Gå til innhold

Mor/datter-tur :). Hvor?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har en datter på 14 år som jeg har lyst til å ta med på en shoppingtur nå før jul :nissekonekyss:

Orker ikke å sitte på fly i evigheter, men har tenkt litt på København, Stockholm, Gøteborg, Krakow e.l.

Bor på Østlandet så avreisested Oslo er fint.

Datteren min er, som de fleste andre fjortiser, interessert i klær, sminke, neglelakk osv.

Noen som har tips?

Både til hotell, spisesteder, shopping + + :kose:

Blir ikke museum og typiske severdigheter denne gangen....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vært i London med min datter og det var helt perfekt! Spesielt hvis det er shopping og hygge som er hovedplanen.

Andre supre byer i nærheten er jo København, Stockholm, Berlin og Edinburgh. Spesielt Berlin kan være en hyggelig overraskelse.

Anonymous poster hash: 2e98c...169
  • Liker 1
Skrevet

London både før og i juletiden er magisk :D

Anonymous poster hash: 55537...a28
  • Liker 2
Gjest navnelapp
Skrevet

København er mitt beste tips, London er utruleg full på denne tida. Amsterdam er fin, då kan ho også praktisere engelsk, sidan alle der snakkar stort sett flytande engelsk. Har ho eit anna framandspråk kan det vere fint å dra til ein by med det språket, eg og min tenåring reiste til Paris som premie for ein femmar i fransk. Stor stas!

Skrevet

København! :) Danmark er utrolig fint, og i tillegg billigere enn de fleste nordiske land.

Kanskje Berlin også hadde vært noe?

Anonymous poster hash: 7be45...716
Gjest Badebuksa
Skrevet (endret)

København.

Fly oppover og harrytur hjem. Om det går?

Endret av Badebuksa
Skrevet

London er jo bare en helt fantastisk by, men kan tenke meg at det er masse folk der nå før jul. København er et veldig godt alternativ, det er en flott by! :)

Skrevet

København.

Fly oppover og harrytur hjem. Om det går?

Opp til København? Fra Oslo? Sjekket kartet i det siste, eller?

Anonymous poster hash: 461dd...100

• Liker 3
Gjest Badebuksa
Skrevet

Opp til København? Fra Oslo? Sjekket kartet i det siste, eller? Anonymous poster hash: 461dd...100

Nei, jeg har lagt fra meg søndagshobbyen min, som var å sjekke norgeskartet.

Hva har skjedd, som gjør at man ikke lenger kan fly til danmark?

Skrevet (endret)

Hmm, jeg synes virkelig Paris er magisk før jul. Var der i november for noen år siden, med mamma, og det var så fint med Champs Elysees med juledekorasjoner, La Fayette (et kjøpesenter) som er dekorert med millioner av lys... :)

Når det gjelder bo, så har jeg bodd på et fint og ikke så altfor dyrt hotell som heter Les Jardin d'Eiffel, ligger i en fin sidegate og også i nærheten av butikker. Den beste shoppinggata i Paris, hmm. Jeg har ikke råd til å traske i Chanel-butikkene, men i gatene blv. Saint-Germain, Rue de Rivoli og senteret Les Halles finner du mye fint! Og det er jo en fin julegaveide dersom dere kjøper julegaver; å gå på et lite bakeri og kjøpe en fin boks med franske makroner. Det setter de fleste pris på! :D

Spisesteder, tja. Jeg synes at den lille øya, ile Saint-Louis, har et superkoselig sted, hyggelige kelnere og god atmosfære! Det heter St. Regis, og ligger på enden av øyas "hovedgate". I den gata er det forresten også mange fine, små butikker. For eksempel la Cure Gourmande, AH, koseligste butikken noensinne! De har masse søtsaker i skikkelig nostalgiske ekser.

Jeg har uthevet alt jeg synes du bør google. Selvfølgelig finnes det helt UTROLIG mye mer i Paris, men dette er ihvertfall det jeg husker best utifra min opplevelse. Ryanair har relativt billige flybilletter, spesielt hvis du har muligheten til å reise fra Rygge :)

Jeg anbefaler virkelig Paris, og du trenger ikke å gå i alle turistfellene heller. Det er en egen opplevelse, og man får så mye god stemning "gratis" selv om man bare drar for shoppingens skyld :) God tur, uansett hva du velger!

Edit:

Ps.! Et lite tips, selv om datteren din kanskje ikke er så interessert i det; langs seinen ved Notre Dame er det sånne fine små boder som selger mye antikke og gamle blader, bøker osv. Der har jeg fått tak i blant annet 100 år gamle moteblader! Skikkelig gøy for meg som er moteinteressert :)

Endret av Upadiela
  • Liker 1
Skrevet

Bremen. ELSKER den byen der. :rodmer:

Perfekt for shopping, billig, ikke overfylt og veldig koselig! Det er også et stort shoppingsenter ca 20-30 min unna byen som har bla. Primark og Starbucks, noe som er perfekt for jenter i den alderen, men også for deg! Masse billig sminke osv.. fikk lyst å reise nå. :(

Anonymous poster hash: a307e...639
  • Liker 1
Skrevet

Krakow. Liten by, mye shopping. Datteren min og jeg var der når hun var 14. Vi storkoste oss. Vi har og vært i Warszawa. Fin by det og.

Skrevet

Krakow. Liten by, mye shopping. Datteren min og jeg var der når hun var 14. Vi storkoste oss. Vi har og vært i Warszawa. Fin by det og.

Jeg har vært i Krakow - me no like.

Anonymous poster hash: df2a1...351

Skrevet

Jeg var i London med mamma og lillebroren min (to år yngre) da jeg var rundt 14-15 år, og det var en utrolig flott tur! Vi dro dit i november, så de hadde begynt å pynte til jul, og synes ikke det var så fullt som mange skal ha det til. På den tida av året er jo London også full av julemarkeder osv. Anbefaler å sjekke ut Hyde Park! Og så er det jo massevis av musikaler man kan dra på, London har vel musikaler for enhver smak. :) Var i London rundt nyttårsaften i fjor, og tror det skal mye til at man går lei av London. Kafétur i Notting Hill-området, alle severdighetene, shopping osv osv. :)

Kan også anbefale Paris som mor/datter-by, selv om jeg tror det er en by datteren din vil sette enda mer pris på når hun blir litt eldre (og f.eks. kan ta seg et glass vin). Jeg var på jentetur dit med mamma da jeg var 19, og det var veldig koselig! Paris har jo også masse å by på når det kommer til god mat (og drikke, men datteren din er jo foreløpig for ung til å drikke vin), masse severdigheter, gode shoppingmuligheter og mye annet. Da jeg var der når jeg var 19 var vi blant annet innom Dior-butikken og fikk en gratis makeover (endte opp med å kjøpe oss noen øyenskygger + neglelakk, da), det er jo sikkert noe datteren din også kan synes er gøy? :)

Anonymous poster hash: 34c22...6a0
Skrevet

Hadde blitt London her. Shopping nedover hele oxford street, tur i London eye, middag på Rainforrest cafe og en passende musical om kvelden.

Skrevet

Tallinn, Krakow, Budapest, Dublin og Roma :D

Anonymous poster hash: 14a38...bea
Skrevet

Hei igjen,

ts her :)

Da går reisen til København. Ikke verdens mest spennende sted, vi har begge vært der før. Men da slipper vi å bruke mange timer på å orientere oss rundt i byen, og kan shoppe desto mer ;)

Sjekket opp Krakow også, men reisetidene var litt 'gærne'. Edinburgh skal vi til sommeren med hele familien.

Paris tar vi når hun blir litt eldre :)

Datteren min ble kjempeglad :)

Takk for tips :)

• Liker 1
Skrevet

Skulle foreslå å dra på brevandring i Sogn, jeg, men det var visst ikke helt det du tenkte på :fnise:

Kos dere, uansett! København er en flott by :)

Anonymous poster hash: e05a7...fc9
Skrevet

Nå har du jo bestemt deg, og København blir sikkert supert.

Ville bare nevne Wroclaw.. Ryan flyr fra Rygge, og Wroclaw er en superfin by med koselige spisesteder i gamlebyen og to store shoppingsenter. Vi rakk bare det ene da vi var der, og der var det veldig mye for søte tenåringsjenter :) Klær, sminke. Både kjente kjeder og ukjente kjeder - med godt utvalg!!

God tur og God Jul :nisseblunk:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...