Montezuma Skrevet 4. mars 2002 #41 Skrevet 4. mars 2002 Tiger: Kjempeflott innlegg! Ragnhild: Hipp hurra, jeg er alikevel en annerledes, kul, grå brud!! Dessuten, Ragnhild, morsom tråd du startet her. Tror vi har en folkesykdom som heter A4-frykten! Kan vi ikke alle sammen bare le litt av oss selv nå? Hehehe!12
Fakse Skrevet 4. mars 2002 Forfatter #42 Skrevet 4. mars 2002 (endret) * Endret 30. april 2008 av Fakse
Tiger Skrevet 4. mars 2002 #43 Skrevet 4. mars 2002 Nei, jeg nekter å være A4 !!! Vårt bryllup blir tradisjonelt og sikkert normalt og vanlig, men A4 er ikke en særlig positiv betegnelse, så jeg nekter, nekter, nekter!!!! ( ) 1212[ Dette Innlegg er endret av: Tiger den 2002-03-04 11:48 ]
scorpion73 Skrevet 4. mars 2002 #44 Skrevet 4. mars 2002 Meget mulig at det er et a4 bryllup det vi skal ha, selv føler jeg at det er oss, og at det er slik vi ønsker å feire dagen vår. Det ligger mang en time i planlegging får å få det til, og mange ting som vi er uenig om som har blitt forhandlet om slik at begge to føler at vi får det slik vi ønsker. Vi skal gifte oss kirke, men ikke der vi er født og oppvokst, men der vi bor nå. Fordi vi liker plassen, og føler tilhørighet her ( mer enn der). Dvs at begge sider av slektene må reise langt og lengre enn langt for å komme dit. Alle blir bedt av familie, og våre nærmeste venner. I kirken har vi ikke tenkt å ha fler enn en salme, men en solist som skal synge to nydelige sanger i stedenfor. Vi skal ha brudemarsjen som halvdan sivertsen synger (brudemarsj fra lødingen), og brudemarsj fra nord- møre. Vi skal ha brudekjole, og en stilig dress med lang jekke, tror det heter frock coat. Jeg har ikke sett gifteringer,brudebukett, eller vet ikke hvor vi skal sove hen. I Selskapet skal vi spise koldtbord, og ha en heidundrene fest etterpå, regner vi med. Morsomt blir det i hvertfall. Vi har laget en tale til gjestene våre der vi har dratt frem mange gode minner fra barndommen vår, som er knyttet til hver enkelt. Vi har laget en spesiell, og moro sang til foreldrene våre som vi skal synge for de, i tilegg skal de få en bilderamme der det er satt inn en masse bilder av oss fra vi var små og helt frem til nå. Vi har som sagt laget en ramme rundt bryllupet vårt slik at det blir oss, at vi kanskje er litt a4, gjør ikke noe. Vi syns det er koslig at gamle tradisjoner blir knyttet opp mot nye. Vil ønske alle lykke til i planleggingen.
Gjest augustbrud 2003 Skrevet 15. juli 2002 #45 Skrevet 15. juli 2002 Jeg har fått litt dilla med tanken på A4 bryllup, men så har jeg skjønt at det er mange måter å få sitt bryllup til å bli spesielt på. Og det er ikke om kjolen er hvit eller gyllen, men å sette sitt personlige preg gjennom små detaljer og sørge for at man sermonien reflekterer paret. F.eks. synes jeg det er pussig å se bruder være super-sminket, når de ellers ikke bruker sminke, og når jenter som alltid har hatt kort hår sparer til langt... Men hvis det er det man ønsker så ok! Jeg håper flere kan si noe til denne - jeg har lett i "arkivet" Nå skal jeg snart ut i solen!
Furstina Skrevet 15. juli 2002 #46 Skrevet 15. juli 2002 Ragnhild har nåt i vad hon säger. De FLESTA verkar välja det traditionella, "normala" för sitt bröllop och är förhoppningsvis nöjda med det. Kyrka, vit brudkjol och middag för ett större sällskap. Vi ska inte göra så. Vi ska gifta oss borgerligt, med enkel vit brudkjol och bara med familjen närvarande på middag efteråt. VI gör det för att det passar oss, det är något som vi är bekväma med. Jag är inte bekväm i kyrkan eller framför en präst eftersom jag inte tror. Jag vill ha närhet och intimitet, jag vill prata med de nära, jag vill att våra familjer får träffas och prata. Hur NI väljer att göra ska vara upp till ER (inte oss andra på forumet, inte era föräldrar, inte traditionen) och jag hoppas att ni väljer nåt för er skull och inte för att det "ska vara så". Och framför allt inte väljer nåt "annorlunda" för att ni är rädd för att kallas "A4". Välj nåt som är naturligt och som passar er.
Olympia Skrevet 15. juli 2002 #47 Skrevet 15. juli 2002 Vi skal vel ikke akkurat ha et A4 bryllup,selv om det blir en del tradisjoner. Vi gifter oss i bunad,og ja,jeg skal ha roser i buketten. Vi skal vies i et lite kapell med plass til kun 14stk, og det blir sansynligvis ingen salmer under vielsen. Ja,vi skal til fotograf. Vi skal ikke ha 3-retters middag,derimot koldtbord. Det blir ingen brudevals,og festen regner vi med å avslutte seinest klokka 9 om kvelden. Vi har lagt opp til et bryllup som passer oss og våre meninger. Hvordan andre gjør det får være opp til dem. Synes personlig det er stilig med 3-retters middag og stor hvit kjole,men det passer ikke oss.
Klips Skrevet 16. juli 2002 #48 Skrevet 16. juli 2002 Nå har jeg ikke orket å lese alle sidene med innlegg her, så det kan hende dette er sagt før. Jeg synes selvfølgelig alle må gjøre akkurat det som passer dem best, men det var akkurat dette jeg stusset over da jeg giftet meg i fjor. At så mange ønsker seg A4 bryllup med fx. kirke selv om de ikke er kristne, langt oppsatt hår selv om de har hatt kort de siste 20 årene, steik til hovedrett selv om de egentlig liker fisk bedre ønsker, hverken mer eller mindre A4. Lykke til, det blir en super dag. :D
Augustbrud02 Skrevet 16. juli 2002 #49 Skrevet 16. juli 2002 Vi kommer vel til å ende opp med det mange vil kalle et A4-bryllup, men samtidig har vi valgt det vi føler er riktig for oss, og jeg tror også det er det viktigste uansett. Både vielsen og festen skal passe oss, og selvom det blir utrolig likt mange andre sitt er det fremdeles vårt og den måten vi ønsker å gjøre det på. Men å velge noe fordi alle andre gjør det, det synes jeg blir litt dumt. Man bør føle litt på seg hva man selv vil gjøre, og ikke hva alle andre tror man burde gjøre.
Viking Skrevet 16. juli 2002 #50 Skrevet 16. juli 2002 Ser at mange har helt angst for å bli kalt A4. Kan til en viss grad forstå at dette kan virke negativt, men synes ikke det er rart at noen får det inntrykket av å lese mange av innlegga her. Veldig mange spør; "Kan jeg gjøre dette?", "Er dette vanlig?","kan den og den følge meg opp kirkegulvet?" og spørsmål i samme sjanger. Da er det ikke rart at mange får inntrykk av at det er viktigere å gjøre likt alle andre, og dermed ble "A4". Selvfølgelig blir det mange like bryllup, på samme måte som det blir mange like komfirmasjoner, dåper etc. Men jeg forstår ikke at det skal være så viktig å høre om det er "lov" å gjøre en vri. Slutt å bry dere om hva alle andre mener, og å gjøre kun det som er VANLIG, for det er jo det som er A4. Lag bryllupet deres slik dere vil ha det, og slik som det gjenspeiler dere som brudepar, så blir det kanskje A4, men likevel med en personlig touch. Lykke til
Sonar Skrevet 16. juli 2002 #51 Skrevet 16. juli 2002 Puh, nå har jeg lest alle svarene. Selv har vi valgt og ikke gjøre det tradisjonelt (eller A4). Vi reiser avgårde bare oss to uten å fortelle det til noen. Inviterer foreldrene hjem til oss dagen etter vi kommer hjem og forteller det da. Dette har vi ikke valgt fordi vi ønsker å være så spesielle, men dette er det rette for oss. Ingen av oss hadde følt oss komfortable med et tradisjonelt bryllup. Har ennå ikke helt bestemt meg for om det blir brudekjole, men vil først og fremst se etter en fin selskapskjole. Men finner jeg en enkel fin brudekjole så kan det være jeg velger det.
Gjest Foundirish ikke logget in Skrevet 16. juli 2002 #52 Skrevet 16. juli 2002 Hei! Planlegger 4-5 retters, ikke så stor prisforskjell med et noe begrenset antall gjester og da kan man slenge inn litt mer spesielle saker også. Mhp kirke så er norske kirker veldig ulike invendig og utvendig, vi ville e.g. unngå å ha en kirkegård rundt "vår". Man kan også gifte seg utendørs ved enkelte kirkeruiner (Hovedøya, Maridalen eller ladegården i Oslo). Skulle man ha et veldig annet syn er jo vielse i norrøn tro mulig... Har man et bryllup for 40-100 gjester må man nødvendigvis tenke kostnad per gjest hele tiden og mat for så mange er vanskelig å få god, timing og organisering ofte viktigere enn selve kokkekunsten, vi har valgt å ha et mindre antall rundt 20 på selve bryllupet og betale mer per gjest, og ikke gjøre mye selv, men heller invitere mange venner som det ikke er plass til hjem senere "puljevis" over tid, så kan man også bli bedre kjent med hverandre. Sier ikke det ene er bedre enn det andre, bare man har ulike valg her. Generelt vil vel de fleste vil vel markere dagen å gjøre litt spesielle ting, om dette er A4 kan så være, men de fleste har vel heller ikke giftet seg så ofte...
Gjest 20April2002 Skrevet 16. juli 2002 #53 Skrevet 16. juli 2002 Heia Vi hadde et nydelig Katolsk bryllup - javisst er det A4 og det var akuratt slik som vi ønsket det må legge til at jeg er dypt troende og var så heldig at min mann ville vies Katolsk. Hadde 35 gjester på hotell og hadde en helt super dag. Brudekjole, bryllupskake og hele pakka Koooooz dere masse med bryllupe da jenter. Uansett om det er A4 eller ikke så blir det perfekt. Klemz 20April2002 http://home.no.net/waraas
USA-brud Skrevet 16. juli 2002 #54 Skrevet 16. juli 2002 Er enig med Ragnhild at tradisjoner og A4 er to side av samme sak. Noen liker og holde paa tradisjonene mens andre synes det blir for lite orginalt. Jeg synes en fin blanding er best og det er vel det de fleste proever. Siden jeg gifter meg i USA er det viktig for meg og integrere noen av de norske tradisjonene med amerikanske og nederlandske. Vi ska holde bryllup over en hel helg og har, sammen med vaare 90 gjester, "tatt over" hele hotellet. Bryllupet holdes i et lite kapell med store vinduer og utsikt over en nydelig innsjoe. Min forlovers onkel som er professor i teologi skal vie oss, men det er mer en "spirituell" vielse enn en kristen. Vi skal ha 5-retters og taler og sanger og band som spiller til dans. Vi skal ha stoor amerikansk tre-lags bryllupskake og en norsk taarnkake. Vi skal ta med alle paa baat-tur og reiser direkte paa bryllups-reise soendag morgen. Det er ikke det praktiske som gjoer et bryllup orginalt - det er brudeparets personlighet og gjestene. Gleder meg vilt!
mari Skrevet 16. juli 2002 #55 Skrevet 16. juli 2002 Jeg gifter meg i hvit kjole. riktig nok er det en hvit lin kjole som er kjøpt i dag (ca 3 uker før bryllupet) og som skal brukes på tinghuset. Skal ha en sermoni på hytta i regi av HEF. Det er en super hyggelig dame som skal holde tale for oss. Den blir kjempe personlig og det liker jeg. Vi har faktisk gjordt mest mulig for å få et a4 bryllup vi da, kanskje for å kompansere for at vi ikke skal gifte oss i kirken. Jeg skal ha ordentlig brudekjole (ikke helt hvit, da jeg har et barn...), telt i hagen på hytta (det stedet som føltes mest riktig for meg) 3 retters middag, og en hei dundranes fest etter middagen(håper vi....). Vi blir 65 stk. noe jeg syns var et greit antall. Tror (håper) det blir en fantastisk dag og at folk kjenner igjen at det er et bryllup Nå er det bare 17 dager igjen...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå