AnonymBruker Skrevet 5. november 2013 #1 Skrevet 5. november 2013 Forrige uke spiste jeg ca 1600 kalorier i gjennomsnitt pr dag, uken før spiste jeg ca 1700, uken før det igjen spiste jeg ca 1400 i gjennomsnitt, og det samme igjen uken før det. Jeg har altså ligget i kaloriunderksudd i ca 4 uker. Men, jeg har ikke gått ned et eneste gram! Ifølge beregninger osv skal jeg ha i meg ca 1800 kalorier pr dag som vedlikeholdsnivå, men ikke engang når jeg ligger så lavt som 1400 går jeg altså ned. Jeg går 30 minutter hver dag, og løfter vekter to ganger i uken. Både kroppsmålene mine og vekten er den samme, og jeg ser helt likt ut, så jeg har ikke lagt på meg muskler heller. Dessuten synes jeg depresjonen min har forverret seg etter at jeg la om til moderatlavkarbo / paleo.... Er så dritt lei nå. Hva må jeg egentlig gjøre for å klare å gå ned i vekt? Vil jo ikke sulte meg heller. Har lite nok muskler fra før av, om jeg ikke skal sulte vekk det lille jeg har. Hvorfor er det ingenting som fungerer?? Anonymous poster hash: a05c2...7dc
AnonymBruker Skrevet 5. november 2013 #2 Skrevet 5. november 2013 Driver forøvrig med litt periodisk faste-aktige greier også (eller, jeg gjør det vel ikke riktig, men jeg lar ihvertfall være å spise frokost før klokken er ca 12. og etter det spiser jeg når jeg er sulten). Etter at jeg la om kostholdet har humøret gått rett i kjelleren, og har holdt seg der i over en måned nå. :/ Anonymous poster hash: a05c2...7dc
Vulcan Skrevet 5. november 2013 #3 Skrevet 5. november 2013 Hvis du er helt ærlig om hva du spiser og trener her ville jeg tatt en tur til legen for å sjekke om du er syk på en eller annen måte. Det er "fysisk" umulig å bruke mer energi enn du tar inn uten å miste lagret energi(fett). 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2013 #4 Skrevet 5. november 2013 Er så ærlig som diett.no kan være... Har ført opp hver minste ting jeg har spist, alt fra tomater til ting jeg drikker til tran. Tror ikke jeg har sykt. Har bare alltid vært slik. Har tidligere kun klart å gå ned i vekt ved å sulte meg (type 5 knekkebrød pr dag, og andre idiotiske ting man gjør som tenåring). Dette er mange år siden nå, og selvsagt ikke noe jeg er villig til å gjøre igjen. Vil ned på en sunn måte, og bevare musklene. Anonymous poster hash: a05c2...7dc
AnonymBruker Skrevet 5. november 2013 #5 Skrevet 5. november 2013 Tror ikke jeg er syk * Anonymous poster hash: a05c2...7dc
AnonymBruker Skrevet 5. november 2013 #6 Skrevet 5. november 2013 Du har kanskje veldig lav forbrenning? Da tar det selvsagt lenge tid å gå ned. Jeg har gått ned to kg på syv uker og det er veldig lite, men bedre enn ingenting. Anonymous poster hash: c449f...acc
Supraspinatus Skrevet 5. november 2013 #7 Skrevet 5. november 2013 Hvor mye du veier i utgangspunktet har noe å si. Dersom du har spist en høykarbodiett før og nå har gått over til lavkarbo er det vanlig å føle seg sliten og nedstemt. Vel å merke dersom du spiser lite nok karbohydrater. Dette går over. Dersom du ikke har kjørt en streng restriksjon på karbohydratene så har nok de sikkert negative tankene mer å gjøre med at du føler at du ikke mestrer enn det faktum at du spiser mindre karbohydrater enn før. 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2013 #8 Skrevet 5. november 2013 Virker nesten som forbrenningen min justerer seg etter hvor mye jeg spiser i så fall. Har hatt perioder i livet hvor jeg har spist som en gris over lengre tid, nesten uten å gå opp i vekt overhodet. Jeg har en ordentlig stabeis av en kropp. Vil det å gå en ekstra halvtime pr dag utgjøre noen forskjell ? Anonymous poster hash: a05c2...7dc
Gjest Nanne70 Skrevet 5. november 2013 #9 Skrevet 5. november 2013 Virker nesten som forbrenningen min justerer seg etter hvor mye jeg spiser i så fall. Har hatt perioder i livet hvor jeg har spist som en gris over lengre tid, nesten uten å gå opp i vekt overhodet. Jeg har en ordentlig stabeis av en kropp. Vil det å gå en ekstra halvtime pr dag utgjøre noen forskjell ? Anonymous poster hash: a05c2...7dc Jeg tror ikke de 30 minuttene med gåing er tilstrekkelig til å påvirke vekten, med mindre du er veldig overvektig og ikke vant til å bevege deg noe særlig. Ville heller ha prøvd å trene mer styrke for å se om det ga resultater.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2013 #10 Skrevet 5. november 2013 Hvor mye du veier i utgangspunktet har noe å si. Dersom du har spist en høykarbodiett før og nå har gått over til lavkarbo er det vanlig å føle seg sliten og nedstemt. Vel å merke dersom du spiser lite nok karbohydrater. Dette går over. Dersom du ikke har kjørt en streng restriksjon på karbohydratene så har nok de sikkert negative tankene mer å gjøre med at du føler at du ikke mestrer enn det faktum at du spiser mindre karbohydrater enn før. Jeg veier 60 kg og er 160 cm, så jeg er normalvektig (før noen begynner å skrike: ja, jeg kan trygt gå ned 5 kg uten å ende opp som et underernært skjellett). Jeg spiser vel ikke helt riktig lavkarbo heller , for jeg spiser poteter og andre grønnsaker med karbohydrater. Ender som regel opp på mellom 50 og 100 gram karbs pr dag. Jeg forsøkte å ligge lavere en periode, men da sluttet hjernen min helt å fungere, og nå i eksamenstiden kan jeg ikke risikere slikt. Jeg havner veldig lett i ketose, og har skikkelig ketoseånde hver morgen, så jeg prøver å få i meg nok karbs til å holde meg ute av ketose resten av dagen. Aner ikke hvorfor jeg er deppa nå. Har vært det mye tidligere, men har vært nesten en helt år uten noen særlige symptomer, så det er utrolig frustrerende å se at det begynner å bli verre igjen nå.. Uansett, kanskje jeg bør ligge på 1400 kalorier i gjennomsnitt hver uke over lengre tid ? Eller enda mindre? Det vil jeg helst unngå, men jeg vil virkelig ned i fettprosent! Anonymous poster hash: a05c2...7dc
Gjest Arch Skrevet 5. november 2013 #11 Skrevet 5. november 2013 Jeg tror du må velge å gjøre noe skikkelig. Enten lavkarbo eller lavkalori. Du blander og mikser, og mange går ikke ned før de holder et steilt opplegg. 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2013 #12 Skrevet 5. november 2013 Jeg ser ikke hvorfor det å spise mer karbohydrater skulle gjøre at jeg går ned lettere i vekt? Lavkarbo og lavkalori utelukker hverandre jo ikke, i det den første teorien handler om kalorier, og den andre om forholdet mellom næringsstoffene. Og "lavkalori" er jo allerede noe jeg driver med. Skjønt, om du mener at jeg bør kutte enda mer på kaloriene, så har du vel kanskje rett i det. Skal forsøke å ligge konsekvent på 1400 noen uker. Bør jeg slutte å vente med å spise frokost, forøvrig? Anonymous poster hash: a05c2...7dc 1
Gjest Arch Skrevet 5. november 2013 #13 Skrevet 5. november 2013 Du bør spise frokost. Skal du blande inn faste i tillegg må du gjøre det skikkelig, slik det er nå nytter det ikke. I tillegg ville jeg trent mer om jeg var deg 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2013 #14 Skrevet 5. november 2013 Trene mer høyintensivt (løpe f.eks.), spise ofte og lite, holde deg til ett "system" og ikke bytte metode stadig vekk. Spørs hva du gjør om dagene, men om du har en stillesittende jobb, så utgjør 30 min gåtur ingenting iløpet av en dag. Jeg trener ikke, men beregner ca. halvannen time om dagen til å gå tur og leke med bikkja. Anonymous poster hash: 05365...134 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2013 #15 Skrevet 5. november 2013 Jeg bytter ikke system, jeg spiser konsekvent ca 70-100 karbohydrater og forsøker konsekvent å holde meg under vedlikehold. Om jeg skulle byttet kosthold til "vanlig lavkalori" ville den eneste praktiske forskjellen vært at spiste mer karboyhdrater. Forklar meg gjerne hvorfor dette vil være gunstig? Og motsatt, om jeg går over til med hardcore lavkarbo, begynner altså kroppen min å omstille seg til et ketogent kosthold. Akkurat nå har jeg, pga. eksamen, ikke tid til å sette av mange uker til å ha nedsatt psykisk og fysisk kapasitet (jeg forsøkte dette tidligere i høst, og ble helt zombie), ei heller ønsker jeg å eksludere potetene fra kostholdet mitt. At folk tror man må velge enten "lavkalori" eller lavkarbo, er vel gjerne fordi man på lavkarbo ikke teller kalorier, noe som på lavkalori ville vært katastrofalt i det den store mengden karbohydrater man tradisjonelt spiser på slike dietter jo trigger apetitten, noe lavkarbo ikke gjør. Men det er da vitterlig ikke slik at man enten må spise mye karbohydrater og veldig lite fett, eller mye fett og veldig lite karbohydrater? Pr i dag ligger jeg på en mellomløsning mellom disse. Har uansett også forsøkt vanlig lavkalori, med lite fett, mye knekkebrød, og alt det der. Fungerte like dårlig det, bare at da var jeg konstant sulten. Det er jeg ikke nå. Får vel kanskje begynne med jogging igjen... Anonymous poster hash: a05c2...7dc 2
pusekatta Skrevet 5. november 2013 #16 Skrevet 5. november 2013 Hva vil du, gå ned i vekt eller bygge muskler? Dette krever ganske forskjellige tilnærminger, det er vanskelig å bygge muskler på underskudd. 1
Gjest Arch Skrevet 5. november 2013 #17 Skrevet 5. november 2013 Å blande lavkarbo og lavkalori er ikke dumt, men når du blander inn halvhjertet faste i tillegg roter du det til for kroppen. Spis som du gjør. Fordel ut over dagen. Og tren! 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2013 #18 Skrevet 5. november 2013 Jepp, skal kutte ut fastingen, og trene mer. Pusekatta: Jeg vil ned i fettprosent, og bevare muskelmasse. Å bygge er ikke en prioritet, men jeg vil definitivt bevare det lille jeg har. Anonymous poster hash: a05c2...7dc
Løvetanten Skrevet 5. november 2013 #19 Skrevet 5. november 2013 Kanskje du skal stresse litt ned og heller ta dette etter eksamen når du har mer tid og overskudd? 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2013 #20 Skrevet 5. november 2013 Men er det så dumt av meg å trene og spise sunt nå, da? Ville tro det var lurt å opprettholde en sunn livsstil før eksamen "Å stresse ned" for min del vil nemlig betyr å falle tilbake på gamle vaner. Jeg må presse meg selv litt for å klare å leve sunt, for jeg er oppvokst med dårlige matvaner og stillesitting. Det kommer ikke av seg selv, det er en konstant kamp med latskap og dårlige vaner for å holde seg gående. Så jeg tenker som så at siden jeg først tar meg bryet med å tvinge meg selv inn i en sunn livsstil, kan jeg like gjerne forsøke å gå ned i vekt samtidig. Vet ikke om jeg klarer å gå slipp på vektfokuset. Har ønsket å gå ned i vekt i over ti år... Anonymous poster hash: a05c2...7dc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå