Gå til innhold

Slutte med formiddagslur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille tassen vår har sovet dårlig siden han ble født (våkner hyppig). Nå er han 2,5 år og vi vurderer å slutte med soving på dagtid i håp om å få bedre netter. De forsøkene vi har hatt så langt, har medført mye klabb og babb fra tidlig ettermiddag og frem til legging. Det har gjort at vi enda ikke har prøvd flere dager på rad. Vi sliter rett og slett med å ta beslutningen. Ønsker derfor å høre litt om andres erfaringer.

Når sluttet deres håpefulle å sove på dagen? Hvorfor sluttet dere, og hvordan fungerte det? Hvor lang tid tok det før ettermiddagene ble som før? Trappet dere ned, eller sluttet dere fra en dag til en annen?

Anonymous poster hash: ad972...e89

Videoannonse
Annonse
Skrevet

husker ikke alder på mine da de sluttet å sove på dagtid. Jobber i barnehage og ser det er veldig varierende når de slutter å sove, noen 2 år andre nesten 4. Jeg råder ofte foreldre til å prøve med dagsoving annenhver dag i en overgangsperiode før man slutter helt. Sove mandag - onsdag - fredag, men ikke tirsdag og torsdag. Slik blir ikke barnet helt utslitt ved å plutselig kutte ut dagsovingen helt.. Dette har fungert utmerket på de vi har prøvd det med.

Så blir ikke overgangen så tøff.

Skrevet

Vi har nylig redusert fra to hviler til en, det skjedde ikke naturlig av seg selv. Vi gav det en uke for testing, og satte av ettermiddagene til at begge to var ledige for å hjelpe til når hun var trett og sur. Gikk stort sett på butikken hver ettermiddag siden det er en av favorittaktivitetene hennes. Det tok tre dager før vi begynte å se en endring i søvnmønsteret, og nå etter et par uker er det enda litt vel trette ettermiddager men det kommer seg. Nå er søvnen mer utjevnet og det soves litt flere timer om natta heller enn på dagen.

Mitt poeng er at det kan ta tid og man må være innstillt på å prøve over noe tid. Sett av tid til lange, grinete og trette ettermiddager.

Anonymous poster hash: 31563...ebd

Skrevet

Sluttet å sove på dagen omtrent på 2-årsdagen. Nettene ble myyye bedre da!

Anonymous poster hash: a3af2...aab

Skrevet

Min er 3 om 3 måneder, og sover fortsatt på dagen 2-4 dager i uken. Hun har ingen problemer med å sovne om kvelden (sover fra 19:30 til 7 uansett) om hun sover på dagen eller ikke, men kveldene blir mer trøblete når hun ikke har sovet. Overtrøtte 2-åringer er ikke morsomt. Og hun har en tendens til å sove mer urolig om hun ikke har sovet på dagen.

Jeg ville gjort som Leanne sier, å kutte dagsovingen et par dager først og se om det hjelper. Blir det mye bedre kan dere prøve å kutte flere dager, blir det verre så kan dere gå tilbake. :)

Anonymous poster hash: fa5fd...2e5
Skrevet

Takk for gode tips! Det å kutte ut hver annen dag var en god ide, som vi kommer til å prøve!

Anonymous poster hash: ad972...e89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...