Gå til innhold

Dugg på frontruta

Fremhevede innlegg

Gjest M.E syke
Skrevet

Jeg har en Audi A4 som har begynt å dugge noe inni hampen på førersiden, blir liksom ikke kvitt det. Noe forslag? Hva kan jeg event bruke på ruta.

Jeg har vifter på, men ingen bedring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk med hånda om viften har effekt, kanalen kan ha gått tett med rusk

Du kan bruke:

- Nal

- Svamp

- Klut

- Kraftig vifte

Vask innsiden av ruta med spylervæske og tørk godt. En skitten rute dugger mye fortere og mye kraftigere enn en ren en. Så prøv igjen å få duggen vekk med vifte, det er å foretrekke aldr å ta på ruta.

Husk å aldri slå av vifta i en bil. Jeg har sett min del med gamle biler som hadde muggen sete- og dørfyll. Har du klimaanlegg, aldri slå av det heller.

Lykke til! :)

Skrevet

Er det fuktig i bila, blir fort fuktig i gulvet hvis en stadig setter seg inn med våte sko.

Legg aviser under matta og bytt dem ofte til den er tørr når du sjekker

Bank skoene før du setter deg inn i bila spesielt ved snøføre (gjelder både fører og passasjerer)

Anonymous poster hash: 18cd6...eed
Skrevet

Jeg har en Audi A4 som har begynt å dugge noe inni hampen på førersiden, blir liksom ikke kvitt det. Noe forslag? Hva kan jeg event bruke på ruta.

Om det er dugg på sidevinduet du mener, må du kanskje stille inn vifteanlegget til å blåse på sidevinduet. Men jeg tipper som de andre her at det er ekstra fukt som er problemet.

Anonymous poster hash: 43409...d49

Skrevet

Husk å aldri slå av vifta i en bil. Jeg har sett min del med gamle biler som hadde muggen sete- og dørfyll. Har du klimaanlegg, aldri slå av det heller.

Lykke til! :)

Slår man av vifta i en bil, blir det etterhvert umulig å se ut, ihvertfall i regnvær. Så det problemet er litt konstruert.

Skrevet

Service på klimaanlegget.

Anonymous poster hash: f1d3d...eb8
  • Liker 2
Skrevet

Slår man av vifta i en bil, blir det etterhvert umulig å se ut, ihvertfall i regnvær. Så det problemet er litt konstruert.

Vel, jeg har sett på bruktbiler som har blitt kjørt slik, og kona mi kan finne på det samme. Konstruert sier du, et reelt problem, sier jeg. Du merker det straks du setter deg inn i en slik bil. Sjølvsagt vil de fleste sette på viften i regnvær, men mange slår den av f.eks. i tunneler. Da glemmer de å slå de på igjen. Her på Vestlandet er det et helt vanlig fenomen.

Skrevet

Vel, jeg har sett på bruktbiler som har blitt kjørt slik, og kona mi kan finne på det samme. Konstruert sier du, et reelt problem, sier jeg. Du merker det straks du setter deg inn i en slik bil. Sjølvsagt vil de fleste sette på viften i regnvær, men mange slår den av f.eks. i tunneler. Da glemmer de å slå de på igjen. Her på Vestlandet er det et helt vanlig fenomen.

Glemmer de å sette den på igjen, bør det etterhvert begynne å dugge. Det er ikke bare våte klær som lager dugg, pusten vår lager også dugg. Om man kjører rundt med dugg, uten å tenke på å sette på vifta bør man kanskje vurdere om man er skikket som sjåfør. God sikt er alfa og omega.

Skrevet

Har du sjekket at du ikke har klimaanlegget på "resirkulering"? Oppdaget at det var en sinnsykt dårlig ide min første vinter som sjåfør.

Skrevet

Hvis du har A/C så tar det 5 sekunder på full guffe så forsvinner duggen

Skrevet

Service på klimaanlegget.

Anonymous poster hash: f1d3d...eb8

Dette. Jeg ville også sjekket om det er fuktig i bilen. I såfall kan du kjøpe en sånn avfukter på europris eller biltema. På biltema har de også en spray som du sprayer på vinduene for at de ikke skal dugge.

Anonymous poster hash: dacb7...780

Skrevet

Dette. Jeg ville også sjekket om det er fuktig i bilen. I såfall kan du kjøpe en sånn avfukter på europris eller biltema. På biltema har de også en spray som du sprayer på vinduene for at de ikke skal dugge.

Anonymous poster hash: dacb7...780

Eventuelt smør et tynt lag med såpe på innsiden av vinduet. Da dette hindrer duggen i å feste seg.

Skrevet

Hvis du har A/C så tar det 5 sekunder på full guffe så forsvinner duggen

Nei.....

bare så vidt jeg gidder å forklare hvor du tar feil. Det varierer fra bil til bil. A/C er ikke A/C, forskjellig kvalitet/effekt fra bil til bil. For det andre kommer det ann på hvorfor det dugger, og temperatur og luftfuktighet.

Skrevet

Nei.....

bare så vidt jeg gidder å forklare hvor du tar feil. Det varierer fra bil til bil. A/C er ikke A/C, forskjellig kvalitet/effekt fra bil til bil. For det andre kommer det ann på hvorfor det dugger, og temperatur og luftfuktighet.

Det dugger alltid på grunn av de samme tingene, kald rute, og vanndamp i lufta. Men kilden til denne vanndampen og mengden varierer.

Skrevet

Det dugger alltid på grunn av de samme tingene, kald rute, og vanndamp i lufta. Men kilden til denne vanndampen og mengden varierer.

Helt rett, men nå tenkte jeg på at det kan skyldes at du er varm og svett/ny dusjet og derfor lager dugg, eller om bilen har mye fuktighet i seg, eller om det er vær bestemt.

• 4 uker senere...
Skrevet

Kom over denne tråden da jeg googler meg fram til hva som feiler min audi a4 (hvor jeg har lekkasje).

Er problemet vedvarende? ikke bare når du har våte klær, nettopp dusjet (vått hår), osv.

Dersom det er vedvarende har du fukt i selve bilen.

Jeg vil andbefale deg til å sjekke om gulvmatten er våt (under gummimattene), da sansynligheten er stor for at du har en lekkasje, noe som er svært vanlig på vag (volkswagen audi).

Det er bedre å ta tak i problemet i stedet for å bare behandle symptomene.

Se om du klarer å finne et tett dreneringsrør, se om dørpakkningen er fin, se om dreneringspluggen under batteriet er fjærnet (det bør den være), osv. Du må også tørke gulvmatten, gulvmatten er tykk og er av skumgummi på undersiden. Det hjelper ikke å bruke avispapir for å tørke, du må opp med matten og tørke med varmevifte.

Dersom dette høres overkommelig ut gjør det, hvis ikke så setter du den på et merkeverksted, de kjenner til problemene (du kan få det gratis dersom det er dreneringspluggen under batteriet, da dette er en produksjonsfeil).

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Sett ei kupevifte i bilen over ett par netter så du får tørket skikkelig opp. Etter du har fått den tørr, kan du vaske rutene skikkelig og spraye på sånn spray fra biltema. Funka fjell hos meg. Det er noe drit på denne tiden av året, med snø og mye regn.

Skrevet

Hei det er kommet flere råd til deg ser jeg.

Det er fukt i bilen av en eller annen årsak. Det kan være feil mangler på AC/klima anlegg. Det kan være noe så enkelt som et gammelt KUPEFILTER. Dette er et filter for luften som kommer inn i bilen.

Videre fuktige klær. Har du vært og trent blir det mye mer dugg.

Det kan være vannlekkasje inn i kupe.

Det kan være lurt en gang i blant og få satt inn bilen under tak og få tørket opp med en kupevifte.

Skrevet

Det er da vel du som er så hot at du damper! Be proud!

Ellers .. jeg hadde samme problem og det hjalp å bare vaske ruta for min del.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...