MiniSilje Skrevet 4. november 2013 #1 Skrevet 4. november 2013 Hei! I går begynte jeg på Jillian Michaels 30 day shred, som går ut på at du trener etter filmer hun har laget i 30 dager. I dag når jeg våknet hadde jeg gangsperr i hele kroppen. Vet dere om det går fint å trene med gangsperr? Kan jeg få belastningsskader av det? Siden programmet varer i 30 dager i strekk regner jeg jo med at det skal gå fint eller? Jeg er kjempe motiver og har veldig lyst til å gjennomføre programmet på 30 dager, så hadde satt stor pris på tilbakemeldinger
Supraspinatus Skrevet 4. november 2013 #2 Skrevet 4. november 2013 Kan du trene med gangsperr i 30 dager? Sannsynligvis. Bør du trene med gangsperr i 30 dager? Sannsynligvis ikke. Gangsperr er egentlig et ganske komplisert tema, men man kan forenkle det med å si at det er en respons på uvant stimulering og skade av en muskel. Etterhvert som man trener vil den samme mengden trening ikke være nok til å stimulere like sterk respons. Men igjen betyr ikke gangsperr nødvendigvis at økten var bra eller dårlig. Hvis du fortsatt er med meg så er egentlig spørsmålet ditt feil. Du vil ikke vært støl i 30 dager av den samme belastningen. Kroppen lærer seg å takle det og derfor blir spørsmålet ikke nødvendigvis aktuelt. Overtrening finnes, men det er stortsett bare eliteutøvere som er vant med høy treningsbelastning som klarer å pådra seg det. Et annet scenario (men fortsatt svært lite vanlig) er rabdomyolyse. Det er nok større sannsynlighet for at en får en belastningskade, eller at man ikke evner/orker å trene(skulk/skipping) dersom man legger opp til et altfor ambisiøst treningsprogram. Det er bare å prøve. En merker etterhvert om man ikke er i stand til å trene eller om man prøver å skulke av vane eller "vondt i viljen".
MiniSilje Skrevet 4. november 2013 Forfatter #3 Skrevet 4. november 2013 Tusen takk for svar! Tror jeg prøver så godt jeg kan, hvis ikke kan jeg heller prøve annen hverdag og bruke 60 dager på programmet
Supraspinatus Skrevet 4. november 2013 #4 Skrevet 4. november 2013 Tusen takk for svar! Tror jeg prøver så godt jeg kan, hvis ikke kan jeg heller prøve annen hverdag og bruke 60 dager på programmet Nå ser du løsninger! Prøv først å trene på rad. Så tar du pause hvis du trenger. All trening som skal gi deg progresjon må nødvendigvis i perioder overtrene deg. Det er jo bare 30 dager. Du skal jo ikke følge det programmet 365! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå