AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #1 Skrevet 3. november 2013 Venter barn om noen dager, første barn for meg og mannen og også første barnebarn på begge sider. Pga. lang reisevei er julefeiring hos svigers utelukket. Mine foreldre bor derimot "rett rundt hjørnet" og vil nok forvente besøk. Litt usikker på om jeg skal forsøke å få mannen med på at vi feirer jul hos foreldrene mine (snakk om at vi isåfall er der ca fra 13:00 til utpå kvelden) eller at vi to + babyen er alene og "lager våre egne tradisjoner".. Jeg og mannen har feiret alene sammen to ganger og ingen av dem var særlig vellykket, maten ble ikke som planlagt, vi hadde ikke noe særlig kaker eller gaver, ingen juletrær, og vi var begge litt skuffet over mangelen på julestemning... de to siste årene vi har vært sammen var vi hos hhv. svigers i forfjor og mine foreldre i fjor. Hva ville dere gjort? Anonymous poster hash: 6842e...313
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #2 Skrevet 3. november 2013 Ville dratt til dine foreldre, såfremt mannen din ikke har noe imot det? Anonymous poster hash: 04fb9...a2a
Gjest AnneShirley Skrevet 3. november 2013 #3 Skrevet 3. november 2013 Hvorfor hadde dere ikke juletre eller kaker, om dette er noe dere vil ha til jul? Dersom dere skal ha jul alene, må dere selv sørge for julestemning ved å gjøre/skaffe det som skal til. Og jul hos dine foreldre kan jo være en god idé, men ikke om du føler at dette er noe du må overtaleannen til? Hvorfor er det utelukket å ta reiseveien til svigers? Det kan kanskje gå helt fint 4
Amens Skrevet 3. november 2013 #4 Skrevet 3. november 2013 Til neste år vil vi ha en liten baby og jeg kommer nok til å feire hos min mor med mine besteforeldre. Min mann kommer mest sannsynlig til å være med. I år skal vi begge to feire hos min familie (ikke helt avgjort hvor vi skal være enda). I fjor feira vi hjemme hos oss med svigermor og min svoger og hans samboer og barn. Vi har ikke noe som helst fast rutine på dette, min mann sine foreldre er skilt og ingen av dem arrangerer jul, så da blir det fort til at vi drar til min mor siden hun elsker å arrangere jul og bor i samme by. Mine svigerforeldre bor i en annen landsdel. Om jeg var dere så tror jeg hadde dratt til dine foreldre på julekvelden. Det er nok ikke enkelt å lage egne tradisjoner når barnet er så lite også er det nok litt deilig å komme til ferdig dekket bord og slippe oppryddinga etterpå
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #5 Skrevet 3. november 2013 Hvorfor hadde dere ikke juletre eller kaker, om dette er noe dere vil ha til jul? Dersom dere skal ha jul alene, må dere selv sørge for julestemning ved å gjøre/skaffe det som skal til. Og jul hos dine foreldre kan jo være en god idé, men ikke om du føler at dette er noe du må overtaleannen til? Hvorfor er det utelukket å ta reiseveien til svigers? Det kan kanskje gå helt fint TS her. Mangelen på juletre og kaker kom delvis av at vi ikke helt så behovet i forkant, og delvis av at det var upraktisk (katt som garantert hadde ødelagt treet, ingen av oss hadde egentlig tid til å bake). Selvfølgelig blir det til at vi kommer til å legge litt mer flid inn i forberedelsene i år, men det er jo ikke mye poeng i 7 slag når vi knapt spiser kaker annet enn den ene dagen, feks. Og jul handler jo også om å være sammen med familie, problemet er jo nettopp det at vi må velge hvilken side av famlien som blir prioritert dersom vi velger å feire sammen med familie. Reisetid til svigers vil være ca 20 timer hver vei, med en baby på bare noen uker - derfor utelukket. Anonymous poster hash: 6842e...313
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #6 Skrevet 3. november 2013 Vi har forøvrig allerede kjøpt inn noen spesielle ingredienser som de ikke selger her i byen, for å lage julerettene mannen min er vant til. Og da kommenterte vi at det var på tide vi fikk våre egne tradisjoner for julefeiring nå som vi skal ha barn. Derfor jeg er litt usikker på å ta opp med ham at det kanskje kunne vært greiere å dra til foreldrene mine... Vet også at han savner familien sin veldig til tider, da de bare sees i ferier siden vi flyttet hit (for et år siden). Anonymous poster hash: 6842e...313
fruBeist Skrevet 3. november 2013 #7 Skrevet 3. november 2013 Kan ikke svigers komme til dere i romjulen, og så er dere hos dine foreldre julekvelden? 1
Frøken Smilla Skrevet 3. november 2013 #8 Skrevet 3. november 2013 Tyve minutters reiseveg er da ikke så mye? Er det et alternativ å invitere alle til dere, da? Be dem om å ta med en rett eller to hver, og be om hjelp til rydding. De har sikkert forståelse for det når dere har en nyfødt i hus.
Gjest RompeRusk Skrevet 3. november 2013 #9 Skrevet 3. november 2013 Tyve minutters reiseveg er da ikke så mye? Er det et alternativ å invitere alle til dere, da? Be dem om å ta med en rett eller to hver, og be om hjelp til rydding. De har sikkert forståelse for det når dere har en nyfødt i hus. Hun skrev 20 timer, hehe 1
Frøken Smilla Skrevet 3. november 2013 #10 Skrevet 3. november 2013 Hun skrev 20 timer, hehe Hoi! Ja, dæven, da er saken en annen! :-) Litt rask i avtrekkeren der (skylder på ammetåke ;-) ). 1
Gjest AnneShirley Skrevet 3. november 2013 #11 Skrevet 3. november 2013 20 timer må vel bety et annet kontinent? Hva er planen deres for kontakt med disse besteforeldrene? Tenker at jula bør inngå i en større plan for hvor ofte dere vil besøke dem og ha dem på besøk osv. 2
Frøken Smilla Skrevet 3. november 2013 #12 Skrevet 3. november 2013 20 timer må vel bety et annet kontinent? Hva er planen deres for kontakt med disse besteforeldrene? Tenker at jula bør inngå i en større plan for hvor ofte dere vil besøke dem og ha dem på besøk osv. Det kan også være at TS mener 20 timers kjøring, og da trenger det i så fall ikke være "lenger" unna enn Troms (gitt at TS bor i Oslo) Ut over det er jeg enig med deg. TS presiserer at det er første barnebarn på begge sider, og begge sett besteforeldre har helt sikkert brennende lyst til å tilbringe mye tid med den lille både nå og for fremtiden, så det er noe dere burde tenke litt over -ikke bare i forbindelse med årets julefeiring. 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #13 Skrevet 4. november 2013 Ville kommet til dekket bord hos dine foreldre i år, og byttet på å være hos dine foreldre, hans foreldre, og hjemme i årene som kommer. Viktig at ingen føler seg bortprioritert, og det er hyggelig å være hjemme av og til. Men med en bitteliten baby blir det nok stress med den, om dere ikke skal reise kjempelangt eller styre med julemiddag hjemme. Barnet er også litt for lite til å få så mye ut av egne tradisjoner. Så jeg ville gått for dine foreldre i år.Anonymous poster hash: 16cf8...a3d
Leanne Skrevet 4. november 2013 #14 Skrevet 4. november 2013 Hvis dere ønsker å feire annethvert år hos foreldre/svigers så vil jeg tro det er lettere å reise langt med en liten baby enn til neste år med en 1åring. 20timer med bil? Er det mulighet for å ta fly eller tog? Synes det er koselig å feire med flere i jula jeg, spesielt med en baby som ikke bryr seg så mye om verken pakker eller julekaker.. Koselig å være sammen med familie da
AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #15 Skrevet 4. november 2013 Et annet alternativ er at dere inviterer hans foreldre til dere i julen, og at dere alle er på juleselskap til dine foreldre i år.Anonymous poster hash: 4f4f2...0f3 1
Teriyaki Skrevet 4. november 2013 #16 Skrevet 4. november 2013 TS her. Mangelen på juletre og kaker kom delvis av at vi ikke helt så behovet i forkant, og delvis av at det var upraktisk (katt som garantert hadde ødelagt treet, ingen av oss hadde egentlig tid til å bake). Selvfølgelig blir det til at vi kommer til å legge litt mer flid inn i forberedelsene i år, men det er jo ikke mye poeng i 7 slag når vi knapt spiser kaker annet enn den ene dagen, feks. Og jul handler jo også om å være sammen med familie, problemet er jo nettopp det at vi må velge hvilken side av famlien som blir prioritert dersom vi velger å feire sammen med familie. Reisetid til svigers vil være ca 20 timer hver vei, med en baby på bare noen uker - derfor utelukket. Anonymous poster hash: 6842e...313 Hadde jeg og min samboer bare hatt to familier å pendle mellom hver jul så hadde det vært deilig! Vi har tre, siden min familie er skilt. Det blir til at vi feirer annet hvert årghos en av de to familiene mine, og annet hvert år hos hans. Da sønnen vår var 5 uker gammel så feirettvi faktisk hver for oss. Jeg og babyen hos min mor og han hos sin. I fjor var vi alle hos min mor, mens i år skal vi tilhans familie. En ting er sikkert, det er at vi aldri kommer til å bare være kjernefamilien til jul. Familien handler om å samles alle sammen synes jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #17 Skrevet 4. november 2013 Vær hos familien, og så inviterer dere familien hjem til dere til neste år, og starter tradisjonene da:) Det som er fint når man får barn, da må jo de komme til oss:) Hehe Anonymous poster hash: c192a...2d4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #18 Skrevet 7. november 2013 Venter barn om noen dager, første barn for meg og mannen og også første barnebarn på begge sider. Pga. lang reisevei er julefeiring hos svigers utelukket. Mine foreldre bor derimot "rett rundt hjørnet" og vil nok forvente besøk. Litt usikker på om jeg skal forsøke å få mannen med på at vi feirer jul hos foreldrene mine (snakk om at vi isåfall er der ca fra 13:00 til utpå kvelden) eller at vi to + babyen er alene og "lager våre egne tradisjoner".. Jeg og mannen har feiret alene sammen to ganger og ingen av dem var særlig vellykket, maten ble ikke som planlagt, vi hadde ikke noe særlig kaker eller gaver, ingen juletrær, og vi var begge litt skuffet over mangelen på julestemning... de to siste årene vi har vært sammen var vi hos hhv. svigers i forfjor og mine foreldre i fjor. Hva ville dere gjort? Anonymous poster hash: 6842e...313 Siden dere er blitt en liten familie, så hvorfor ikke starte opp og lage deres egen tradisjon på julen. Dere begge vil nok ta med litt fra din familie, og noe fra hans familie. Og hvorfor ikke invitere dine foreldre som bor i nærheten? De har vel ordnet nok jul i mange år. tenk hvor hyggelig det vil være for de. Så kan kanskje mor hjelpe deg med maten, siden du var litt skuffet over maten da dere var alene de andre julene Anonymous poster hash: 4c36a...84a
~umulia~ Skrevet 8. november 2013 #19 Skrevet 8. november 2013 Det er deilig å gå bort i julen når man har baby syns jeg. Slippe stresset med å lage mat og rydding/vasking. Det er hektisk nok i flrjulstiden med alt som skal handles og ordnes når man lider av kronisk søvnmangel og ammer hyppig. Jeg var hos min mor når jeg hadde babyer for der slapper jeg mest av selv. 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2013 #20 Skrevet 9. november 2013 Første jula med baby var vi hos mine foreldre og svigermor var også med dit. Godt å være hos andre akkurat den jula, syntes jeg iallefall. Nå som barnet er større derimot, er vi alltid hos oss. Men vi er heldig som kan ha begges familier sammen og har mye plass. Alle har jo ikkje en muligheten. Anonymous poster hash: bef6c...22c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå