cappocino Skrevet 5. mai 2004 #1 Skrevet 5. mai 2004 Tok en progesteron test hos legen i forrige uke for å fastslå at jeg har hatt EL. Nå har svaret kommet men jeg skjønner ikke metern.... Ringte legen men han var i permisjon og skal bli oppringt av vikaren hans... men det tar så sinnsykt laaaaangt tid... Det jeg lurer på om det er noen som har tatt den testen/blodprøven og vet litt om resultatet?
Gjest Anonymous Skrevet 5. mai 2004 #2 Skrevet 5. mai 2004 Jeg har tatt den! Den ble tatt på dag 20, for i en normal syklus (utg.punkt i 28 dagers-syklus) skal det komme en topp i progesteronverdien dag 20-22, som indikerer at eggløsning har skjedd. Det de målte var: Progesteron (såkalt lutealhormon, får en topp på dag 20-22 dersom eggløsning har skjedd) Østradiol (kvinnelig kjønnshormon som produseres i ovariene) SHGB (Seksualhormonbindende globulin - transporthormon; transporterer kjønnshormoner) FSH (Folikkelstimulerende hormon) Alle disse hormonene varierer i mengde gjennom syklusen, men de svinger altså syklisk og man har ulike normalverdier alt etter hvor man er i syklusen. Alle mine prøver var normale i forhold til tidspunktet de ble tatt, og betyr at jeg har hatt eggløsning i forkant. Håper dine også er som de skal! :D
Gjest Anonymous Skrevet 5. mai 2004 #3 Skrevet 5. mai 2004 Har du verdiene forresten, Cappo? Jeg har Håndbok i Klinisk kjemi og kan kanskje hjelpe deg å tolke...
Chiquita Skrevet 5. mai 2004 #5 Skrevet 5. mai 2004 Her er også en side som kan hjelpe med å tolke verdier på ulike blodprøver... http://www.furst.no/bb/index6.html
cappocino Skrevet 5. mai 2004 Forfatter #6 Skrevet 5. mai 2004 Her er svaret på prøvene: Analyse - Svar - enhet - referanseområde S-Progesteron - 31 - nmol/L- Foll.fase<5,lutealfase>20 Blir dere kloke på denne?
Chiquita Skrevet 5. mai 2004 #7 Skrevet 5. mai 2004 Det ser da greit ut det der. Jeg synes det ser ut som om du har hatt eggløsning (dersom prøven ble tatt ca 1 uke før forventet mens) For da er du jo i lutealfasen (tiden mellom EL og mens), og verdiene der skal være over 20, og din verdi er på 31. Ser fint ut, synes jeg...
cappocino Skrevet 5. mai 2004 Forfatter #9 Skrevet 5. mai 2004 Tok prøven på dag 18 i syklusen (leste meg litt bakover i dagboken, utrolig kjekt å skrive alt ned....) Regnet med at jeg skulle ha en 28 - 30 dagers syklus så testen ble tatt 10 dager før forventet mens. Men skulle jeg da ikke ha mens nå? Iom at jeg har hatt El (sannsynlig) ?
cappocino Skrevet 5. mai 2004 Forfatter #10 Skrevet 5. mai 2004 Takk for svar jenter ble litt mindre bekymret når jeg vet at det ser bra ut!!
cappocino Skrevet 5. mai 2004 Forfatter #11 Skrevet 5. mai 2004 Legen ringte nå og bekreftet det dere har sagt jenter at prøvene er fine og at jeg produserer egg ihvertfall Godt å høre!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå