre taxi med en invandrer sjåfør men alle taxi sjåfører er jo det nå. Anonymous poster hash: 78308...1f4
nawuraM Skrevet 5. november 2013 #8 Skrevet 5. november 2013 (endret) ... eller enda verre - jeg holder på å bli rasist:O Håper denne tråden ikke slettes - jeg trenger hjelp fra dere der ute. Det er så mange saker i nyhetsbildet med utlendinger som voldtar, busskapreren nå, masse nasking på butikken hvor jeg jobber (rett ved et asylmottak). Snakker med familie og venner, og de sier hva med breivik? han er jo norsk? osv... Jeg er jo enig, men klarer ikke å slutte å tenke at de som er i Norge på asyl kun har lyst til å bli her lengre - og gjør hva de kan, til og med dreper, for å kunne komme i fengsel heller enn å sendes hjem. Syns det er utrolig pinlig og ekkelt å bli redd hver gang jeg ser en utlending, holder meg langt unna når jeg er på bussholdeplasser med dem, eller når tiggere sitter så går jeg i en stor bue rundt dem etc. Kan noen hjelpe meg? Det er ikke "fordommer" når det bygger på erfaringer og det du ser rundt deg i samfunnet, så jeg ser ingen grunn til at du skal ha dårlig samvittighet her. Endret 5. november 2013 av nawuraM 2
Gjest Skrevet 6. november 2013 #9 Skrevet 6. november 2013 Tråden er ryddet for rasistiske innlegg! Ann Christin - MOD -
Gjest Evans Skrevet 6. november 2013 #10 Skrevet 6. november 2013 (endret) Du kan jo forsøke å bli kjent med noen med utenlands opprinnelse? Da vil du nok se at ikke alle er slik og slik. Akkurat som ikke alle Nordmenn er som Breivik eller andre nordmenn som begår kriminelle handlinger. Det er greit å være kritisk til innvandring og ønske at vi har strengere og annerledes regler. Men å skjære alle over en kam blir feil. Selv har jeg mange ekstremt flinke venner som er fra et annet land enn Norge. De er smarte, snille og verdens beste venner. Det er ikke fordi de kommer fra utlandet at de er så flinke eller snille, men det er fordi de er slik av person - vi er alle forskjellige, og ingen fortjener å bli dømt av andres handlinger. Ellers går det an å lese bøker med overgrep begått av rasistiske mennesker. Det kan kanskje få deg til å tenke også? Ønsker du å støtte drap på uskyldige mennesker fordi de har en annen hudfarge? (Ekstremversjonen så klart). Eller at små barn som vokser opp skal føler seg utenfor, alene og annerledes bare fordi de har en annen hudfarge og derfor blir behandlet annereldes? Eller et samfunn som Russland hvor de nå går i tog og hyller Breivik? Du kan gjerne kritisere samfunnet og være innvandringskritisk og ønske andre rammer for poltikken. Men du må prøve å møte mennesker som individer. Vi er oss selv, og vi fortjener ikke å bli dømt for andre sine handlinger. Endret 6. november 2013 av Evans
Trimsi Skrevet 7. november 2013 #11 Skrevet 7. november 2013 Det er naturlig å ha fordommer, det har vi alle, men det er også greit å bruke sunn fornuft.Få deg muslimske venner! Husk at bare halvparten av alle muslimer i Norge er medlemmer i en menighet. Denne andre "halvdelen" er enten kulturelle muslimer, de føler en viss naturlig tilhørighet med de andre 1,5 milliarder muslimer i verden. De spiser kanskje ikke svinekjøtt, på samme måte som at vi ikke spiser hunder.Mange er sekulære eller moderate muslimer, de mener at stat og religion ikke bør blandes, at koranen skal tolkes ut ifra dagens situasjon, og er like ofte i moskeen som en gjennomsnitts nordmann... Andre igjen er "dypt troende" muslimer, de ber flere ganger om dagen, mange av kvinnene bruker et tørkle, skaut eller hijab, de nyter kanskje ikke alkohol og er opptatt av å gi til de fattige.Så har du en bitteliten andel av disse som er radikaliserte islamister. Disse har selv mange muslimer store problemer med. De leser og tolker koranen slik enkelte andre leser og tolker gamle testamentet, og jeg kan love deg at gamle testamentet er hundre reiser verre en koranen.Sett deg inn i hva hovedbudskapet til koranen egentlig er, bli kjent med muslimer fra forskjellige land, og se forskjellen mellom traumatiserte, krigsskadede asylsøkere og den vanlige norske muslim 5
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #12 Skrevet 7. november 2013 Jeg tror ikke det er rart at mange blir redde når man hele tiden får overdose med negativitet mot innvandrere på Facebook eller nettaviser. En del av det er ikke sant heller, eller det er en ensrettet vinkling. Jeg er definitivt for en annen asylpolitikk og integreringspolitikk. Men jeg tror heller ikke det vil hjelpe å behandle dem dårlig, eller som noe annet enn en selv. Det man behandler som dritt, blir dritt. Jeg har reist en del rundt i et muslimsk land. Jeg ble godt tatt i mot, og jeg ble hele tiden behandlet med respekt. Jeg ser ingen grunn til å behandle muslimer annerledes så lenge de ikke har gjort noe galt. En av mine beste venner er gift med en muslim, og jeg har bare godt å si om den personen. Jeg har faktisk aldri opplevd noe negativt selv, jeg bare leser om det hele tiden. Anonymous poster hash: afe9c...5f1 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #13 Skrevet 7. november 2013 Faren min er fra Midtøsten om kom til Norge på slutten av 70-tallet. Da utdannet han seg innen industrien. Dessverre fikk han en arbeidsskade som gjorde at han ikke kunne fortsette med dette. Etter å ha blitt sendt rundt og rundt og rundt i systemet til Aetat gadd han ikke mer og startet for seg selv. Han har jobbet seg opp fra ingenting og har alltid betalt skatt og deltatt i det norske samfunnet. Samme med onkelen min. Har jobbet og tjent sine egne penger så lenge han har vært her. Begge har norske koner og barn. Jeg har ikke tall på de gangene folk ar funnet ut at faren mi er araber og med en gang har tatt det som en selvfølge at han nærmest er en tyrann som skal styre og bestemme hvem jeg får være sammen med og at han skal styre hvem jeg får være kjæreste med etc. Kunne ikke vært lenger fra sannheten. Min far har alltid sagt at det får være opp til meg. Er jo jeg som skal leve med mannen og ikke han. Faren min er forøvrig ikke muslim bare fordi han er araber fra Midt-Østen. Kjenner også MANGE muslimer fra forskjellige land. De har mye høyere utdannelse enn nordmenn jeg kjenner. De jobber og betaler skatt som enhver nordmann. Både de og barna snakker norsk. De feirer jul og andre høytider vi har her i landet. Jeg synes det er trist at man skal være skeptisk og fordømmende til en hel folkegruppe fordi det finnes noen få idioter. Alle nordmenn er ikke som ABB heller. Han er jo et utskudd som vi alle tar avstand fra. Slik er det også med mange av innvandrerne. Dessverre hører man skjelden om alle de som har flyttet hit og som faktisk fungerer godt i det norske samfunnet. Kan forresten anbefale å se "Norsk nok?" på NRK. Synes det er et fint og opplysende program hvor både innvandrere og nordmenn får seg noen skikkelige a-ha opplevelser. Anonymous poster hash: 58ba8...1df 4
flinkeceline Skrevet 7. november 2013 #14 Skrevet 7. november 2013 Jeg misliker muslimer generelt. Noen er imøtekommende og greie men så har du de som er skikkelig slue som bare stjeler og gjør faenskap.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #15 Skrevet 7. november 2013 Jeg misliker nordmenn generelt. Noen er imøtekommende og greie men så har du de som er skikkelig slue som bare stjeler og gjør faenskap. Hva blir forskjellen? Anonymous poster hash: afe9c...5f1 5
stina_00 Skrevet 9. november 2013 #17 Skrevet 9. november 2013 Det er litt skummelt når den første tanken som slo meg da jeg hørte om bussdrapene var "han er sikkert afrikaner". Det var den tanken som automatisk datt ned i hodet på meg. Alle overfallsvoldtektene jeg har hørt om var det utenlandske menn som sto bak. Jeg har blitt forfulgt og befølt av fremmede, som alle var utenlandske menn. På grunerløkka selger nesten samtlige afrikanere dop helt åpenlyst. Jeg drar ikke alle "utlendinger" under en kam, men det får jo ikke an å late som enkelte grupper ikke stikker seg noe voldsomt frem på diverse negative statistikker. Jeg er dritredd når jeg går alene i Oslo. Og ja jeg har MANGE utenlandske venner. Hudfarge bryr jeg meg ikke om i det heletatt! Jeg driter i "rase", men jeg nekter å drite i steinalderkulturer som er livsfarlige!! Uansett om du er bleik som ei fiskebolle eller svart som natta. 2
Gjest Malanthor Skrevet 10. november 2013 #18 Skrevet 10. november 2013 Jeg er ikke noen rasist. Men det blir feil og skulle nekte og forholde seg til den virkeligheten vi lever i. Ifølge tall fra SSB er innvandrere klart overrepresentert i statistikken over straffede i norge. Nå driter jeg egentlig litt i statistikk, men når virkeligheten som den gjenspeiles for meg sier det samme så blir det litt for dumt og ikke skulle tro på det. Som stina-00 sier, på enkelte områder stikker enkelte grupper seg voldsomt fram. 1
Teeny Skrevet 10. november 2013 #19 Skrevet 10. november 2013 Er normalt å ha litt fremmed frykt. Er en overlevelsesmekanisme vil jeg tro. Har en innvandrer far, men hender jeg blir skeptiske til enkelte innvandrer grupper på grunnlag av mønster som går igjen av adferd som flere av dets medlemmer har, som feks hyppig vold og dårlig kvinnesyn blant annet. Men har jo like mye "angst" for ekstremister enten det er muslimske eller høyreekstremister. Til tross for kulturelle og politiske forskjeller prøver jeg dog ikke å skjære alle over en kam. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå