Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Igjen ligger jeg i senga og gråter, er helt utslitt og vet at jeg ikke sovner med det første uansett og at morgendagen kommer til å være ekstremt slitsom pga søvnmangel. Samboer tar seg av babyen akkurat nå.

Vi har en baby som gråter en del på natta og jeg sover kanskje to-tre timer hver natt. Jeg bryter sammen i gråt hver natt og samboer må ta kontrollen. Jeg er så sliten. Alle sier "sov når babye sover", men det er lettere sagt enn gjort. Jeg får ikke til å sove på andre tidspunkter enn på natta, sånn har jeg alltid vært og det er intet unntak nå. For ja jeg har prøvd hver eneste dag å sove på dagtid når babye sover men nei jeg sovner ikke.

To-tre timer med søvn hver natt er ikke nok, jeg er helt ødelagt. Er dette normalt? Er det sånn det skal være å bli mor?

Kjenner at jeg har mest lyst til å stikke av, elsker ungen men jeg holder ikke ut! Vil ikke være mamma lenger. Babyen er 3 uker bare.

Nå får jeg vel kjeft her inne fordi dette er normalt..

Anonymous poster hash: dcc1c...085

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Fikk litt vondt av deg når jeg leste dette.

Eneste rådet jeg kan komme med er at det kan være en ide å få en time hos fastlegen din. Kanskje legen kan komme med noen råd og tips.

nå er ikke jeg mor selv, men sliter mye med søvn. Og det jeg har erfart er at det ikke alltid er så viktig med søvn, men at man klarer å slappe av.

Det kommer til å ordne seg til slutt.

Klem :hug:

• Liker 1
Skrevet

Nå har det skjedd mye greier de siste ukene som jeg ikke vil nevne med detaljer. Men sykdom og gale familiemedlemmer som lager kvalme fordi de er sjalu fordi jeg har fått barn. Og et par andre ting. Jeg har mistet all glede over å være mamma. Føler meg overhodet ikke deprimert bare sliten og likegyldig. Orker ikke mer nå. Vil bare sove! Har slitt med søvn i 17 år selv men det ble bedre en periode før jeg ble gravid.

Gjest Magdalene
Skrevet

Søvnmangel blir jo brukt som tortur, så det er jo ikke rart du blir gal, kjære deg!

Det må være fryktelig tøft.

Jeg klarer heller aldri å sove på dagtid, uansett hvor lite jeg har sovet på natten. Og har de siste ti årene slitt med søvnen. Våkner jeg på natten blir jeg gjerne liggende i 1-2-3 timer før jeg sovner igjen.

Hva med å prøvd å legge seg før på kvelden? 20-21? Også kan mannen din som skal på jobb ta "første skift".

Skrevet

Signerer Magdalene. Er det umulig å sove på dagtid, er det ekstra viktig at du legger deg med en gang babyen sovner om kvelden. Og så kan avtalen være at mannen tar de første timene hvis baby våkner.

Husk også at babyen bare er tre uker. Det er en unntakstilstand der alt står på hodet. Det blir bedre, men i mellomtiden må du være beinhard på å prioritere søvn.

Anonymous poster hash: f6691...ad2

Skrevet

Uff, jeg føler virkelig med deg! Ammer du eller gir du MME? Hadde det vært en ide at du evt hadde tatt noen netter hvor samboeren din kunne stått opp og tatt alt med babyen, så du kunne fått sovet ut?

Jeg fikk først sove ordentlig igjen da vesla var tre måneder. Måtte gi opp ammingen og gå over på mme, så hun sov jo lenger på natta, men det hjalp ikke når jeg fort kunne bruke en eller to timer på å sovne selv. Tok det opp med legen min og fikk innsovningstabletter, siden jeg ikke ammet og mannen min sov på samme rom som oss. Det var redningen for meg, og før jeg hadde brukt opp hele esken hadde jeg lært meg å sovne igjen. Riktignok hang det nok litt sammen med depresjon også i mitt tilfelle, og jeg lå og stresset fordi jeg ikke fikk sove. Det gjorde ikke noe bedre det :sukk:

Håper uansett at du får hjelp med det, for søvnmangel er tortur! :klemmer:

Skrevet

Har ikke tid til å skrive så mye nå, men jeg vil tipse om søvn/hvile/hypnose-programmene til Glenn Harris. Fås på CD og app til iphone/android. Hjelper til med avslapning og innsovning :)

Skrevet (endret)

Du kan gjerne få et lite antall sovetabletter utskrevet av legen for å komme inn i søvnmønsteret igjen. Forutsatt at samboeren din passer babyen, så klart.

Endret av kareen
Skrevet

Takk for tips.

Det går i mme her fordi babyen ikke vil ta bryst.

Jeg har prøvd div sovemedisin, har slitt i mange år, og det eneste som funker på meg er sterke saker og da må jeg få sove hele natta fordi de sitter lenge i.

Skrevet

Sånne cd-greier har jeg prøvd massevis av, har vel prøvd det meste som finnes i løpet av de siste årene. Funker ikke på meg.

Skrevet

Kjære deg

Føler såååå med deg.. Har vært utslitt nesten hele tiden siden fødsel selv , pga jeg sover 2-3 timer i døgnet. Har en baby på 7 mnd. Det er så man føler man holder på å kollapse hele tiden eller klikke å havne på psykiatrisk. Til tider er mitt høyeste ønske å få sove godt en natt på 7-8 timer. Ville betalt mye for det rett og slett.

Har alltid hatt søvnproblemer, særlig dette med å sovne første gangen på natta. Kan ligge våken i mange timer selv om jeg er helt utslitt av søvnmangel også. Frustrerende! Har sovemedisin, men trenger sterk dose for at det skal bite på meg, så prøver å bruke det litt sjeldnere enn jeg trenger.

En ting som har hjulpet meg veldig i det siste er å ta dobbel eller trippel dose med magnesium om kvelden. Det gjør at jeg blir søvnigere og roligere slik at det er mulig å sovne. For en av mine problemer er høy puls og overtrøtthet. Og 'presset' om at nå MÅ jeg sove fordi lillesnupp sover.

Håper virkelig du får det bedre i ukene framover.

Skrevet

Jeg husker fra min barselperiode at jeg satt i senga og tenkte: Om jeg noen gang skulle bli fristet til å få flere barn, så ikke gjør det siden det er mye verre enn man husker. (Jeg var da klar over at noen av minnene kunne "forfalne"). Skal sies at jeg hadde en kraftig fødselsdepresjon, men nå 4 år etter har jeg fremdeles ikke lyst på flere barn. Mannen er på lik bølgelengde, og en av grunnene våre er at vi ikke ønsker å risikere at jeg skal falle tilbake på det psykiske nivået jeg var på da. Søvn er svært viktig, og selv om dette ikke var hovedårsaken til min depresjon tror jeg det hadde vært klokt av deg å prate med lege eller helsesøster om dette.

Ring også gjerne til sentralbordet i kommunen og spør om de har HomeStart i deres kommune. Det er et barnebakttilbud for nybakte familier som har det litt tøft.

Ta time for time, og dag for dag. Prøv å se etter positive ting i fremtiden som du kan jobbe deg frem mot (planlegge dåp/navnefest/date med mannen etc.). Jeg hadde også dåpen av mitt barn ganske tidlig delvis fordi da fikk jeg se frem mot dager der jeg kunne være med mine nærmeste (orket likevel ikke å ha overnattingsbesøk av dem). Så må du huske på å sette grenser for hvor mange besøk du orker å ha av disse personene som drar ned energinivået ditt. Forklar for mannen din hvordan du har det med dem, og at du trenger ekstra positiv energi nå når dere er i denne perioden. Det tar tid å bli vant med sin rolle som mamma. Fokuser på å være med personer som gir deg positiv energi. Personer som drar den ned må du unngå, og om det er vanskelig for deg å sette ned foten for dem så får mannen din gjøre det. Det virker for øvrig som om at du har en flott og ansvarlig mann! Stå på! Det blir bedre etter hvert, selv om det kan ta tid.

Jeg vil for øvrig også anbefale denne boka: Sove uten gråt av Elizabeth Pantley. Den handler om hvordan man kan få babyen til å sove gjennom natta uten å bruke skrikemetoden. :hug:

Anonymous poster hash: fe5f3...fbb
Skrevet

Takk dere :)

Det går faktisk bedre allerede. Babyen har kanskje skjønt nå at det er noe som heter natt, han sover nå større deler av natta. Iallefall de siste to nettene, håper at det fortsetter! ;) Det kommer sikkert dårlige netter igjen men det blir lettere å takle hvis de fleste nettene blir som de to siste.

Skrevet

Så bra å høre. Men er du sikker på at han er mett?

Anonymous poster hash: eb08a...79b
Skrevet

Så bra å høre. Men er du sikker på at han er mett?

Anonymous poster hash: eb08a...79b

Ja det er vi sikre på, han spiser til han stopper selv hver 3.-4. time på natta og. Trur heller at det er magen han sliter med. Får se om det blir bedre når han slutter på en medisin han går på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...