Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har ei datter på 5 måneder og fullammer. Hun er ikke vant med morsmelkerstatning og er ganske vant med å amme om natta. Jeg skal på en liten fest sammen med min samboer og noen venner om 5 dager og har begynt å pumpe meg for melk som bestemoren hennes kan gi henne mens jeg er ute. Det jeg lurte litt på var når jeg kunne amme henne igjen? Og hvor mye melk burde jeg pumpe ut til henne på forhånd? hun drikker bare fra flaske når det er morsmelk i den. har ikke drukket alkohol på 1 og et halvt år, så blir ikke store mengden på meg, men et glass eller to med vin? er det litt mye kanskje. Dette er min første baby, og er ikke så klok på det med alkohol.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det bare blir ett par glass med vin, så kan du nokk amme etter 2-3 timer vil jeg tenke meg. Står på linken over meg, og i tillegg så sier jo tilogmed endel leger at du kan drikke litt under graviditeten, så sjansen er jo nermest lik 0 at det tar noe skade.

Anonymous poster hash: c1ec9...2d5
  • Liker 2
Skrevet

Bruk sunn fornuft. Er du dritings så skal du uansett holde deg borte fra babyen. Har du drukket ett glass kan du amme når som helst, det er vanvittig liten promille i melka og babyen får enda mye mindre promille enn det igjen. Etter to glass ville jeg ventet et par timer.

• Liker 1
Skrevet

Du har nøyaktig samme promille i melken som du har i blodet

• Liker 3
Skrevet

Hvis du vil drikke mer enn et par glass på pump deg på forhånd så babyen har melk i flere timer.

Anonymous poster hash: 99e08...cd4

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Når du er kjørbar er en fin pekepinn.

• Liker 1
Skrevet

Husker at jeg tok 2 glass vin en kveld da min minste var 4-5 måneder.. Da var det jo evigheter siden sist jeg drakk, og jeg gikk på en skikkelig smell. Ble rett og slett dritings på ingenting. Turte ikke amme før langt ut på dag dagen etter.. Vet ikke om promillen ble så høy som det føltes ut som, men tok ingen sjanser. Så du bør ha en del mm liggende tilgjengelig.

Skrevet

Husker at jeg tok 2 glass vin en kveld da min minste var 4-5 måneder.. Da var det jo evigheter siden sist jeg drakk, og jeg gikk på en skikkelig smell. Ble rett og slett dritings på ingenting. Turte ikke amme før langt ut på dag dagen etter.. Vet ikke om promillen ble så høy som det føltes ut som, men tok ingen sjanser. Så du bør ha en del mm liggende tilgjengelig.

oi, da tror jeg jeg bare hilder meg til en cider eller en øl. Tør ikka ta noen sjanser før hun spiser annet mat:)
Skrevet

Kan jo tenkes du er i samme situasjon som jeg var i, ingen alkohol siden før svangerskapet, nattevåk og ujevn døgnrytme, var jo vant til å legge meg 22 og var på fest og hjemme rundt 2! Var helt satt ut av både søvnmangel og alkohol på en gang tenker jeg..

Skrevet

Du har nøyaktig samme promille i melken som du har i blodet

Det stemmer ikke.

• Liker 1
Skrevet

Det stemmer ikke.

Jo det gjør det.

• Liker 2
Skrevet

Det stemmer ikke.

Jo, det stemmer at melka får samme promille som blodet, men blodet til babyen får jo bare en promille av det igjen. Det blir som om jeg skulle drukket blodet til noen som var full (æsj), jeg ville jo ikke blitt beruset av det.

• Liker 3
Skrevet

Jo, det stemmer at melka får samme promille som blodet, men blodet til babyen får jo bare en promille av det igjen. Det blir som om jeg skulle drukket blodet til noen som var full (æsj), jeg ville jo ikke blitt beruset av det.

Var egentlig dette jeg skulle fram til, at barnet ikke får samme promille som mor, men trodde faktisk at morsmelken hadde lavere promille også jeg, beklager for den :)

Skrevet

Om det bare blir ett par glass med vin, så kan du nokk amme etter 2-3 timer vil jeg tenke meg. Står på linken over meg, og i tillegg så sier jo tilogmed endel leger at du kan drikke litt under graviditeten, så sjansen er jo nermest lik 0 at det tar noe skade.

Anonymous poster hash: c1ec9...2d5

Hvor har du dette fra? Veldig tvilsomt at leger sier dette, da det ikke finnes noen nedre grense for hva som anses som ikke skadelig i svangerskap. Har aldri hørt om noen leger som har sagt dette til noen jeg kjenner. Eneste som gjelder er total avhold.

Anonymous poster hash: ebd54...8e2

• Liker 1
Skrevet

Jeg drakk et par øl da min var ca. på samme alder som din. Jeg hadde også søvnmangel osv. men ble ikke full av den grunn. Og jeg er ikke en type som tåler sååå mye alkohol. Så det er god grunn for å tro at det går helt fint :)

Skrevet

Hvor har du dette fra? Veldig tvilsomt at leger sier dette, da det ikke finnes noen nedre grense for hva som anses som ikke skadelig i svangerskap. Har aldri hørt om noen leger som har sagt dette til noen jeg kjenner. Eneste som gjelder er total avhold.

Anonymous poster hash: ebd54...8e2

Det er gjort en del studier på at LAVT inntak ikke er farlig, men det er uansett vanskelig å vite hvor grensa går, så jeg tror ikke det er mange leger som vil anbefale det. Uansett er alkohol og amming noe helt annet enn alkohol og graviditet.

Skrevet

På medisinstudiet nå i år gikk vi gjennom alkohol i svangerskapet i embryologi. Det som blir lært nå at inntil 8 alkoholenheter i uken har ingen videre påvirkelse av fosteret.

Anonymous poster hash: 4c25f...b49

• Liker 1
Skrevet

På medisinstudiet nå i år gikk vi gjennom alkohol i svangerskapet i embryologi. Det som blir lært nå at inntil 8 alkoholenheter i uken har ingen videre påvirkelse av fosteret.

Anonymous poster hash: 4c25f...b49

Da har du vel kilde til den påstanden og, vil jeg tro?

Anonymous poster hash: 17770...683

• Liker 3
Skrevet

Ikke?

Anonymous poster hash: 17770...683

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...