Gå til innhold

Noen som har tatt progesteron prøve for å fastlå El?

cappocino

Anbefalte innlegg

Tok en progesteron test hos legen i forrige uke for å fastslå at jeg har hatt EL. Nå har svaret kommet men jeg skjønner ikke metern....

Ringte legen men han var i permisjon og skal bli oppringt av vikaren hans... men det tar så sinnsykt laaaaangt tid...

Det jeg lurer på om det er noen som har tatt den testen/blodprøven og vet litt om resultatet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg har tatt den!

Den ble tatt på dag 20, for i en normal syklus (utg.punkt i 28 dagers-syklus) skal det komme en topp i progesteronverdien dag 20-22, som indikerer at eggløsning har skjedd.

Det de målte var:

Progesteron (såkalt lutealhormon, får en topp på dag 20-22 dersom eggløsning har skjedd)

Østradiol (kvinnelig kjønnshormon som produseres i ovariene)

SHGB (Seksualhormonbindende globulin - transporthormon; transporterer kjønnshormoner)

FSH (Folikkelstimulerende hormon)

Alle disse hormonene varierer i mengde gjennom syklusen, men de svinger altså syklisk og man har ulike normalverdier alt etter hvor man er i syklusen.

Alle mine prøver var normale i forhold til tidspunktet de ble tatt, og betyr at jeg har hatt eggløsning i forkant. Håper dine også er som de skal! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har du verdiene forresten, Cappo?

Jeg har Håndbok i Klinisk kjemi og kan kanskje hjelpe deg å tolke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er svaret på prøvene:

Analyse - Svar - enhet - referanseområde

S-Progesteron - 31 - nmol/L- Foll.fase<5,lutealfase>20

Blir dere kloke på denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ser da greit ut det der.

Jeg synes det ser ut som om du har hatt eggløsning (dersom prøven ble tatt ca 1 uke før forventet mens)

For da er du jo i lutealfasen (tiden mellom EL og mens), og verdiene der skal være over 20, og din verdi er på 31.

Ser fint ut, synes jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok prøven på dag 18 i syklusen (leste meg litt bakover i dagboken, utrolig kjekt å skrive alt ned....)

Regnet med at jeg skulle ha en 28 - 30 dagers syklus så testen ble tatt 10 dager før forventet mens.

Men skulle jeg da ikke ha mens nå? Iom at jeg har hatt El (sannsynlig) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar jenter :) ble litt mindre bekymret når jeg vet at det ser bra ut!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen ringte nå og bekreftet det dere har sagt jenter at prøvene er fine og at jeg produserer egg ihvertfall :)

Godt å høre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...