Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke symptomer får en baby på 3 mnd hvis den har fått rs-virus??

Anonymous poster hash: 65632...9ce

Skrevet

Veldig tett i pusten..

Hvis du har en mistanke om at det kan være rs, må du oppdøke lege med en gang! Bedre med en gang for mye, enn en gang for lite.

Snakker av egen erfaring - holdt på å miste et barn pga rs for noen år siden. (Legen insisterte på at det var noe annet)

Skrevet

Veldig tett i pusten..

Hvis du har en mistanke om at det kan være rs, må du oppdøke lege med en gang! Bedre med en gang for mye, enn en gang for lite.

Snakker av egen erfaring - holdt på å miste et barn pga rs for noen år siden. (Legen insisterte på at det var noe annet)

Hvordan finner de ut om det er rs eller et annet virus?

Skrevet

Hvordan finner de ut om det er rs eller et annet virus?

Jeg mener de tar en blodprøve.. Mitt barn ble i alle fall lagt inn på sykehus (etter mye om og men) og tatt diverse prøver av, men hvilken av prøvene som faktisk påviste viruset, er jeg ikke sikker på.

Skrevet

Jeg forstår det sånn at dette er en av grunnene til at man alltid skal kontakte lege når så små babyer får feber. De mistenkte at sønnen min hadde RS da han var ca. 2 mnd. Fikk da feber, ble lite kontaktbar, klynket og pustet fort eller tungt (husker ikke helt, men det henger vel sammen). Ble lagt inn på sykehus, hvor de tok prøver. Som viste et annet virus som ikke var farlig, heldigvis.

Skrevet

RS-virus er et forkjølelsesvirus, så babyen vil være snørrete, hoster og kanskje feber (men ikke nødvendigvis). På grunn av masse slim som de små ikke klarer å hoste opp, så kan de få akutt bronkiolitt. Vanlige symptomer på det er at de er tette i pusten, gjerne piping i brystet og rask, overflatisk pust (ligner på astma-symptomer) og generelt dårlig allmenntilstand. For å sjekke om det er RS tar de en slimprøve langt inne i nesa (nasopharynx-prøve).

Datteren min fikk det da hun var 1 måned gammel, ble en natt på sykehus, men hun kom seg veldig med saltvannsinhalasjoner som løsnet godt opp i bronkiene. Siden hun ikke hadde problemer med å die, eller var ekstremt besværet i pusten så fikk vi reise hjem. Det viktigste for å forebygge er i hvert fall å sørge for å få ut snørra, så bruk saltvannsdråper og nesesuger (en sånn god en hvor du suger selv). Og bronkiolitten kan henge skikkelig i fikk jeg vite, så datteren min var nesten konstant snørrete og dårlig hele vinteren.

Anonymous poster hash: fc9e8...d1d
Skrevet

Da babyen min var rett under 3 måneder tok de blodprøve av han når han var forkjølet og hadde feber for å utelukke RS virus. Her er det slik at vist baby er under 3 mnd skal det alltid sjekkes på sykehus vist almenntilsanden er dårlig osv. Vi slapp unna det siden han likevel spiste godt og var fornøyd innimellom. Virket ikke sløv og dårlig på den måten, bare feber og snørrete.

Anonymous poster hash: 9047d...a5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...