AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #1 Skrevet 4. november 2013 Jeg satt og kikket på gamle bilder, og la merke til at jeg har fått større mellomrom mellom et par tenner nede i munnen. Er dette farlig? Leser jo om periodontitt, og er livredd for at det skal være noe sånt. Jeg har nylig vært til undersøkelse og vanlig sjekk hos tannlegen, så da lurer jeg på om en sånn sykdom hadde blitt oppdaget av tannlegen? Jeg nevnte ikke noe om at jeg har fått større mellomrom, siden jeg ikke har tenkt noe over dette og merket det først når jeg så på gamle bilder i dag. Er det noe jeg bør ta opp med tannlegen? Føler meg litt hysterisk, hehe. Så hadde vært fint hvis noen har innspill til hva jeg bør gjøre Anonymous poster hash: a140d...822
AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #2 Skrevet 4. november 2013 Tennene forandre seg og etterhvert som vi blir eldre. Har større mellomrom mellom noen tenner jeg også. Tannlegen har aldri kommentert det. Anonymous poster hash: ac0e7...407
AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #3 Skrevet 4. november 2013 Tannlegen hadde selvfølgelig sett om du hadde periodontitt. Det er betent tannkjøtt og det hadde han/hun merket Anonymous poster hash: 4dda4...488
Gjest sophia21 Skrevet 5. november 2013 #4 Skrevet 5. november 2013 Dette har jeg og lurt på! Jeg har ikke synlige mellomrom, men tennene satt før så tett at jeg var redd for å dra med en tann når jeg brukte tanntråd..nå går det veldig lett. Også vært redd for periodontitt, men håper det bare er noe normalt.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2013 #5 Skrevet 5. november 2013 Nei, ikke sikkert tannlegen ser periodontitt om du ikke spesifikk får han til å sjekke- Selv hadde jeg gått med bakterier under tannkjøttet i flere år, noe som gjorde at mellomrommene mellom tennene ble større. Betennelsen hadde gått ned for lenge siden for min del. Han oppdaget det etter å ha sjekket med måleinstrument mellomrommene i tannlommene. Så dere bør få tannlegen til å sjekke dette. Ofte vet ikke pasienten selv at de har det. Det visste ikke jegheller førhan oppdaget tannstene mine på baksiden av tennene og dro i gang målinstrument for å sjekke Anonymous poster hash: 7b668...ea0
lell Skrevet 5. november 2013 #6 Skrevet 5. november 2013 Ved synlig periodontitt vil man se at tannkjøttet har trekt seg tilbake. Da har det gått ganske langt. Ellers bør en tannlege bruke noe som heter lommedybdemåler ved undersøkelse av voksne pasienten. Det er eneste måten å måle under tannkjøttet. Hvis en pasient har god hygiene, lite tannstein og ikke blødning fra tannkjøttet så vil en tannlege ikke mistenke periodontitt. Røykere er utsatt for det.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2013 #7 Skrevet 5. november 2013 Det kan være tannkjøttsykdom, å tannlegen burde oppdaget det. Følgene kan være å miste alle tennene... Anonymous poster hash: ae0fa...4bd
AnonymBruker Skrevet 8. november 2013 #8 Skrevet 8. november 2013 Du bør kontakte tannlege å forklare dette så han/hun kan undersøke akkurat dette. I et tidlig stadium er det ikke så lett å oppdage.Anonymous poster hash: ba080...fbf
karella Skrevet 8. november 2013 #9 Skrevet 8. november 2013 Det er veldig vanlig at tenner flytter på seg i voksen alder. Det kan bli både mer og mindre plass. Mange som har hatt tannregulering i tenårene for eksempel sliter med at tenna sklir tilbake i den gamle posisjonen etterhvert
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå