Gå til innhold

Permisjon for bedriftetablerere, noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å etablere egen bedrift, og har gjort det ett par mnd. (ferdig med utdanning i juni i år). Vi ble gravid nå i sommer og har termin til våren.

Jeg finner ingen informasjon om bedriftsetablerere og fødselspersmisjon. Vet at støtten man får utbetalt beregnes utifra inntekt siste året, men jeg har jo ikke hatt noen særlig inntekt før de siste mnd (dette er også lite ift "vanlig" lønn).

Vet noen hvordan permisjonsrettighetne/utbetalingene blir for oss bedriftsetablerere som får barn i denne perioden?

Tusen hjertelig takk for svar ( dersom noen vet ) :blomst:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med baby i magen :)

Har lest litt om dette, men begynner å bli en stund siden nå, så det kan være jeg husker feil. Så vidt jeg husker så må man søke 10 mnd før fødsel dersom man skal ha rett på lønnet permisjon basert på enkeltmannsforetak (idiotisk etter min mening). Jeg regner med du ikke har søkt (kanskje heller ikke tjent noe penger siden du er i etableringsfasen i bedrifta) og vil dermed ikke ha rett til lønnet permisjon. Eventuelt hvis du har hatt jobb samtidig som du studerte (6 av 10 siste mdn?) kan du ha rett på utbetaling basert på det du tjente da. Hvis dette ikke er tilfelle så tror jeg ikke du har rett på annet enn engangsstønad dessverre :(

som sagt så er det en stund siden jeg leste meg opp, så kan være jeg tar feil. Får håpe det for din del :) de skal ikke alltid gjøre det så enkelt for oss dette med permisjon og penger..

Uansett får du ha lykke til både med svangerskap og bedrift :) høres ut som du har en veldig spennende tid foran deg :)

Skrevet

Hvis du har mulighet bør du etablere et AS istedet for enkeltmansforetak, da får du de samme rettighetene som andre lønnsmottagere. (Du blir ansatt i ditt eget selskap.)
Regnskapsarbeidet er noe mer komplisert men ikke uoverkommelig.

• Liker 1
Skrevet

Gratulerer med baby i magen :)

Uansett får du ha lykke til både med svangerskap og bedrift :) høres ut som du har en veldig spennende tid foran deg :)

Tusen takk for det. Ja, jeg har nok en utrolig travel tid forran meg :P

Hvis du har mulighet bør du etablere et AS istedet for enkeltmansforetak, da får du de samme rettighetene som andre lønnsmottagere. (Du blir ansatt i ditt eget selskap.)

Ok. Det skal jeg nok få til, har investert/tjent nok til å bikke de 30 tusen som det kreves for å bli AS. Men da jeg uansett ikke har hatt så mye inntekt, vil det da ha noe å si på hva jeg får utbetalt fra nav? Grunnlaget for utbetalingen vil vel være like lav, eller?

Skrevet

Tusen takk for det. Ja, jeg har nok en utrolig travel tid forran meg :P

Ok. Det skal jeg nok få til, har investert/tjent nok til å bikke de 30 tusen som det kreves for å bli AS. Men da jeg uansett ikke har hatt så mye inntekt, vil det da ha noe å si på hva jeg får utbetalt fra nav? Grunnlaget for utbetalingen vil vel være like lav, eller?

Må du ikke legge 100 000 i egenkapital for å starte et AS? Jeg tror ikke du vil få mer enn engangsstønad dessverre.

Anonymous poster hash: 88116...e9a

Skrevet

Du må ha vært i jobb i minst 6 av de 10 siste mnd og du må ha tjent minst 0,5 G omregnet til årsinntekt (42000 og litt). Oppfyller du disse kravene kan du søke foreldrepenger, gjør du det ikke må du søke om engangsstønad...

Anonymous poster hash: b641c...232
Skrevet

Må du ikke legge 100 000 i egenkapital for å starte et AS? Jeg tror ikke du vil få mer enn engangsstønad dessverre.

Anonymous poster hash: 88116...e9a

Nei. Dette har blitt endret til 30 000 for å stimulere gründerne til å satse.

Skrevet

TS har ikke jobbet ergo får hun kun engangsbeløp.

Anonymous poster hash: 977fd...9fa

Skrevet

Som enk må du ha forsikring for å få permisjonspenger, og denne må tegnes før du blir gravid.

Eventuelt kan du gjøre om til AS, og du vil da gå under vanlige regler, men da må du ha vært lønnsmottager i 6 av siste 10 mnd før fødsel, så det spørs om du rekker det før termin? Tror du må belage deg på engangsbeløpet.

Anonymous poster hash: e0e8f...07c
Skrevet

Som selvstendig næringsdrivende (heter ikke bedriftsetablerer) har du akkurat samme rettigheter som alle andre. Dvs. at du må ha hatt inntekt 6 av de siste 10 mnd, og får permisjon på bakgrunn av dette.

Faktisk er NAV mer fleksible med selvstendig næringsdrivende enn de er med vanlig lønnsmottakere, og er i visse tilfeller villig til å bruke en større tidsperiode som grunnlag for utregning av permisjonspenger enn hva man gjør med vanlige lønnsmottakere.

Det er ikke noe poeng å etablere et AS for du vår ikke bedrede rettigheter av den grunn.

Anonymous poster hash: f9d84...0b6
Skrevet

AB over her igjen.

Det beste for deg å gjøre nå er enten å gjøre alt for å øke omsetningen i selskapet ditt eller å skaffe deg en fast jobb fort som svint, slik at du har en fastlønn å basere permisjonspenger på de siste månedene frem mot fødsel. Når du er 20 uker gravid er du vel ca 5 mnd på vei? Det betyr at du har ca 3 mnd på deg før du skal ut i permisjon. Gitt at du har tatt ut lønn de siste mnd (slik at du totalt sett innfrir kravet om inntekt 6 av de siste 10 mnd) kan du da klare å opparbeide et permisjonsgrunnlag basert på lønn i evt ny jobb.

Anonymous poster hash: f9d84...0b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...