Gå til innhold

Prøver å drikke mye vann, men må tisse hele tiden!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg drikker vanligvis altfor lite vann, og det må jeg få en slutt på. Har nå begynt å drikke masse vann (i dag 1,5 liter), men må tisse hele tiden! Kan jo ikke ha det sånn. Vil det bedre seg når kroppen venner seg til den nye store vannmengden, eller er det dette som er vanlig?

Hittil har jeg drukket ca 1 glass om dagen, kanskje 2 av og til, og tisset ca 2 ganger om dagen (morgen og kveld).

Anonymous poster hash: b7139...726
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det stemmer at det er en sammeheng mellom hvor mye du drikker og hvor mye du tisser...

Anonymous poster hash: 08d21...3c2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at det er en sammeheng mellom hvor mye du drikker og hvor mye du tisser...

Anonymous poster hash: 08d21...3c2

Hehe, skjønner at jeg kanskje formulerte meg dumt.

Det jeg mente var om kroppen klarer å holde på vannet litt lenger, slik at jeg ikke tisser HELE tiden, men sjeldnere og mer om gangen :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke drikke mer enn kroppen din har behov for, og den sier stort sett fra når den er tørst. Det er lurt å presse i seg litt ekstra væske f.eks. når man har UVI, men ikke "bare fordi det er sunt". Du kan gjerne bytte ut andre drikkevarer med vann, men da burde du ikke merke så voldsom forskjell i hvor ofte/mye du tisser.

Kommer det meste ut igjen med en gang, så er du godt nok hydrert fra før av og kroppen bare kvitter seg med overskuddsvannet. Det vil den nok fortsette med.

Anonymous poster hash: 2bb1e...f6d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker vanligvis altfor lite vann, og det må jeg få en slutt på. Har nå begynt å drikke masse vann (i dag 1,5 liter), men må tisse hele tiden! Kan jo ikke ha det sånn. Vil det bedre seg når kroppen venner seg til den nye store vannmengden, eller er det dette som er vanlig?

Hittil har jeg drukket ca 1 glass om dagen, kanskje 2 av og til, og tisset ca 2 ganger om dagen (morgen og kveld).

Det du tisser er overskudd (væske kroppen ikke har nytte av), så det er ikke akkurat noen bombe at du tisser mer om du drikker mer. Jeg skjønner ikke at du vil fikse på noe som er i den skjønneste orden?

De der "rådene" som sirkulerer om at man må drikke masse vann er i beste fall misforståtte. Man trenger noe mer vann når man trener hardt, eller oppholder seg i varmt klima, men that's it.

Utenom de ekstremtilfellene kan man heller stole på tørstefølelsen. Kroppen er veldig flink til å regulere seg selv, noe du nå har funnet ut av.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er så og si aldri tørst. Kan gå dager uten å drikke hvis jeg glemmer det :sjenert: Tisset er alltid mørkegult, og det har jeg hørt at ikke er bra. I tillegg merkes det på huden at jeg er dehydrert. Så derfor vil jeg drikke mer vann. Men herregud så slitsomt med all tissingen da :sukk:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis urinen er mørkegul, så er du nok dehydrert, ja. Men hvis du tisser mye, og urinen da er lys og nesten luktfri, da trenger du ikke drikke mer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så og si aldri tørst. Kan gå dager uten å drikke hvis jeg glemmer det :sjenert: Tisset er alltid mørkegult, og det har jeg hørt at ikke er bra. I tillegg merkes det på huden at jeg er dehydrert. Så derfor vil jeg drikke mer vann. Men herregud så slitsomt med all tissingen da :sukk:Anonymous poster hash: b7139...726

Det høres ut som kroppen din absolutt trenger mer væske. Det er klart det bør en overgang å gå på do oftere, men det er sånn det blir. Du vil nok merke at hud, kropp og urin vil endre seg når du drikker mer og at det vil veie opp for at du synes det er et pes å gå på do. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, det er helt vanlig å tisse oftere enn to ganger om dagen, så det må du nok bare venne deg til. Et sted fra 4-5 til 8-9 ganger om dagen er vel normalt.

Anonymous poster hash: 2bb1e...f6d
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å tømme blæren skikkelig hver gang. Jeg har en tendens til å rushe inn og ut av do når jeg bare må tisse, og det er bare dumt, for da må jeg jo gå mange ganger istedenfor. Ellers kan det jo hende at du har urinveisinfeksjon eller blærekatarr. Da må man også tisse ofte.

Anonymous poster hash: 975ed...6c9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner problemet ditt, jeg. Jeg drakk også for lite (jeg er klar over at det varierer hvor mye vann kroppen trenger, men det er likevel visse grenser, og to små glass om dagen er for lite - hvorvidt kroppen sier ifra eller ikke kan komme fra langvarig tilvenning så vel som faktiske behov!) og når jeg begynte å drikke mer, selv om det på ingen måte var store mengder, snarere litt over en liter om dagen, måtte jeg bare tisse noe helt forferdelig. Det føltes som om vannet bare rant gjennom, liksom, og ikke klarte jeg å holde meg særlig lenge heller. Måtte planlegge konstant, enten måtte jeg unngå å drikke eller så måtte jeg ha toalett tilgjengelig.

Tror det har en del med tilvenning å gjøre, jeg. Så lenge du ikke drikker altfor store mengder vann nå, vil kroppen tilpasse seg. Det har iallfall min gjort. Prøv deg litt frem, la kroppen venne seg til å få tilstrekkelig med vann, og så kan du begynne å la den styre hvor mye du skal drikke. En feilbalansert kropp gir ikke riktig veiledning!

Anonymous poster hash: 42085...6d0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk når du er tørst. Kroppen er faktisk veldig flink til å fortelle deg hva den trenger. Trenger den væske så blir du tørst, så enkelt er det. Det er ikke nødvendig å helle innpå flere liter om dagen om du ikke er tørst. Husk at vi får i oss mye væske gjennom maten vi spiser også.

Anonymous poster hash: d935d...20f
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Hvor ofte går dere på do per dag? :)

Jeg drikker masse vann, men jeg gjør det uten at jeg tenker over det. Drikker altså når jeg er tørst. Tenkte ikke over at jeg gikk på do ofte før kjæresten sa at jeg går på do oftere enn en høygravid kvinne.

Men alt er i følge legen helt i sin skjønneste orden :) Er vel bare noen som går på do oftere enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drikk når du er tørst. Kroppen er faktisk veldig flink til å fortelle deg hva den trenger. Trenger den væske så blir du tørst, så enkelt er det. Det er ikke nødvendig å helle innpå flere liter om dagen om du ikke er tørst. Husk at vi får i oss mye væske gjennom maten vi spiser også.

Anonymous poster hash: d935d...20f

Dette!

..og dessuten, bruke huden som indikator på at man er tørst? HÆ? Hva med om man faktisk er tørst? Går man ikke på medisiner som gir munntørrhet, vil man også bli tørr i munnen om man er tørst. Har man tørr hud, kan det like gjerne være fordi man dusjer for mye, og vasker vekk det naturlige fettlaget.

Anonymous poster hash: 04416...26a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg har drevet like lite forskning på dette som alle andre her inne (99%) kan jeg bare si hva jeg har lest og selv erfart.

Lest i vitenskaplige tidskrift: Hvis du er tørst har du gått for lenge uten vann. I menneskets historie har vi aldri hatt konstant tilgang på vann slik vi har i våre dager. Vi drakk mye når vi først fikk tak i vann, men gikk lenge til neste gang. Det beste er å aldri bli tørst. I følge noen forskere/leger.

Selv drikker jeg gjerne 1.5-2.5 liter vann hver dag (mest på jobb) og går tilsvarende på do. Kansje 6-7 ganger i løpet av dagen.

Anonymous poster hash: fe4bb...992
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg har drevet like lite forskning på dette som alle andre her inne (99%) kan jeg bare si hva jeg har lest og selv erfart.

Lest i vitenskaplige tidskrift: Hvis du er tørst har du gått for lenge uten vann. I menneskets historie har vi aldri hatt konstant tilgang på vann slik vi har i våre dager. Vi drakk mye når vi først fikk tak i vann, men gikk lenge til neste gang. Det beste er å aldri bli tørst. I følge noen forskere/leger.

Selv drikker jeg gjerne 1.5-2.5 liter vann hver dag (mest på jobb) og går tilsvarende på do. Kansje 6-7 ganger i løpet av dagen.

Anonymous poster hash: fe4bb...992

Her er et tidsskrift til. Kan ikke se av det som står her at man skal drikke lenge før man er tørst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...