Gå til innhold

Blir sett ned på fordi jeg jobber som pleieassistent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som pleieassistent, og har jobbet som det i flere år, og trives veldig godt med det. Jeg gjør mye på fritiden og gjør alt jeg elsker, og denne jobben som pleieassisten sper godt på inntekten min mens jeg gjør alt jeg vil. Har spart masse penger og vurderer snart å kjøpe min egen bolig.

Likevel blir jeg møtt med en ovenfra og ned holdning siden jeg jobber som pleieassistent. For dere som ikke vet hva en pleieassisten er, så er det en ekstrahjelp uten utdannelse/eller jobber ved siden av studiene på sykehjem, og iblant på sykehus.

Hvorfor blir jeg sett ned på? Fordi jeg tar vare på eldre mennesker og gir de en god hverdag når ingen i deres familier har tid eller råd eller ork til å ta vare på de?

Fordi jeg ofte må gjøre ekle ting som å stelle sår, følge de på do og å vaske de nedentil? Gi de tannpuss hver kveld og å skifte bleie?

Det er veldig mange som jobber som pleieassistent. Ofte de som trenger en jobb der og da, eller de som ønsker en jobb ved siden av studiene, om de studerer medisin, sykepleie, arkitekt eller ingeniør.

Hvorfor ser noen ned på pleieassistenter og de som jobber på sykehjem? Burde de ikke se opp til oss som tar vare på de eldre? Dine besteforeldre? Dine oldeforeldre? Din gamle tante eller onkel? Din gamle far eller mor eller eldre bror?

Anonymous poster hash: 77679...abd
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er absolutt ikke noen grunn til å se ned på noen som har et hederlig yrke. Har noen sagt det direkte til deg, eller tolker du det slik? Men du kan kanskje med tiden profitere på å ta en utdanning innenfor helse, siden du har mye erfaring og trives med det?

Å stelle sår er en oppgave for sykepleiere og hjelpepleiere, så håper du har fått opplæring, så du ikke sprer infeksjoner til pasienten eller til deg selv. Det er ikke nedlatende ment.

Anonymous poster hash: cb4b5...185

• Liker 2
Skrevet

Du, ta bare å drit i hva andre mener å tenker.

Jeg bruker å luke ut potensielle venner på den måten det, jeg er 26 år gammel, å jobber i en skikkelig typisk fjortisjobb innen la oss si fast-food. Det folk ikke vet er at jeg eier min egen butikk.

Men jeg bruker bare å presentere meg som en vanlig arbeider. (eks: hei, jeg jobber på MacDonald/narvesen/dolly dimples) å ser hvem som liker meg for den jeg er.

Jeg var like frustrert som deg når jeg begynte, men så lærer man seg bare å gi litt faen.

Så lenge du er fornøyd, tjener nok penger til det du trenger, å liker jobben din så burde det være ok. Å om jeg møter noen som er virkelig ekle, så parerer jeg med: men jeg elsker jobben min, gleder meg til å gå på jobb hver dag jeg. Gjør du? Da holder folk som oftest kjeft.

• Liker 9
Skrevet

Det er absolutt ikke noen grunn til å se ned på noen som har et hederlig yrke. Har noen sagt det direkte til deg, eller tolker du det slik? Men du kan kanskje med tiden profitere på å ta en utdanning innenfor helse, siden du har mye erfaring og trives med det?

Å stelle sår er en oppgave for sykepleiere og hjelpepleiere, så håper du har fått opplæring, så du ikke sprer infeksjoner til pasienten eller til deg selv. Det er ikke nedlatende ment.

Anonymous poster hash: cb4b5...185

Jeg har fått god opplæring over flere år, og mange tror jeg er sykepleier da jeg gjør mange av sykepleierens og hjelpepleierens oppgaver, men selvfølgelig ikke noe medisinutdeling og sånt.. Mangler bare utdannelse, så ...

Anonymous poster hash: 77679...abd

Skrevet

Jeg er og pleieassistent. Har en utdanning i tillegg, men er ikke så lett å få jobb i det yrket, så jeg jobber som assistent på et eldrehjem akkurat nå. Jeg bryr meg ikke :)

Anonymous poster hash: 90e6b...48a
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Ja, og TS..ikke bry deg om hva idioter sier eller tenker. Merker selv at folk ser litt ned på mitt yrke i helsevesenet, men det de ikke vet er at jeg er arving til rundt 100 millioner kroner, eier hus uten gjeld, bil uten gjeld, og stortrives med mine hobbyer. Trives også på jobb, og selv om jeg strengt tatt ikke hadde trengt å jobbe der, så føles det givende og greit å ha et sted man tjener penger selv. Det finnes ALLE typer mennesker i ALLE typer jobber. Men når folk oppfører seg slik så bare smiler man og tenker at det var greit å finne ut at vedkommende er en rass før enn siden. Så slipper man møte vedkommende igjen. Du gjør et ærlige stykke arbeid - og det skal man ALDRI være noe annet enn stolt over.

• Liker 9
Skrevet

Det er ingen grunn til at du skal bli sett ned på. Vi trenger også ufaglærte, å dere gjør en kjempegod jobb.

Ofte er det de ufaglærte som gjør det mulig for oss faglærte å få noe fri på røde dager.

Men som ufaglært så får du vel heller ingen fast jobb - annet enn helgestilling eller ansvarsområder, så sånn sett hadde det lønt seg for deg å vært fagutdannet.

Hjelpepleier :)

Anonymous poster hash: 67988...7dc
Skrevet

Får du virkelig jobbe på sykehus som pleieassistent?? Utdannnede helsefagarbeidere får ikke jobbe på sykehus engang.....

Skrevet

Får du virkelig jobbe på sykehus som pleieassistent?? Utdannnede helsefagarbeidere får ikke jobbe på sykehus engang.....

Eeh? Hvor har du det fra? Jeg har jobbet i psykiatrien og har ikke en gang helseutdannesle. Vi var flere som ikke hadde det som jobbet natt på døgnposten for unge

• Liker 1
Skrevet

Psykiatriske avdelinger er sjelden betegnet som sykehus.

Skrevet

Dette stemmer ikke. Det kryr av hjelpepleiere på sykehusene. De er kjempenødvendige!

• Liker 2
Skrevet

Til TS. Drit i hva andre mener. Det kan dessuten være en fordel for deg, fordi du da får vite raskt hvem som er verdt å bruke tid på i livet ditt. Alltid meng deg med de som gir deg noe og de du føler deg bra sammen med.

Gjest Daenerys
Skrevet

Tråden er ryddet for personhets.

Daenerys, mod.

Skrevet

Dette stemmer ikke. Det kryr av hjelpepleiere på sykehusene. De er kjempenødvendige!

Det stemmer at det finnes hjelpepleiere på sykehus ja, de har jobbet der i mange år. Prøv å få jobb som helsefagarbeider på et sykehus nå......

Skrevet

Jeg synes i alle fall det er ganske sært å ville gå gjennom livet uten å virkelig utfordre seg selv innenfor noe en brenner for. En utdannelse åpner mulighetene dine. Jeg ville følt meg ganske anonym og utskiftbar hvis en hvilken som helst person uten noen form for erfaring eller utdannelse kunne overtatt min jobb i morgen.

Skrevet

Det stemmer at det finnes hjelpepleiere på sykehus ja, de har jobbet der i mange år. Prøv å få jobb som helsefagarbeider på et sykehus nå......

Ja? Hva er problemet?

Anonymous poster hash: 90e6b...48a

Skrevet

Ikke bry deg om hva andre mener du. Jeg fordrar ikke folk som dømmer andre utifra hva de jobber som. Selv har jeg aldri gjort det, Jeg har selv en omgangskrets av høytutdannede. Synes mange av de er arrogante og ekle. Jeg vet jeg "slipper unna" kun fordi jeg er høyt kunstnerisk begavet. Slikt liker jo "eliten"...

Jeg vet at om det ikke var for det hadde jeg vel blitt hånet av mange både for jobbene jeg har hatt, de periodene jeg ikke har hatt noen osv.

Jeg er faktisk lei av "de folka". Kvaliteten på mennesker bestemmes ikke av hva de jobber som eller hvor mye penger de har.

Mange av de snilleste folka jeg treffer er lavtlønnede.

Anonymous poster hash: aedf5...bac
Skrevet

Jeg synes i alle fall det er ganske sært å ville gå gjennom livet uten å virkelig utfordre seg selv innenfor noe en brenner for. En utdannelse åpner mulighetene dine. Jeg ville følt meg ganske anonym og utskiftbar hvis en hvilken som helst person uten noen form for erfaring eller utdannelse kunne overtatt min jobb i morgen.

..og rart er det. Disse jobbene som ikke trengs utdannelse. De som pleier eldre og syke, henter søpla, rengjør etc. Samfunnet ville kollapse om ingen tok disse jobbene.

Og det med selvrealisering og utfordringer. Det er ikke alle som takler dette. Alternativet kan være å leve på NAV. For mange er det bare en stor seier å ha en jobb å gå til og være til nytte.

Anonymous poster hash: 1c003...0b5

• Liker 4
Skrevet

Kågedama, er dette den universelle sannheten å fasiten?

Jobba som ufaglært på sykehus i halvannet år jeg.

Skrevet

Jeg har jobbet med en del pleieassistenter som student.

Noen ting har jeg å utsette på en god del av dem:

- De har for høye tanker om sin egen kompetanse, og tror det er så "enkelt", fordi de mangler elementær kunnskap om for eksempel smittespredning og div. Fordi jeg vet noe om det tok jeg ikke like lett på ting som dem, og ble sett dumt på. Jeg visste hvor mye jeg ikke visste, og tok ingenting for gitt. De trodde de hadde fasiten på alt, og var veldig stolte over å være så "flinke". Det endte med at jeg gikk til avdelingsleder for å spørre om hvordan rutinene var, og pleieassistentene fikk påpakning.

- Mye synsing og baksnakking. Dårlig kultur for å hilse om morgenen, dårlig kultur for å inkludere nye. Noen alt for unge jenter som ikke eier vurderingsevne. Noen litt eldre ungjenter som jobbet på sin 2.sesong, og mine forsiktige spørrende innvendinger (grunnet i ting jeg har lært på studiet) ble tatt veldig ille opp.

Anonymous poster hash: 7b413...0b1
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...