Gå til innhold

Graviditet og høyt blodtrykk- erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg hadde i løpet av svangerskapet bt på ca 130/85 130/90.Dette var stabilt gjennom hele graviditeten.

Etter fødsel så det ut til at undertrykket iallefall gikk litt ned.

Nå har jeg ved to anledninger de siste to ukene fått målt trykket igjen, og til min store forbauselse lå det på hele 140/97. Høyere enn noengang tidligere.

I forkant av målingene har jeg kun gått rolig, for så å sitte på et venteværelse i 10 minutter. Det er altså ikke rett etter aktivitet at målene er tatt.

Jordmor fortalte meg at i graviditeten er det undertrykket som er viktigst. Legen fortalte meg i forrige uke at ja, det stemmer, men at utenfor graviditet er det overtrykket som spiller en rolle. Hvorfor det egentlig?

Uansett, vi kunne tenkt oss å begynne prøvingen igjen til sommeren, og jordmor rådet oss til å først kontrollere blodtrykket fordi at undertrykket hos lege, og legen sa jo selv at generelt var det også høyt, men at jeg skulle komme tilbake "rundt den tiden vi er klare for å prøve igjen..."

Nå er jeg redd for evt risiko i graviditeten, og legen fortalte at hvis trykket er høyt blir det evt medisiner og tettere oppfølging. Jeg kjenner jeg er veldig redd for dette allerede nå, jeg har fått med meg at undertrykket viser hvor mye/lenge(?) hjertet hviler før det slår igjen, og at jo høyere undertrykket er jo mer risiko at blodet ikke når helt frem til fosteret og det er jo skummelt..

Erfaringer?

Anonymous poster hash: 09027...8b0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det aller første som bør gjøres er en 24 timers BT registrering. Da måles BT hver halve time gjennom døgnet (hver time på natten), og da vil man ha et mye bedre grunnlag for å bedømme om dette er høyt BT som bør behandles, eller om det er tilfeldig at de er målt så høyt (noen har "hvit-frakk-BT). Fastlegen har slikt utstyr, og kan gjennomføre en slik undersøkelse uten at du må henvises videre. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...