AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #1 Skrevet 4. november 2013 Jeg flyttet inn i huset som kjæresten min eier for et halvt år siden. Vi har en matkonto vi begge setter inn penger på hver mnd, men ellers har vi våre egne penger. Jeg betaler noen tusen hver mnd. Problemet er at jeg ikke helt føler meg som hjemme. Min samboer har sine ideer på hvordan han vil ha ting, og med mindre det gjelder små pynteting, føler jeg at jeg må spørre om jeg kan dra ting inn her. Jeg har tatt inn planter og sånt, så det er ikke så ille. Det er bare enkelte ting, slik som julepynt. Nå nærmer julen seg, og vi har pratet om julepynt. Han er ikke glad i julen, og vil ikke ha noe julestyr her. Jeg er veldig glad i julen, og er litt redd for at det blir stusselig med julestemning i år.. Jeg forstår at det er hans hus, men jeg lurer litt på hva mine "krav" er når jeg betaler "leie" her. Er jeg bare gjest som bor her eller betaler jeg for mer? Anonymous poster hash: ec1a9...b56
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2013 #2 Skrevet 4. november 2013 Siden du betaler leie er du ikke"gjest" der, for å si det sånn. 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #3 Skrevet 4. november 2013 Hm, trodde at når man var samboere så var det ikke sånn at den ene bestemte mer enn den andre.. Du kan jo flytte inn i egen leilighet og pynte som du vil der, og sove over hos hverandre når dere vil det. Anonymous poster hash: 0755b...be1
Gjest HappyWaffle Skrevet 4. november 2013 #4 Skrevet 4. november 2013 dere bor sammen, å da må du få lov å bestemme der like mye som han syns jeg. å når det kommer til en "filleting" som jula så syns jeg at han bør vike for det å la deg få pynte huset fint blir ikke julestemning uten pynt
Lea2 Skrevet 4. november 2013 #5 Skrevet 4. november 2013 Jeg er heller ikke glad i julen og pynter nesten ikke. Men om jeg hadde hatt en samboer som var av en annen oppfatning hadde jeg helt klart gått med på å møtes på midten. Feks bytte ut duken med en juleduk, sette opp det forhatte juletreet i noen dager, noen røde lys på bordet, en stjerne i vinduet osv. Om du er konkret og ikke går over alle støvleskaft, legg det frem for ham: Er det ok om jeg legger på en rød duk og henger opp en stjerne i vinduet? Kanskje et par julestjerner (blomster) også? Det skal ikke så mye til for å få litt julestemning i hus uten å la det ta over hele huset. 1
Chloe- Skrevet 4. november 2013 #6 Skrevet 4. november 2013 Hvor mye betaler du i husleie da? Hvis du betaler oppmot markedsleie bør du ha halv råderett over interiøret. Betaler du knapt nok til å dekke utgiftene ved å ha en ekstra beboer, syns jeg ikke du har så mye du skal ha sagt. Selv om han godt kunne tillatt seg å være litt mer imøtekommende. 1
flinkeceline Skrevet 4. november 2013 #7 Skrevet 4. november 2013 Jeg ville personlig satt meg vrang som faen. Hva slags menneske tillater ikke pynt til jul? 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #8 Skrevet 4. november 2013 Betaler du noen tusen i matpenger hver måned eller betaler du husleie i tillegg til dette? Anonymous poster hash: 7d4b5...074
AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #9 Skrevet 4. november 2013 Hvor mye betaler du i husleie da? Hvis du betaler oppmot markedsleie bør du ha halv råderett over interiøret. Betaler du knapt nok til å dekke utgiftene ved å ha en ekstra beboer, syns jeg ikke du har så mye du skal ha sagt. Selv om han godt kunne tillatt seg å være litt mer imøtekommende. Jeg betaler 4500,- En sum jeg selv foreslo,for jeg visste ikke helt hva som var normalt, og jeg ville ikke det skulle bli for lite. Men det er kanskje nok til at jeg kan bestemme litt her, jeg også? TsAnonymous poster hash: e3e18...6d4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #10 Skrevet 4. november 2013 Betaler du noen tusen i matpenger hver måned eller betaler du husleie i tillegg til dette? Anonymous poster hash: 7d4b5...074 Husleie som nevnt ovenfor + matpenger vi begge bidrar med TsAnonymous poster hash: e3e18...6d4
Chloe- Skrevet 4. november 2013 #11 Skrevet 4. november 2013 Jeg betaler 4500,- En sum jeg selv foreslo,for jeg visste ikke helt hva som var normalt, og jeg ville ikke det skulle bli for lite. Men det er kanskje nok til at jeg kan bestemme litt her, jeg også? TsAnonymous poster hash: e3e18...6d4 Det høres ut som et greit beløp (sammenlignet med hva prisen sikkert ville ligget på om du leide selv), og jeg mener nå at du har full rett til å sette ned foten og kreve at dere kompromiserer når det gjelder huset. 1
Micolina Skrevet 4. november 2013 #12 Skrevet 4. november 2013 (endret) Typen min eier mens jeg leier hos han. Han er veldig nøye på å si "vårt hjem" og vil gjerne ha meg med på avgjørelser når det gjelder interiør til leiligheten. Nå er jo folk forskjellige, kanskje han føler at det er hans hus siden han faktisk eier. Men da syntes jeg du skal sette deg ned med han og si at du betaler faktisk leie og er ikke på besøk lenger, men er en del av hjemmet. Endret 4. november 2013 av Micolina
Krysanti Skrevet 4. november 2013 #13 Skrevet 4. november 2013 Kjenner meg litt igjen. Kjæresten eier hus, jeg leier hos han, med den tanken at jeg kjøper meg inn etter hvert. Jeg føler meg for så vidt hjemme her, jeg kan pynte til jul, bytte duker og planter og sånt - men utover det føler jeg nok ganske mye på at det er hans hus. Han kan godt komme hjem og bare opplyse om at badet skal pusses opp neste uke f.eks. På den ene siden synes jeg det både er greit og naturlig, det ER hans hus, vi har ikke vært sammen lenge nok til at det er aktuelt å kjøpe seg inn, og jeg hadde nok følt det samme om det var omvendt - jeg som eide og han som leide hos meg. På den andre siden er det litt vanskelig også, jeg er ikke vandt med å ha såpass lite råderett over huset jeg bor i ... I ditt tilfelle så mener jeg jo at det er greit at han har siste ordet når det gjelder store ting i leiligheten, møbler og innredning, men at noe sånt som julepynt er en helt tåpelig bagatell å nekte deg. Der ville jeg virkelig tatt opp kampen
AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #14 Skrevet 4. november 2013 Jeg følte det sånn i begynnelsen som samboere men det var bare noe jeg innbilte meg, blant annet fordi samboer ikke er fan av jula. Men at han ikke er fan av jula betyr ikke at han bestemmer alt i huset. Prat med samboeren din Anonymous poster hash: f01f2...468
Lea2 Skrevet 4. november 2013 #15 Skrevet 4. november 2013 Men at du betaler husleie og bor der like mye som han betyr heller ikke at du kan overkjøre ham. Å si "Pynte til jul" skremmer vettet av meg. Ser for meg at hele den mest forhatte perioden i året (for meg) tar over fullstendig. Det er ikke sikkert dette er bare trass eller meninger. Snakk sammen og vær konkret. Om han ikke vil ha juletre så begrens tiden, feks fra lille julaften til 3. dag jul. 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #16 Skrevet 4. november 2013 Det er helt rett og rimelig at du betaler husleie, og da er det også helt rett og rimelig at du har med-råderett over interiøret. Er du fullstendig julefantast mens han hater jula, så betyr det sannsynligvis at dere må kompromisse, dvs du får pynte til jul, men kanskje litt mindre og litt kortere tid enn du ellers ville gjort. Anonymous poster hash: 77fd0...2d9 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #17 Skrevet 4. november 2013 Må bare oppklare dette med julepyntingen, hehe. Jeg planlegger ikke akkurat å dekke huset med julelys, jeg ønsker bare å sette opp en adventsstake og litt småting. Ingen juletre. Men jeg skal prate mer med han om det, høre om vi ikke bare kan møtes på halvveien. TsAnonymous poster hash: e3e18...6d4
nojac Skrevet 4. november 2013 #18 Skrevet 4. november 2013 Hvis dere er kjærester og samboere må dere jo bli enige om hvordan slike spørsmål skal løses, uavhengig av at det er han som eier og du som leier. Hvis han insisterer på at han skal ha det som han vil fordi han er eier, har samboerforholdet deres ingen framtid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå