Gå til innhold

Alternativ til smetteskjerf - strikke "sprekk" i strikketøyet..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Aiai, hvordan skal jeg forklare dette?

Jeg er nybegynner når det gjelder strikking, og trenger tips. Jeg holder på med et skjerf i perlestrikk, og har lyst til å lage en "sprekk" på ca 5-6 cm midt på skjerfet, i lengderetningen. Der skal man altså kunne putte enden på skjerfet, slik at det legger seg som en slags klave rundt halsen. Noe a'la dette, bare at med sprekken i den andre retningen.412692-3-1243032602165-n400.jpg

Går dette an? Uten for mye dill..?

På forhånd takk for tips!

Anonymous poster hash: 66260...c20
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Fell av så mange masker du vil at sprekken skal være bred, og legg opp like mange masker på samme sted. Da blir det som på bildet.

Endret av PecanPie
  • Liker 1
Skrevet

Hm, ok.. Jeg har 15 masker totalt, blir det slik at jeg feks feller av den 8. masken, og rett etter at jeg har felt den av, så lager jeg et kast? På neste omgang blir det kastet jeg feller av, på en måte..? Jeg kan ikke legge opp masker på annen måte enn ved kast.. :/

Anonymous poster hash: 8e27c...bf3
Skrevet

Hvis du skal ha sprekken motsatt av på bildet, er det enkleste å sette halvparten av maskene på en egen pinne.

Stikk ene halvparten så lang som du vil ha hullet, kutte tråden ikke fell av) og strikke de maskene som er på den egne pinnen. Når de to delene er like lange setter du bare alle maskene på en pinne og fortsetter å strikke som vanlig.

Jeg har i alle fall gjort det slik på barneskjerf tidligere.

• Liker 1
Skrevet

Hm, ok.. Jeg har 15 masker totalt, blir det slik at jeg feks feller av den 8. masken, og rett etter at jeg har felt den av, så lager jeg et kast? På neste omgang blir det kastet jeg feller av, på en måte..? Jeg kan ikke legge opp masker på annen måte enn ved kast.. :/

Hvis du vil ha det som på bildet, så er mitt forslag følgende:

Strikk 4 masker. Fell 7 masker. Strikk 4 masker. Snu.

Strikk 4 masker. Legg opp 7 masker, for eksempel på denne måten. Strikk 4 masker.

Hvis du vil ha sprekken i motsatt retning av det på bildet, følger du Pulverheksas fremgangsmåte.

Skrevet

Tusen takk! Jeg fulgte Pulverheksas råd, og det ble akkurat som jeg hadde tenkt (men som jeg ikke klarte å tenke meg til sjøl).

TGF Kvinneguiden :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...