Gå til innhold

Frikort på kapitalinntekter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har i år solgt noen aksjer hvor gevinsten var ganske bra. Det jeg lurte på, var om jeg kan bruke et frikort for å slippe å skatte på denne gevinsten? Jeg har ingen annen jobb, så frikortet blir ikke "brukt opp" av denne.

Takk

Anonymous poster hash: f52b4...190
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge fortjenesten går under grensen vil du ikke måtte betale skatt. Sannsynligvis kommer det på selvangivelsen automatisk, du trenger ikke tenke på frikort.

Anonymous poster hash: 59221...ab1
Skrevet

Frikort på kapitalinntekter..? Hvordan i all verden skulle det foregått?

Anonymous poster hash: 2a5e0...4ec
Skrevet

På frikortet kan du tjene opp til beløpssgrensen uten å få skattetrekk. Det gjelder all skattepliktig lønn, sykepenger, feriepenger, fri kost og losji. Det gjelder også alle feriepengene du får utbetalt (både feriepenger du tjente opp i fjor og som blir utbetalt i år, og feriepenger du får utbetalt hvis du slutter i jobben i år) inngår også i fribeløpet.

Frikortet gjelder ikke for kapitalinntekter.

Anonymous poster hash: 38a27...f83
  • Liker 1
Skrevet

På frikortet kan du tjene opp til beløpssgrensen uten å få skattetrekk. Det gjelder all skattepliktig lønn, sykepenger, feriepenger, fri kost og losji. Det gjelder også alle feriepengene du får utbetalt (både feriepenger du tjente opp i fjor og som blir utbetalt i år, og feriepenger du får utbetalt hvis du slutter i jobben i år) inngår også i fribeløpet.

Frikortet gjelder ikke for kapitalinntekter.

Anonymous poster hash: 38a27...f83

Hva mener du med dette? Frikort har ingenting med saken å gjøre. Kapitalinntekter har ingenting med frikort/skattekort å gjøre overhodet (så lenge man ikke har arbeidsinntekt).

Skal banken trekke skatt på forskudd av rentene man får? Skal Nordnet eller hva man enn bruker trekke skatt om nan ikke har frikort etter aksjesalg?

Anonymous poster hash: 2a5e0...4ec

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...