Gå til innhold

Dåpsgave til jente - Bra gaver du har gitt eller fått

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kjøpe dåpsgave til niesen min, og har kostnadsramme på ca 2000,-.

Men hva kjøper jeg?

Vil gjerne kjøpe noe hun kan ha glede av, enten som barn, voksen eller gjerne begge deler. Ikke smykker eller "dill" som "Min første hårlokk"-eske.

Tips?

Anonymous poster hash: 89f7e...5eb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har kjøpt medlemskap i boligbyggelag (BOB/OBOS) til en del av våre nieser og nevøer. Ellers vet jeg at mange blir glad for eventyrbøker med klassiske eventyr.

Anonymous poster hash: 0c756...b01

Skrevet

Er også mulig å ordne i stand en sparekonto og legge inn penger. Får garantert glede av det når hun blir voksen! Ellers så sier jeg meg enig i at eventyrbøker er veldig spennende, eller godnattsangbok. : ) lykke til med letingen!

Skrevet

Til min gudedatter så satte jeg inne en tusning på en konto til henne.

Skrevet

Vi fikk et barne-Rørospledd, det tror jeg vi vil ha mye glede av! Gode eventyrbøker er også veldig fint. Og smykker som kan brukes senere også, ble vist et perlesett som kan brukes som kjede og armbånd som liten og så settes sammen til et lengre kjede når de blir eldre, jeg likte det veldig godt!

Ellers er sparekonto og slikt også veldig fint :jepp:

Skrevet

Hva hadde dere sagt til å få en fin kiste av tre, barnestol el.? Jeg har selv ei 200år gammel lita kiste som har tilhørt slekta, og er veldig glad i den. Er det bare jeg som setter pris på slike ting?

TS

• Liker 2
Skrevet

Penger til å sette på konto! Også kanskje en fin liten bamse eller lignende til:)

Skrevet

Tripp trapp stol hvis de ikke har det. :)

Ellers finnes det et smykkeserie som heter min første diamant. Det ene er en diamantring som henger i et kjede og kan brukes når barnet blir litt større. Det hadde jeg blitt glad for!

Skrevet

Ullkjole og dings til å oppbevare dåpsattesten i.

Anonymous poster hash: a2f4f...437

Skrevet

Liten bunadssølje. Klassisk gullkjede med hjerte.

Skrevet

Hva hadde dere sagt til å få en fin kiste av tre, barnestol el.? Jeg har selv ei 200år gammel lita kiste som har tilhørt slekta, og er veldig glad i den. Er det bare jeg som setter pris på slike ting?

TS

Jeg hadde blitt kjempeglad for en sånn gave!!

Skrevet

Jeg er litt fasinert av tanken på å kjøpe en lagringsvin, som ikke er "drikkbar" før barnet er gammelt nok til å drikke den... Kanskje to flasker, slik at en kan drikkes, og en spares i fremtiden

Skrevet

Jeg er litt fasinert av tanken på å kjøpe en lagringsvin, som ikke er "drikkbar" før barnet er gammelt nok til å drikke den... Kanskje to flasker, slik at en kan drikkes, og en spares i fremtiden

Jeg liker i prinsippet tanken, men de færreste har lagringsmulighet for vinen, og risiko for at den ødelegges før den drikkes er dermed stor.

Jeg er litt ambivalent til kister/stoler og andre sånne ting. Det er ofte flotte ting som det er lagt ned masse arbeid i, men jeg synes ofte de etter en stund ender opp som loftsfyll, og det er egentlig litt trist.

Jeg vet om dåpsbarn som har fått aksjer/aksjefond og tenker at det må være en fin gave når tidshorisonten er så lang. Jeg liker også smykker, men det behøver jo ikke være et typisk babysmykke, men kanskje noe som varer eller kan brukes som voksen.

Skrevet

Ullkjole og dings til å oppbevare dåpsattesten i.

Anonymous poster hash: a2f4f...437

sånn dings til å ha dåpsattesten i er den kjipeste dåpsgaven junior fikk her. Jeg ruller ikke sammen dåpsattesten og dytter den inn der.

Anonymous poster hash: a1ec9...0f2

• Liker 5
Skrevet

- En liten krakk, stol eller kiste som er bare hennes. Malt med et fint motiv og med hennes navn, og fødselsdato, evt vekt og lengde.

- Brodert klokkestreng eller pute med navn, fødselsdato og klokkeslett, lengde, vekt, og dåpsdato.

-Dåpslys som foreldrene kan brenne hver dåpsdag i mange år. (Jeg hadde selv et stort og tykt lys som var rosa med babymotiv)

- Bok-serie med så mange bøker at du gir henne en eller to bøker hver jul og bursdag i mange år. (Bare pass på om serien "holder", dvs ikke går ut av produksjon...det skjedde med mammas dåpsgave til min kusine :( )

- Sparekonto

- Bunadsølv til konfirmasjonsbunaden (men da må du være helt sikker på at det er den bunaden hun skal ha. Vanskelig hvis hun har mange muligheter)

Skrevet

Takk for alle tips, vil gjerne ha flere! :)

Penger er ikke aktuelt å gi.

Smykker og "dåpsattest-dings" er ikke helt meg å gi, (sikkert fordi jeg helst ikke vil få så mye av slikt selv).

Dåpsdaglys? Er det vanlig å markere dåpsdagen?

Har lyst til å gi en liten stol med påmalt navn osv., men ser at mange ikke liker det. Dessuten ser jeg mest tegneseriemotiv, som jeg ikke er så glad i.

Hva med balanse-/ løpesykkel? Vet egentlig ikke om det er brukelig å gi leker og klær, de vokser jo fra dem. En kiste vokser man aldri fra, og en liten stol kan være greit å ha senere også. Men en barnesykkel..?

TS

Skrevet

Barnesykkel vokser de fra ;)

Og hvis du kjøper en bok, eller uansett... Ikke skriv navn i den før du vet med sikkerhet at barnet ikke får flere av akkurat samme sorten!!

Og ja... For mange er det vanlig å markere dåpsdagen, om enn ikke på annen måte enn å tenne det dåpslyset man har. Men det var kanskje mer vanlig før i tiden enn nå.

Andre ting du kan gi:

-Bilde/maleri

-Lammeskinn?

-Fotoalbum

-Koffert eller sekk

-Sølvforgylt smukk?

-Porselensdukke

-Gyngehest eller liten gyngestol

Skrevet

Barnesykkel vokser de fra ;)

Var det jeg mente (klær og leker).

TS

Skrevet

Vrimlebok (flere forskjellige) har jeg gitt med stor glede og suksess. Dette er komplekse bildebøker som er gode til språkopplæring.

Skrevet

Dåpslys får barnet av presten under dåpen

Syklar og andre leker syns eg ein kan gi i andre anledningar, ei dåpsgåve bør vere noko meir varig. Kiste, barnestol, teppe og smykkeskrin er flotte gåver. Og bøker, både eventyr- og songbøker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...