Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pga helsekomplikasjoner ved evt. fremtidige svangerskap så har vi nesten bestemt oss for at vi kun skal ha ett barn.

Jeg dør ikke av et nytt svangerskap, men det blir komplikasjoner med helsen min, mye stress og tett oppfølging på sykehus.

Jeg vet ikke helt hva jeg vil med denne tråden, men jeg vet at noen har stor glede av søsken. Andre ikke. Synes DU det er dårlig gjort å kun få ett barn med vilje? Uansett situasjon?

Anonymous poster hash: 0afa4...9d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt ikke. Jeg skulle ønske mine foreldre hadde latt meg forbli enebarn.

Anonymous poster hash: e9b87...627
  • Liker 3
Skrevet

Vanskelig situasjon.

Jeg har en bror, og kunne ikke sett for meg livet som enebarn. Vi har alltid vært gode venner, og lekt sammen helt fra han ble født. Jeg er to år eldre enn han, og lærte han å lese og skrive:) Vi er nå i midten av 20-årene, og har det fortsatt supergøy sammen, med fisketurer/fjellturer/skiturer/whatever.

I tillegg så skal jo vi fortsette å feire jul sammen når vi får egne familier. Hadde vært stusselig å ikke hatt søsken.

Jeg ville absolutt fått et barn til dersom det var mulighet for det.

Anonymous poster hash: 329a6...865
  • Liker 1
Skrevet

Søsken er jo alltids kjekt det, men det er jo ikke nødvendigvis noe veldig negativt å være enebarn? Gjør det som føles mest riktig for dere :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er opp til enhver foreldre å avgjøre hvor mange barn de ønsker å ha. Om det er 1 eller 10 barn. Og at ingen skal se ned på dem for det :)

Skrevet

TS her.

Har jo selv søsken, to stk. Den ene har jeg lekt mye med (tross 5 års aldersforskjel), den andre har stort sett brukt barndommen sin på å gjøre livet mitt surt, så jeg har litt begge erfaringer.

Det er et vanskelig valg. På én side, vil jeg ta vare på helsen min og ikke risikere å bli innlagt i et par mnd igjen. Men på en annen side vil jeg gi barnet mitt en bror eller søster, kanskje.

Foreldrene mine mener det er tilbærmet barnemishandling å kun få ett barn. Svigermor mener vi kun skal ha ett. Ikke at jeg bryr meg om hva de mener om saken, de hadde så lette sangerskap og fødsler atte.. Men det er tydelig at det er delte meninger.

Skrevet

Takk for svar :) nei, vil ikke at noen ser ned på oss pga valg vi tar..

Skrevet

Enebarn har det godt på alle mulige måter. Dette styret med at ungene skal ha søsken er så merkelig. de får da venner i barnehagen og på skolen uansett. Og tenk så deilig å slippe å dele på foreldrenes oppmerksomhet. Jeg ble omtrent oversett da jeg fikk småsøsken, foreldrene mine jobbet fullt og hadde ikke tid til meg. Som jeg skrev i sted, jeg har ofte ønsket at de hadde latt meg forbli enebarn. Ikke har jeg kontakt med søsknene mine i voksen alder heller, så jeg hadde klart meg helt fint uten dem.

Anonymous poster hash: e9b87...627
  • Liker 3
Skrevet

Jeg mener det er deres valg, uansett hva grunnen måtte være. Det er mange fordeler med å være enebarn også. Selv har jeg ett søsken, men pga stor aldersforskjell har det aldri gjort noe fra eller til i mitt liv.

Anonymous poster hash: e0b9c...9e1
Skrevet

Ingen som skal blande seg i hvor mange barn du får.

Skrevet

Jeg har 3 søsken,min mann er enebarn.

Han har absolutt hatt en langt bedre barndom enn meg, og jeg har ikke spesielt mye kontakt med søsken.

Det er ingen garanti for hvordan man kommer overens med søsken i barndom, ungdomstid og voksenalder. De fleste jeg kjenner har såpass variable forhold at jeg ikke ser fordeler med hverken det ene elelr det andre.

Jeg personlig kommer aldri til å sette min egen helse i fare eller svært negativ tilstand for å få flere barn.

Anonymous poster hash: 81b98...e59
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har alltid tenkt at jeg vil ha tre barn. Jeg har kun et søsken, men begge mine foreldre har flere så jeg har en stor familie og mange tanter, onkler og søskenbarn. Dessverre ble ikke det å være gravid helt det jeg hadde sett for meg. Er så dårlig og sykemeldt nå på 6 mnd. Tror rett og slett ikke jeg orker å få flere barn jeg heller. Tenker at om vi bare får dette ene barnet så er det ønsket og elsket og så får vi bare gjøre det beste vi kan for ungen vår. Men jeg tenker også på at om man bare har ett barn så må man passe på at det ikke blir en borskjemt usympatisk unge.

Skrevet

Pga helsekomplikasjoner ved evt. fremtidige svangerskap så har vi nesten bestemt oss for at vi kun skal ha ett barn.

Jeg dør ikke av et nytt svangerskap, men det blir komplikasjoner med helsen min, mye stress og tett oppfølging på sykehus.

Jeg vet ikke helt hva jeg vil med denne tråden, men jeg vet at noen har stor glede av søsken. Andre ikke. Synes DU det er dårlig gjort å kun få ett barn med vilje? Uansett situasjon?

Utrolig ufin tråd.

Hva med oss som kun har fått 1 barn? Er vi egoistiske da, å har det vært ufint mot vårt barn?

Hva med de som ikke kan få barn i det hele tatt? Er de noen store egoister?

Anonymous poster hash: 0fe08...bc8

• Liker 3
Skrevet

Er selv enebarn, og vil si at jeg har hatt en flott oppvekst. Har egentlig aldri savnet søsken, men man savner kanskje ikke noe man aldri har hatt? :) Uansett, - mine foreldre har alltid hatt god tid til meg, prioritert ting som jeg syns har vært gøy, og har jo hatt venner som sikkert har veid opp for å ha søsken til tider, så det har aldri vært kjedelig eller trist å være alene.

Tror det er minst like positivt å være enebarn som å ha søsken. :)

Anonymous poster hash: 983f9...9ba
  • Liker 3
Skrevet

Er selv enebarn, og vil si at jeg har hatt en flott oppvekst. Har egentlig aldri savnet søsken, men man savner kanskje ikke noe man aldri har hatt? :) Uansett, - mine foreldre har alltid hatt god tid til meg, prioritert ting som jeg syns har vært gøy, og har jo hatt venner som sikkert har veid opp for å ha søsken til tider, så det har aldri vært kjedelig eller trist å være alene.

Tror det er minst like positivt å være enebarn som å ha søsken. :)

Mitt enebarn er nå glad for at h*n ikke har søsken, spesielt etter å ha vært hos venner der det er "plagsomme" småsøsken.

Men blir provosert over spørsmålet siden det ufint overfor de som enten ikke kan få barn eller de som ikke får flere enn 1.

• Liker 3
Skrevet

Søsken behøver ikke være kun positivt. Vet om flere som ikke kommer overens i voksen alder. Et enebarn slipper både fremtidige arvekonfliktene og får foreldrenes omsorg for seg selv. Det behøver ikke være negativt i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 133ba...be6

• Liker 2
Skrevet

Utrolig ufin tråd.Hva med oss som kun har fått 1 barn? Er vi egoistiske da, å har det vært ufint mot vårt barn?Hva med de som ikke kan få barn i det hele tatt? Er de noen store egoister? Anonymous poster hash: 0fe08...bc8

Så hårsår du er, da! Synes ikke TS var ufin i det hele tatt. Bare usikker, fordi noen i hennes omgivelser tydeligvis tror man MÅ ha søsken (noen jeg ikke tror er rett).

Anonymous poster hash: 133ba...be6

• Liker 2
Skrevet

Mitt enebarn er nå glad for at h*n ikke har søsken, spesielt etter å ha vært hos venner der det er "plagsomme" småsøsken.

Men blir provosert over spørsmålet siden det ufint overfor de som enten ikke kan få barn eller de som ikke får flere enn 1.

Tror TS sikter mest til de som VELGER å få kun 1 barn, fordi de bare vil ha ett. Ikke de som ikke kan få mer en 1 barn, eller ikke kan få i det hele tatt...

Syns ikke det er et ufint spørsmål. Et nok mange som lurer på hva som er "rett og galt" i forhold til dette. Personlig mener jeg det ikke spiller noen rolle om man blir født inn i en søskenflokk eller bare er enebarn. Man finner alltid noe bra og dårlig ved begge alternativene, og jeg har masse positive erfaringer fra å være enebarn. :)

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor skulle det være dårlig gjort? Hva skal du med 2 barn? Ingen garanti for at 2 søsken får et bra forhold uansett.

Jeg er halvt enebarn, moren min har bare meg men jeg har 2 halvsøsken på farssiden. Vi har i dag et kjempebra forhold men det har ikke alltid vært sånn. Barn får jo venner og bekjente uansett, og det er opp til foreldrene å ikke gjøre de til bortskjemte drittunger.

Anonymous poster hash: 85b11...516
Skrevet

Ikke dårlig gjort det!

Anonymous poster hash: 6d697...7f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...