Gå til innhold

Kan dere eksemplifisere hva "sterkere vurderinger"

Anbefalte innlegg

Gjest Vet dere?
Skrevet

Jeg skriver en hovedfagsoppgave i grenseland jus/medisin/statsvitenskap/økonomi, og i analyse-delen ønsket veilederen at mine "vurderinger må bli sterkere".

Noen her som kan vise med eksempler hva forskjellen på en svak vurdering/sterk vurdering er?

**(hvis noen spør: "vet du virkelig ikke dette...bla.bla": vel, jo, men jeg vil gjerne høre fra andre hva de mener)

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hvilken nytte kan du i det hele tatt få av et diskusjonsforum som kg i skrivingen av en hovedoppgave??

hilsen annen hovedoppgavestudent

Gjest Vet dere?
Skrevet

Ingen foreløpig.

I motsetning til deg (?) søker jeg råd fra kollokviegruppen, veilederen OG KG: jeg har nemlig stor tro på de som leser her...jeg har fått fine tips her før jeg! Det skader aldri å forsøke, er mitt motto. Og..jeg undervurderer aldri noe.

:)

Skrevet

Jeg tipper veilederen mente at du burde ta mer/klarere standpunkt til de argumentene du fremsetter. Altså ikke bare gjengi forskjellige debatter/teorier/uttalelser/funn.

Eksempler... tror ikke det er noen vits for meg å komme med det så lenge jeg ikke kjenner oppgaven din. Man bør jo kjenne den ganske godt for å kunne komme med et eksempel som er relevant for deg, og "sterkere vurderinger" er et ganske vidt begrep.

Det jeg først og fremst vil råde deg til er å snakke mer med veilederen din, få til en bedre kommunikasjon. Hvordan mener h*n at du kan gjøre vurderingene sterkere? Hva er det særlig som mangler? Og spør om veilederen din har noen eksempler å komme med, h*n er nok bedre i stand til det enn oss her inne.

Lykke til!

Gjest Vet dere?
Skrevet

Ja det har så rett i "Tenker"! Jeg tror du er inne på noe i det du sier med å ta mer standpunkt selv, ikke bare å gjengi andres. (Tror ikke man bør kjenne oppgaven så veldig)

Jeg har ikke kommet så veldig langt i oppgaven ennå, og veilederen holder til i Bergen! (selv er jeg i Oslo..) så vår kontakt er litt overfladisk.

Men jeg skal spørre henne nærmere...hun er litt vag.

Skrevet

Bare spør, spør, spør, og ikke gi deg!

Det er ikke alltid veilederen skjønner at du ikke forstår hva vedkommende mener. Du har mye å tape på å late som om du forstår noe du bare forstår litt...

Et annet tips er å ta notater når du er på veiledning.

Jeg har en tendens til å skjønne ting veldig godt når veilederen sier det, og så glemmer jeg det igjen før jeg får skrevet det ned.

Når du er ferdig med veiledning, så kan du skrive mer på notatene dine fra veiledningen, og fylle ut med alt du tror du kommer til å huske (men sikkert ikke husker like bra som du tror...). Da har du gjort ditt beste og har nedskrevet ting som er nyttige siden, og som du kanskje til og med forstår bedre etter hvert som du jobber med oppgaven.

Når det gjelder at vurderingene må bli sterkere...

Er du veldig flink til å være "akademisk vag" i formuleringene dine?

(Sånn ...mange mener at...det kan hevdes...det er ofte tilfellet at...)

Da kan det hende at du rett og slett ikke gir inntrykk av at oppgaven har substans, og at du vil noen vei, at du har en mening som du vil underbygge.

Hvis du sier at noe er slik og slik, da kan du sikkert være klarere og mer bastant når du vurderer følgene av de ulike fakta som du legger fram.

Sånn som jeg oppfatter det, så ønsker veilederen din at du blir tydeligere når du vurderer, og tør å hevde synspunktene du kan underbygge?

For eksempel:

Kiwi selger mye frukt. Så og så mye epler, så og så mye bananer, så og så mye appelsiner.

En vurdering kan være at Kiwi selger mye frukt.

En tydeligere vurdering at Kiwi selger MER epler enn appelsiner.

En enda tydeligere vurdering at epler er den foretrukne frukten blant Kiwis kunder.

(Men hvis du sier at folk liker epler bedre enn all annen frukt så går du for langt og sier ting du ikke har grunnlag for å hevde...)

Jeg vil hevde at vurdering nummer tre er sterk, og den mest interessante.

Det var kanskje et noe spesielt eksempel, men jeg håper du skjønner hva jeg vil fram til likevel :ler: .

Lykke til da!

(Og hvis det ikke fungerer optimalt med veileder, for Guds skyld BYTT i tide! Du kan risikere mye dårlig selvtillit og tap av tid hvis dere ikke fungerer bra sammen. Det er ikke noens feil, man bare kommuniserer bedre med noen enn andre. Jeg synes folk har alt for høy terskel på å bytte veileder, noe som kan gjøre himmelvid forskjell på om man kommer dit som man vil med oppgaven sin eller ikke.)

Gjest Vet dere?
Skrevet

Hjertelig takk! :)

Det var det jeg visste: jeg FIKK faktisk god hjelp og støtte på KG. Det er mange damer her på KG som har vært igjennom det samme. Dessuten fungerer det som oppmuntring og motivasjon.

Det var gode eksempler her, synes jeg.

Skrevet

Jeg tror at veilederen din mener at du må underbygge argumentene dine bedre; dra inn flere teoretikere/ forskere med sammenlignbare funn. Det er det min veileder mener med "å styrke" teksten...

Amarone (som leverte sin hovedoppgave på mandag :sjarmor: )

Gjest Vet dere?
Skrevet

Ojj, så heldig du er da! Gratulerer :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...