AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #1 Skrevet 4. november 2013 Jeg har fått tilbud om ny jobb, og jeg sa opp min nåværende jobb for en måned siden slik at jeg er ferdig der 1.januar. Det som er litt vanskelig nå, er at jeg sa ja til å bli heltid istedenfor daglig leder som jeg har vært det året jeg har jobbet der. Det er allerede på plass en ny daglig leder, ei som er kjempeålreit. Jeg har passet på at jeg ikke har skrevet noe skriftlig på at jeg har takket ja til å bli heltid, jeg sa det muntlig. Når jeg sier sjefen så mener jeg h*n som eier butikken. Jeg har blitt behandlet veldig dårlig den tiden jeg har jobbet der, og har 3 uker med ferie igjen dette året. Når jeg snakket med h*n på tlf i forrige uke, så fortalte jeg at jeg kommer til å si ja til denne jobben, men det ville ikke h*n gå med på, og mente at jeg har tre nye mnd. med oppsigelse ettersom jeg takket ja til å bli heltid, men dette har h*n ingen dokumentasjon på. da jeg påsto det, og sa at om jeg ikke får gå den 1. des så tar jeg ferieukene mine som jeg har igjen da disse er lovpålagt, og da sa h*n at "jeg sender en advokat på deg". Den nye daglige lederen ba meg om å si ja til denne jobben som jeg har fått tilbud om og at hun skal ordne det slik at jeg får gått 1.des og tiltre den nye jobben. Så nå er jeg veldig redd for at sjefen skal sende en advokat på meg, hvilke rettigheter har h*n/jeg? og er det veldig trangsynt av h*n å ikke la meg gå den 1. des når de kan ansette nye folk? Det er jo trossalt en måned til.. Anonymous poster hash: 14a1d...b6c
AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #2 Skrevet 4. november 2013 Skjønner ikke litt hva du snakker om engang. Forklqr deg en gang til, og lag avsnitt. Anonymous poster hash: 67569...827 8
AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #3 Skrevet 4. november 2013 Kontakt arbeidstilsynet og hør hva de sier til dette. Anonymous poster hash: 8f2b7...ffd
AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #4 Skrevet 4. november 2013 Skjønner ikke helt hva du mener jeg heller. Men vet av erfaring at enkelte sjefer blir hevngjerrige, og vanskelige, når noen slutter. Veldig proft Ta kontakt med Arbeidstilsynet. De har alt på stell der. Anonymous poster hash: 10850...b86 1
Gjest Offensive Pie Skrevet 4. november 2013 #5 Skrevet 4. november 2013 Så, om jeg forstår deg riktig; du jobber i butikk, og har godtatt å endre stilling. Du lurer på om dette vil påvirke din oppsigelsestid. I tillegg har du tre uker med ferie du ikke har tatt ut, som du vurderer å ta ut mot slutten av arbeidsforholdet. Oppklaringsspørsmål: Går oppsigelsestiden din ut 1. januar eller 1. desember?
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2013 #6 Skrevet 4. november 2013 Hun må ta ut ferien nu i desember uansett.
Gjest Malanthor Skrevet 4. november 2013 #7 Skrevet 4. november 2013 Muntlige avtaler er like bindende som skriftlige. Når det er sagt, så er det og skulle bevise at det foreligger en muntlig avtale bortimot umulig. Han kan true så mye han bare vil. Advokaten kan ikke gjøre en dritt. Skrive et brev med mange ord og komme med noen vage trusler muligens. Bare drit i det du. Gidder ikke og slå opp det juridiske men er jo mulig at han ikke har en sak der heller. 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #8 Skrevet 4. november 2013 Det er ikke nødvendigvis rett frem å kreve tre uker ferie etter 30/9 i et gitt år, da har man i utgangspunktet kun rett til å ta ut 7 dager. Jeg er ikke jurist, men jeg tipper det vil bero på om den nye stillingen blir ansett som et nytt arbeidsforhold eller ikke, og hva som ble avtalt muntlig. Det som her i så fall er vesentlig er om det ble sagt noe om oppsigelsestid, for ble det ikke det vil lovens oppsigelsestid på 1 måned være gjeldende (om ikke noe annet ble avtalt). I tillegg kommer det at det vil være vanskelig å bevise noe i noen som helst retning når man har en muntlig avtale. Ta derfor kontakt med advokat for å forhøre deg om rettspraksis i slike saker og for evt. å ta saken. Og avtal alle slike nye endringer for fremtiden skriftlig, det er mye greiere Anonymous poster hash: f8f1f...096
TrickyCicci Skrevet 5. november 2013 #9 Skrevet 5. november 2013 En ting jeg ikke helt skjønner, takket du ja til en annen stilling etter at du hadde sagt opp? Hvorfor det i så fall? Da skjønner jeg jo at eieren kan ha misforstått, og trodde du kom til å bli værende. Hvis du takket ja til anenn stilling, for deretter å si opp, så er vel dette en ikke-sak. Uansett er det vel daglig leder som styrer driften, så hvis hun sier det er ok, er det vel ingen fare. Hvis hun er din sjef pr. idag, og hun sier ja, kan ikke eier gå på deg med advokater etterpå, selv om han kanskje er sur.
Vulcan Skrevet 5. november 2013 #10 Skrevet 5. november 2013 Slik jeg forstår det takket du ja til å forlate stilling som daglig leder til fordel for en heltidstillig etter du sa opp, men dette som følge av at du sa opp. Altså du sa egentlig "jeg kan jobbe heltid ut oppsigelses perioden". Ikke-sak. Du går når du skulle opprinnelig, så får han prøve seg i retten hvis han føler for å kaste bort penger. Hvis dere ikke var helt tydelige i den muntlige avtalen har han ingenting å komme med. Bare pass på at du ikke gir ham noe på båndopptak eller noe. Vær konsekvent når du prater med ham, og si at han har misforstått og at du kun mente å "bytte stilling" ut oppsigelsesperioden. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå