AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #1 Del Skrevet 4. november 2013 Hei Jeg er nylig ferdigutdannet førskolelærer/barnehagelærer. Har ikke søkt på noen jobber enda fordi jeg tok opp en eksamen i september og har derfor akkurat fått vitnemålet mitt. Tidligere har jeg bare jobbet i butikk, og derfor vet jeg ikke helt hvordan det forventes at en søknad til en slik stilling skal være. Noen som kan være behjelpelige med tips? Gruer meg også noe sinnsykt til et eventuelt intervju, har hørt diverse skrekkhistorier fra folk på skolen og kan ikke skjønne at noen stiller slike spørsmål i et intervju. Et eksempel: Hvordan ville du jobbet med de sju fagområdene i rammeplanen med de minste barna i barnehagen? Beskriv hvert enkelt fagområde grundig. Jeg hadde blitt veldig tatt på senga der, det er jo himla mye å beskrive bare sånn på sparket. Trodde et intervju varte fra 30 min-60 min ca jeg? Skjønner at man skal ha med attester og referanser på intervju, evt sende det med søknaden. Men ingen av mine tidligere klassekamerater har vist fram vitnemålet, bør jeg ha det med eller ikke? Har ikke superbra karakterer, men mer midt på treet. Har ingen ledererfaring fra før, og det ser jeg at det står i de fleste stillingsannonser at man bør ha. Hvordan skal vi som er nyutdannet få oss jobb når man må ha erfaring fra før? Ellers tar jeg imot alle tips med takk. Søker på alt fra vikariat til fast stilling. Har en gunstig jobb nå hvor jeg har bare to ukers oppsigelsestid. Anonymous poster hash: b8257...406 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leanne Skrevet 4. november 2013 #2 Del Skrevet 4. november 2013 Vel med så stor førskolelærer mangel det er i landet så skal det mye til for at du ikke får jobb. Jeg søkte på 4 jobber som nyutdannet og fikk tilbud hos alle. Du må ha med vitnemål, attester, dette tar de kopi av og må ha for å beregne annsinitet og lønn. De studerer sjelden karakterer. Hvordan du vil jobbe med rammeplanens sju fagområder med de minste er jo ikke så vanskelig å bli spurt om, du har jo hatt praksis. Og du har vel noe ledererfaring fra lederpraksisen? Vær tydelig på at du ønsker mer veiledning på dette - dette er også noe kommunen skal tilby alle nyutdanna så det har du rett på. Gjør deg tanker om hva du brenner for, hva du liker å jobbe med, det er viktig. I en søknad trenger det ikke stå stort, litt om deg selv og din utdanning, hvorfor du søker den barnehagen, litt om dine sterke sider. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #3 Del Skrevet 4. november 2013 Jeg bor i Trondheim, folk her sier det er veldig vanskelig å få seg jobb. Ei venninne leverte personlig ut 60 søknader i vår, og alle søkte folk, men hun fikk ingen av dem. Hun har bare a'er og b'er på vitnemålet + masse utstråling og følte alle intervjuene gikk bra.. Så jeg vet ikke jeg.. Kanskje jeg rett og slett må flytte på meg. Synes det er vanskelig å forklare hvordan jeg vil jobbe med alle de sju områdene sånn på sparket ja, hva ville du sagt? Lite erfaring fra lederpraksis da jeg hadde en meget dårlig praksis, gikk så langt at skolen nå har bannlyst vedkommende fra å være praksislærer.. Fikk ikke være med på noe av ledermøter osv, var bare på avdelingen og skolen nekta meg å bytte fordi de mente det var lærerikt å prøve selv om det ikke fungerte.. Jeg lærte i hvert fall hvordan jeg IKKE vil være. Takk for svar i hvert fall Anonymous poster hash: b8257...406 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #4 Del Skrevet 4. november 2013 Ikke alle passer i bhg selv med utdanning. De beste er de som har egne barn selv, for de klarer å se at alt ikke går etter boken. Så har man en meget stor interesse for barn, er kjærlig, omsorgsfull, kan se barn som ikke er helt med, rekker en hånd ut til de svake og hjelper alle likt så er en på god vei. Godt humør og positiv, hjelpsom og hyggelig mot foreldre er også viktig. Og ikke minst kunne planlegge en mnd om gangen, altså lage en mnd-plan. Faste turdager, faste bakedager, faste ta med en egen leke dager osv. . Anonymous poster hash: 6d2c2...7e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #5 Del Skrevet 4. november 2013 Jeg ble kastet inn i ped leder stillinger uten relevant utdannelse ( men høyere dog ) rammeplanens 7 områder er jo veldig lett .. du som utdannet førsk lærer burde hvertfall mestre det… synes ikke man skal jobbe med 7 områder samtidig, det meste blir intigrert av de som er dyktige, men de fordyper seg i NOE. jeg har b,la hatt prosjekter om musikk, eventyr, drama, historie og tall forståelse, hos meg lærer vi nemlig litt om alt, i tilegg skriver jeg periodeplaner for å få den røde tråden i forhold til ramme og årsplan.. Ellers synes jeg utvikling av empatiske og sosiale evner er viktig, språklig utvikling, bli glad i bøker, sang og musikk, gode opplevelser og det å bruke naturen- ikke minst. Anonymous poster hash: 687ef...b12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #6 Del Skrevet 4. november 2013 Ett annet tips er å gjøre det konkret og lettest mulig, det skal ikke være så mye hokkus pokkus for ett barn på 1 år, skal det vel? Anonymous poster hash: 687ef...b12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leanne Skrevet 4. november 2013 #7 Del Skrevet 4. november 2013 Ville sagt at i forhold til språk, tekst, kommunikasjon så er høytlesning, sanger vesentlig i arbeid med de minste. I tillegg er benevning, sette ord på hverdagssituajsoner en viktig del av språkutviklingen. Så ville jeg tatt neste fagområde. Er jo sjelden de store avhandlingene de er ute etter, men hva du ville gjort i praksis. Det at lederpraksisen gikk så dårlig var synd, men som nyutdannet får du støtte og veiledning til å takle lederrollen. Dette er noe som utvikles over tid, du må jo bli kjent med barnehagens rutiner, personale og barna før du snur opp-ned på alt Lykke til På østlandet er det store mangler på førskolelærere om du vil flytte på deg, ellers er det nok plass til deg i Trondheim og skal du se Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #8 Del Skrevet 4. november 2013 Takk for gode svar Ble litt klokere! Det er ikke det at jeg ikke kan noe om fagområdene, og jeg vet jo hva jeg ville gjort. Men det å forklare det kort og konsist sliter jeg nok litt med, også blir jeg generelt veldig nervøs i slike intervjusettinger. Får bare satse alt, det verste som kan skje er jo at jeg ikke får jobben.. Skal få hjelp til søknadsskriving i helga også, vil jo gjerne skille meg litt ut! Anonymous poster hash: b8257...406 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #9 Del Skrevet 4. november 2013 Takk for gode svar Ble litt klokere! Det er ikke det at jeg ikke kan noe om fagområdene, og jeg vet jo hva jeg ville gjort. Men det å forklare det kort og konsist sliter jeg nok litt med, også blir jeg generelt veldig nervøs i slike intervjusettinger. Får bare satse alt, det verste som kan skje er jo at jeg ikke får jobben.. Skal få hjelp til søknadsskriving i helga også, vil jo gjerne skille meg litt ut! Anonymous poster hash: b8257...406 virkeligheten kaller…. du skal ha foreldresamtaler og sitte i en del møter, snakke barns sak for ev bv og bup…..lær deg og bli litt hardhudet Anonymous poster hash: 687ef...b12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #10 Del Skrevet 4. november 2013 Det går helt fint du Det er kun i intervjusituasjonen jeg blir usikker fordi da står så mye på spill, og det er ikke så mye rom for å forklare om man kommer litt skjevt ut. Et eksempel: Hadde praksis i bhg, skulle være med på foreldremøte å observere. Plutselig spør hun som leder møtet om jeg ikke kan lære/vise foreldrene en sang jeg har lært barna de siste dagene. Det var no stress, selv om jeg ikke var forberedt på det i det hele tatt. Så er ikke et nervevrak til vanlig Anonymous poster hash: b8257...406 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå