Gå til innhold

Møte med klasseforstander ang. kroppslukt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt som blir 9 år nå rett over nyttår og sist fredag ble vi kalt inn til hans klasseforstander som er en hyggelig dame.

Hun fortalte at det de to siste ukene har blitt en greie i klassen om at sønnen min lukter og ja, jeg har jo kjent det selv også. Men læreren kom med veldig konkrete "ordre" som jeg syntes ble litt påtrengende. Vi foreldre måtte lære han å dusje hver dag, bruke såpe, kjøpe god deodorant, rene klær hver dag mm.

Er ikke dette noe som gutten vår må finne ut av selv. Må vi steppe inn på badet med han??

Anonymous poster hash: 896b1...d3a
Videoannonse
Annonse
Gjest Awzm me
Skrevet

Synes dere burde lære han litt om hygiene, forklare han at han må vaske seg ordentlig, og bruke deodorant. Ikke noe han finner ut av seg selv bare...

• Liker 29
Skrevet

Såpe og rene klær etter dusjen er jo noe man normalt lærer sine barn før de får ansvaret for å dusje selv. Men dette kommer lett som et tema den dagen ungen kommer i puberteten, og svettelukten begynner å merkes. Jeg er enig med klasseforstander at deo er et tema nå, og at dere bør skaffe tilveie dette.

Jeg har barn som helst ser at de slipper å dusje, så uda må man sende dem på badet regelmessig, enten de vil eller ikke.

• Liker 14
Skrevet

Uff, stakkars 9årongen som må være den gutten i klassen som lukter :(

Nå skal jeg være rett fram og si at dette synes jeg er foreldrenes ansvar å plikt, æ det skulle vært tatt tak i før det måtte holdes et møte om det.

Jeg har selv lært ungen hjemme å dusje, og holdt ekstrakurs når håret ikke ble rent nok. Å tvunget ungen til å dusje annenhver dag.

Ærlig talt, mennesker er ikke katter, det ligger ikke latent i vår natur å huske å vaske genseren å bruke deodorant, der skal foreldrene inn å legge gode vaner tidlig!

• Liker 26
Skrevet

Altså, jeg måtte finne ut av det der selv.

Dusjet sjelden, uker mellom, husker jeg stinka. Trodde balsam var sjampo.. Pusset ikke tennene på flere år. Ingen passet på meg sånn sett. Skitne klær hadde jeg og.

Og en gang etter sommerferien, hadde jeg fått med meg en saftflaske som hadde ligget i sekken i to mnd... Og godgjort seg...

Så ja, pass på ungene deres ! Man skal f.eks sørge for riktig tannpuss frem til barnet er minst 10 år.

Anonymous poster hash: 102e1...36e

• Liker 10
Skrevet

Stakkars gutt. Flott av læreren å gi beskjed! Noen må lære han om hygiene, og det er faktisk ditt ansvar. Hvordan ellers skal han lære det?

• Liker 19
Skrevet

Så du mener gutten på 8 år skulle spart penger, gått ned til butikken og kjøpt seg en deodorant helt av seg selv? Hvordan skulle han kommet på det, når ingen forteller han at gutter på 8 år også kan bruke deodorant? Eller skulle han plutselig bytte klær oftere, når han tidligere har lært at man skal bruke de noen dager/til de blir skitne? Veldig dumt at det har blitt en "snakkis" blandt ungene, men sånn er det med barn.. bare ta ordentlig tak i det nå med en gang, så glemmer de det nok :) Fortell gutten deres hvordan han skal vaske seg, hvor ofte han må skifte klær og kjøp en deodorant til han (helst en litt nøytral, ikke sånn manneduft). Og så minner dere han på dette med jevne mellomrom, at han må huske deodoranten og huske å bytte bokser/bukse osv. :) Skjønner også at det kan være litt ubehagelig for deg som forelder å bli kontaktet av kontaktlærer på den måten, men når du sier at du har merket det selv, så burde du jo tatt tak i det på eget initiativ med en gang.

Anonymous poster hash: d4b3a...289
  • Liker 15
Skrevet

Lærte det av mamma og mormor jeg. Vaske seg morgen og kveld med klut, dusje annen hver dag + når man er svett.

Anonymous poster hash: fac2f...62a
  • Liker 4
Skrevet

Uff stakkars gutt. Dette er jo deres ansvar som ikke har lært gutten skikkelig hygiene! Flott at læreren tar tak i dette slik at dere nå kan gjøre noe med det og slippe at gutten deres blir et mobbeoffer!

• Liker 7
Skrevet

Får vondt i meg av å lese om denne gutten. Opplevde noe av det samme da jeg var barn, foreldrene mine tok meg aldri med for å kjøpe topp da jeg fikk bryster så til slutt måtte bestemoren min gjøre det. Og aldri fikk jeg noen bh av mamma heller … måtte bruke mine egne penger på slikt fra jeg var helt ung.

Anonymous poster hash: 3c9d4...cbb
  • Liker 6
Skrevet

Vel, det er bedre at læreren tar en prat med dere istedetfor direkte til gutten (Ja, det skjedde meg...)

Læreren sa ifra på en såpass krass måte at jeg er overhygienisk den dag i dag.

Anonymous poster hash: c2f99...dda
  • Liker 3
Skrevet

Selvfølgelig må dere lære ham dette! Hvorfor har dere ikke gjort det før? Stakkars unge.

Anonymous poster hash: 1c0fc...ca3
  • Liker 8
Skrevet

Dette er ofte første tegn på omsorgssvikt... Selfølgelig skal ikke et barn på 8 år "finne ut av det selv"??

Takk og lov for at læreren sa ifra såpass tidlig. Skjerp deg TS, vis gutten din hvordan han vasker håret, under armene, bak ørene, føttene osv.

Anonymous poster hash: a93b3...44b
  • Liker 18
Skrevet

Barn finner ikke alltid ut av slike ting selv, de må lære det. Spesielt når problemet oppstår såpass tidlig som hos en 8-åring. Dette er foreldrenes jobb, så ta deg sammen og snakk med gutten før han får større problemer enn nødvendig. Barn kan være nådeløse!

Husker vi hadde en fyr i paralellklassen min på ungdomsskolen. Alle likte ham egentlig, han var snill, smart og hadde humor, men ingen orket å være sammen med ham siden han ikke dusjet og brukte samme T-skjorte i dagesvis, inkl. i gymmen. Stakkars gutt.

Anonymous poster hash: f1c7d...b78
  • Liker 12
Gjest Violetta
Skrevet

Det har gått ganske langt når læreren kaller inn til møte om dette. Når du som forelder merket dette, hvorfor tok du ikke affære? Hvordan tenkte du at gutten skulle fikse dette selv? Han er bare åtte år, han er et barn lenge enda.

Vi er foreldre av en grunn, vi skal lære ungene våre å fungere i et samfunn. Personlig hygiene er viktig, og dersom dette ikke læres tidlig vil han helt sikkert få problemer med dette siden.

• Liker 21
Skrevet

Trådstarter her,

vi må visst gjøre dette. Mannen min vil ikke og mener at han kan oppfatte dette som et overgrep.

Skrevet

Har en gutt som blir 9 år nå rett over nyttår og sist fredag ble vi kalt inn til hans klasseforstander som er en hyggelig dame.

Hun fortalte at det de to siste ukene har blitt en greie i klassen om at sønnen min lukter og ja, jeg har jo kjent det selv også. Men læreren kom med veldig konkrete "ordre" som jeg syntes ble litt påtrengende. Vi foreldre måtte lære han å dusje hver dag, bruke såpe, kjøpe god deodorant, rene klær hver dag mm.

Er ikke dette noe som gutten vår må finne ut av selv. Må vi steppe inn på badet med han??

Du kjenner det selv og du har ikke allerede begynt med en mer nøye rutine med dusjing??? :daane:

• Liker 19
Skrevet

Jeg har en jente som kom tidlig i puberteten. Kjøpte deodorant og såper. har forklart henne hvordan hun bruker det . og når. Har ikke gått inn i dusjen og dusja henne og tatt på henne deodorant etter på. har bare forklart hvordan man gjør det. Og på kvelden pleier jeg minne henne på at hun må dusje om kvelden og huske å ta på deodorant etter på.

Selvfølgelig må du lære barna dine det.

Anonymous poster hash: 5f8d1...959
  • Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...