AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #1 Del Skrevet 3. november 2013 Kan noen hjelpe meg litt med en oppgave i mikroøkonomi? Her er oppgaven: Godet Y omsettes i et marked med fullkommen konkurranse. Etterspørselsfunksjonen i dette markedet er gitt ved XE = 3000 − 0,5p, mens tilbudsfunksjonen er gitt ved XT = 1000 + 1,5p. Bedrift A er en av tilbyderne i dette markedet. Denne bedriften har følgende kostnadsfunksjon: C = 20X2 + 10 000. Hvor stort er bedrift A’s maksimale overskudd (profitt)? Så, hvordan løser man denne oppgaven? Må man derivere og finne toppunktet av en funksjon? Da må man jo isåfall ha en profittfunksjon? Men har ingen inntektsfunksjon her? Eller er dette sånn maksimerings-greie, og hvordan gjør man isåfall det? Anonymous poster hash: 8e743...b41 Anonymous poster hash: 8e743...b41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #2 Del Skrevet 4. november 2013 Jeg som hadde tenkt å studere økonomi... Tror jeg dropper det.. Anonymous poster hash: 3ecfd...dcf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2013 #3 Del Skrevet 5. november 2013 Ingen? Anonymous poster hash: 8e743...b41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juce Skrevet 5. november 2013 #4 Del Skrevet 5. november 2013 HOHO - det er lenge siden jeg hadde mikro ser jeg - husker ikke noe av dette.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2013 #5 Del Skrevet 5. november 2013 Ups! Ser nå at det står litt feil her, alle plassene det står en x, skal det som står etterpå være opphøyd, dvs E, T og 2 skal være opphøyd. Anonymous poster hash: 8e743...b41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juce Skrevet 5. november 2013 #6 Del Skrevet 5. november 2013 Du må finne krysningspunktet mellom tilbud/etterspørsel (de to første ligningene) Deretter må du finne produsentens grensekostnad, som er lik pris i markedet. (den tredje ligningen) Hvordan du matematisk løser dette har jeg glemt, men det finner du sikkert ut av Les om Adam Smiths usynlige hånd, så finner du nærmere detaljer der "når produsentene maksimerer sin fortjeneste (profitt), vil de tilpasse seg slik at deres grensekostnader er lik pris i markedet." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2013 #7 Del Skrevet 5. november 2013 Denne tråden tilhører ikke under forumet "vitenskap, natur og miljø", økonomi har ingenting å gjøre med vitenskap. Anonymous poster hash: 31bd5...aa3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2013 #8 Del Skrevet 6. november 2013 Denne tråden tilhører ikke under forumet "vitenskap, natur og miljø", økonomi har ingenting å gjøre med vitenskap. Anonymous poster hash: 31bd5...aa3 Det er enda tidlig, men jeg tror vi har årtusenets dårligste foruminnlegg her. Anonymous poster hash: 9b600...8e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå