Gå til innhold

Amming - det ene brystet er alltid vondt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk barn for ca. 1 måned siden. Fullammer. Det ene brystet mitt er alltid vondt, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å bedre det.

Den ene siden er ofte veldig øm, kjennes ut som et stort blåmerke. I begynnelsen når han suger stikker det til så jeg nesten ikke får puste, men det blir bedre jo mer han drikker. Kjennes nesten som neglsprett i brystet i blant. (Neglsprett=smerte du får i fingre/tær under forfrysning).

Hadde også brystinfeksjon i det brystet for et par uker siden. Legen mener jeg ikke har sopp. Har fått hjelp til ammeteknikk. Er et "hull" i brystvorten, vet ikke om det er sår eller naturlig.

Forsøker å tømme det ofte og helt, holder brystet varmt, masserer i dusjen etc.

Noen som har hatt noe lignende og fått det bedre?

Er vondt!

Anonymous poster hash: 5bc59...735
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner det veldig igjen, særlig neglsprett som blir gradvis borte, kun i det ene brystet. Hos meg ble det bra etter soppbehandling..

Anonymous poster hash: 86051...1fb

• Liker 1
Skrevet

Det kan være sopp, og det er grusomt vondt! Smør med canesten etter hver amming. Etter 2-3 dager bør det være bedre.

Du har ikke tette melkeganger der det kjennes ut som et blåmerke? Jeg fikk det fordi det var så vondt å amme på puppen med sopp...

Håper det blir bedre!

Skrevet

Jeg kjenner igjen det med at det føles som et blåmerke fra da jeg hadde tette melkeganger (hadde i perioder blåmerkefølelse i dagene mellom tetthet, selv om jeg ikke var tett, så vet ikke om det egentlig var uttrykk for begynnende brystbetennelse). Men stikkingen høres typisk slik de som har hatt sopp beskriver det.

Helsestasjonen jeg gikk til tok også diverse prøver. Jeg syns i grunnen det var greiere å gå til enn til fastlegen, som kunne lite om amming. Særlig når de i tillegg kunne ta prøver av melka osv som de sendte inn til sykehuset. Husker at de bl.a. mistenkte at jeg hadde fått en infeksjon via såre brystvorter. I mitt tilfelle var prøvene negative, så det var en mer mekanisk greie hos meg.

Skrevet

Dersom du har fått utelukket sopp kan det være utdrivningssmerter. Er heller ikke rart at det gjør vondt om du har et "hull" i brystknoppen.

Hvis brystene er sprengt, kjennes varme/harde og du har røde flekker kan det være tilstoppede melkeganger/begynnende brystbetennelse. Viktig med varme, lett massasje og å amme/pumpe ofte. Dersom det er mindre smertefult å pumpe kan du forsøke det.

Slet selv voldsomt med ammingen, med svært sterke utdrivningssmerter (mest på den ene siden) som varte i flere måneder. Det kjentes ut som om noen stakk en saks inn i brystet i starten av hver amming. I dag er gutten seks mnd og jeg undrer meg over hvorfor jeg holdt ut det der så lenge. Husk at du ikke trenger ha det vondt!

Skrevet

Jeg hadde det akkurat slik du forklarer. Trodde også selv jeg hadde sopp og et slikt hull. Men, jeg holdt ut med det, bet meg i tunga for hver gang babyn bet over, og etter ca 2 måneder ble det mye bedre. Jeg tror ikke det er sopp, er helt sikkert bare vondt. jeg kan anbefale å bruke kremen purelan og noen ganger hjelper det også med brystkjold. purelan kremen er ikke farlig for babyn, bare å ta den på og la barnet die ed en gang etter. Tar liksom toppen av smertene!

Skrevet

Jeg hadde det slik i starten jeg også. Det var tette melkeganger som var årsaken, og det har kommet og gått litt etterhvert. Men det ble aldri så vondt igjen, som det var i begynnelsen! Da var jeg sår i tillegg, men etter 5-6-7 uker ble det bra.

Skrevet

Jeg hadde det samme, i ca en måneds tid, og på begge brystene. Tok litt tid før jeg skjønte at det rett og slett "bare" var utdrivingssmerter. Altså at det er vondt når melken begynner å renne skikkelig. For min del var det ingenting som hjalp, bare å bite tennene sammen, men det gikk over ganske fort når hun fikk spist litt. Det var noe verre om jeg hadde spreng, så jeg ammet nok oftere enn jeg egentlig måtte.

Men at det føles ut som at du har blåmerke kjenner jeg ikke igjen, for det var ikke vondt utenom ammingene så vidt jeg husker. Fortsett som du gjør med å tømme godt og massere, og pass på at du holder brystet varmt (ullinnlegg i bh er topp nå på vinteren!) og ikke har spiler eller noe som klemmer "feil" på brystene. Så unngår du i hvertfall betennelser. Om du ikke merker bedring snart så kan du prøve canesten mot sopp. Smør godt på etter hver amming og la det være på til neste gang. Det trenger ikke vaskes av, er ikke farlig for baby.

Anonymous poster hash: d3355...20c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...