Gå til innhold

Linser for skjeve hornhinner

vanskapning

Anbefalte innlegg

Dere som har skjeve hornhinner og bruker linser, har dere vanlige linser eller toriske linser?

Jeg er avhengig av briller for jeg ser veldig tåkete uten og får fort vondt i hodet. Synet mitt er ikke veldig dårlig, tror det var -1 på ene øye, -0.75 på andre, og 0.50 i skjevhet. Jeg har nå forsøkt meg på linser, men syns ikke jeg ser bra nok med dem, det er VELDIG uklart i forhold til briller. Jeg har fått vanlige linser, men optikeren sa at han legger på en kvart styrke for å kompensere for de skjeve hornhinnene, og at det skal være bra nok. Det er jo tydeligvis ikke bra nok siden jeg fortsatt ser tåkete, så jeg spurte om å prøve toriske linser, men han mente at jeg ikke hadde nok skjevhet i hornhinnene til at det er aktuelt... Jeg har nå forsøkt to forskjellige vanlige linsetyper men ser uklart med begge.

Det virket generelt som om optikeren hadde lite peiling på linser for skjeve hornhinner, så jeg lurer på om det stemmer, og hvor skjeve hornhinner må man såfall ha? Syns det er rart at jeg ser så mye klarere med briller enn linser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Dere som har skjeve hornhinner og bruker linser, har dere vanlige linser eller toriske linser?

Jeg er avhengig av briller for jeg ser veldig tåkete uten og får fort vondt i hodet. Synet mitt er ikke veldig dårlig, tror det var -1 på ene øye, -0.75 på andre, og 0.50 i skjevhet. Jeg har nå forsøkt meg på linser, men syns ikke jeg ser bra nok med dem, det er VELDIG uklart i forhold til briller. Jeg har fått vanlige linser, men optikeren sa at han legger på en kvart styrke for å kompensere for de skjeve hornhinnene, og at det skal være bra nok. Det er jo tydeligvis ikke bra nok siden jeg fortsatt ser tåkete, så jeg spurte om å prøve toriske linser, men han mente at jeg ikke hadde nok skjevhet i hornhinnene til at det er aktuelt... Jeg har nå forsøkt to forskjellige vanlige linsetyper men ser uklart med begge.

Det virket generelt som om optikeren hadde lite peiling på linser for skjeve hornhinner, så jeg lurer på om det stemmer, og hvor skjeve hornhinner må man såfall ha? Syns det er rart at jeg ser så mye klarere med briller enn linser!

Jeg bruker linser for skjeve hornhinner, ser utrolig mye bedre med dem enn med vanlige linser med samme styrke. Briller må man uansett ha, i tilfelle øyekatarr eller andre plager av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du begynt med linser nå i det siste? Det kan ta en stund før du finner rette linser for deg, sjeldent man treffer ved første forsøk.

Jeg bruker toriske linser, men av og til kan synet bli litt uklart, og det virker som jeg bruker litt ekstra tid på å fokusere. Optikeren sa at det ikke kommer til å bli noe bedre enn dette da, så jeg bruker briller og linser halvt om halvt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gangen jeg hadde skjeve hornhinner, brukte jeg Dailies Toric. Beste linsene jeg har brukt noensinne.

Fordelen med toriske linser er at du kan bruke akkurat nøyaktig riktig styrke, og så justere for hornhinneskjevheten med korrigeringen til de toriske linsene.

Jeg brukte en periode vanlige linser med mer styrke for å korrigere for hornhinneskjevheten, men jeg så aldri helt klart med dem.

Definitivt det beste å velge torisk når du først har skjeve hornhinner.

Jeg ville tatt en tur til en annen optiker for å få en "second opinion", i tilfelle optikeren din ikke har helt stålkontroll på hvilke linsetyper som finnes der ute. De har blitt usannsynlig mye bedre de siste femten årene og mange linser har mye mer variasjoner i styrke enn de hadde før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toriske linser finnes ikke i mindre enn -0,75 og det er nok for mye for deg. Aksen på skjevhetene dine har også litt å si. Det er vanlig å legge på litt ekstra minus for å kompensere for den skjeve hornhinnen. Det er også ganske vanlig at man ikke oppnår like godt syn med linser som med briller, man må ofte finne seg i et slags kompromiss. Linser er ikke en vitenskap med fasitsvar så det er helt vanlig at du må prøve litt ulike linser før du finner den som passer for deg, man er så individuelle at litt utprøving må til. Det tar ofte også litt tid for øynene og hjernen å vende seg til linsene og linsestyrken. Så for meg, som også er optiker, så høres det ut som at optikeren din har peiling på det som gjøres :)

Anonymous poster hash: 695bc...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som optiker, og som anonym over her sier finnes ikke toriske linser med mindre enn -0,75. Men man kan jo alltids prøve å legge på litt mer styrke for å kompensere for de skjeve hornhinnene. Vanligvis har de fleste svakere brillestyrke og korreksjon for skjeve hornhinner der, og en del sterkere linser. For å ta meg selv som eksempel har jeg bare -3,00 + korreksjon for skjeve hornhinner i brillene, men i linsene har jeg -3,75. Så du kan jo prøve å gå opp mer, bare krev flere prøvelinser hos optikeren din. Du skal bli fornøyd, og optikeren betaler ingenting for prøvelinsene han/hun gir ut.

Det tar gjerne en stund å venne seg til linsene også, prøv dem et par uker før du gir opp :)

Anonymous poster hash: 8e3db...c46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar :)

Begynte med linser for rundt 3 uker siden, testet ut en type i 2 uker men så veldig uklart. Veldig vanskelig å fokusere, men mulig det går på tilvenningen. Den nye linsetypen jeg fikk har jeg samme problemet med, pluss at den fort blir veldig ubehagelig på øyet. Merker veldig godt at noe er på øyet, noe jeg ikke merket med den første typen. Fikk inntrykk av at dette var de eneste to typene jeg kunne prøve, men håper det fins flere typer :) Skal på sjekk igjen snart så får høre hva han sier da, men syns det er greit å sjekke litt selv først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...