Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går det an å blande mme og la flaska stå uten å varme frem til neste måltid om maks 4 timer, og selvsagt varme da?

Kan vil helle mme-pulveret i en beholder eller er det best å la pulveret være i originalembalasjen?

Hvorfor varmer man mme og pumpet mm? Fordi babyen foretrekker kroppstemperert melk?

Anonymous poster hash: 32733...87e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du kan ikke blande ferdig, la den stå i 4 timer og varme og gi da.

Du kan ha pulvere i en tett beholder, men jeg vil heller, for sikkerhetsskyld, anbefale en porsjoneringsboks. Det kjøpte jeg på matbutikken, 3 rom til 3 måltider. Kjekt å bruke på tur og om natta.

Jeg vet ikke hvorfor man varmer, mest sannsynlig fordi babyen foretrekker varme drikker (man skal jo varme tran og pga det) og fordi pulveret løses fortere opp?

Anonymous poster hash: 3b42f...d51

Skrevet

Takk for svar!

Gjest Magdalene
Skrevet

Man skal alltid gi fersk blandet MME.

Og den skal alltid blandes i varmt kokt vann (ikke varmt fra springen)

Skrevet

Et tips er å koke vann på forhånd også varme opp 5 sekund i mikroen istedenfor å styre med å få rett temperatur når du skal blande. Ser ikke vitsen med tett beholder sammenlignet med rett fra pakken da det tar like lang tid å helle de skeiene rett fra pakken som å først forberede en beholder.

Gjest Magdalene
Skrevet

Et tips er å koke vann på forhånd også varme opp 5 sekund i mikroen istedenfor å styre med å få rett temperatur når du skal blande. Ser ikke vitsen med tett beholder sammenlignet med rett fra pakken da det tar like lang tid å helle de skeiene rett fra pakken som å først forberede en beholder.

Termos er en fin ting 😉

Vi hadde en termos med kokt varmt vann, og en flaske med kokt kaldt vann i kjøleskapet.

Når vi skulle blande MME tok vi ferdig oppmålt pulver (om vi var på farten) i flasken, så en del varmt vann, før vi tok på kaldt/varmt til riktig mengde og temp. Du lærer deg fort hvor mye varmt du må blande i først, før du sper på med kaldt 😀

Skrevet

Barnet vil nok helst ha det kroppstemperert. Min var VELDIG nøye på det, jeg måtte bruke temperaturmåler. Var det et par grader feil var det totalnekt (men min var og vannt til amming og ville nok helst ha samme temp som den var vannt til). Husk at mme regnes som ferskvare og skal lages når den drikkes. Når jeg gikk over til mme lærte jeg mengde varmt vann og så mengde kaldt for å få rett temp.

Anonymous poster hash: 48100...f21

Skrevet

Bruker selvsagt kaldt vann, og vi har en flaskevarmer fra avent. Så slipper å blande varm og kaldt. Men skal gjøre det når jeg begynner å ta babyen med ut. Er ikke mange dager siden vi kom hjem fra sykehuset.

TS

Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Bruker selvsagt kaldt vann, og vi har en flaskevarmer fra avent. Så slipper å blande varm og kaldt. Men skal gjøre det når jeg begynner å ta babyen med ut. Er ikke mange dager siden vi kom hjem fra sykehuset.

TS

Bruker kaldt vann?

du skal jo blande i skikkelig varmt vann. http://www.who.int/foodsafety/publications/micro/PIF_Bottle_en.pdf

Endret av Magdalene
Skrevet

TS

Flaskevarmer er ok når barna er nyfødte, men etter hvert som mengsen på flasken øker blir det for treigt. Kokt vann på god termos iblandet kaldt vann tar 10 sek.

Dette med at pulveret skal blandes på 70 grader er ikke fullt vedtatte normer har jeg skjønnt.

Anonymous poster hash: 48100...f21

Skrevet

Nå fulgte ikke jeg alle rådene fra WHO, men det som var mest praktisk for oss. Du må nesten bestemme selv hvordan dere ønsker å gjøre dette.

Du kan ha mme-pulveret i hva enn du ønsker, så lenge det er rent og relativt tett. Jeg pleide å måle opp rett på flaskene, så det bare var å helle over vannet når det var klart. Så ingen grunn til å ha en egen boks til det formålet. Jeg har hørt flere si at man først skal helle opp vannet, for så å ha i pulveret, men i min erfaring blir det mye lettere klumper da, og jeg klarer ikke å se at det skal gjøre noen forskjell hvilken rekkefølge man blander det i.

Vi hadde alltid en termos med kokt vann avkjølt til riktig temperatur stående. Da hadde vi alltid drikkeklar melk på få sekunder og slapp å styre med to flasker. Igjen, ikke i henhold til WHO-standarden, men på f.eks NAN-pakkene så står at man skal avkjøle vannet før man blander.

Det hendte også at vi lagde ferdig måltidet i forveien og så varmet opp når det skulle brukes, men det var sjeldent vi følte behov for det. Det skjedde som regel hvis barnet sovnet mens vi lagde maten, så sparte vi den til neste måltid. Jeg har også hørt at sykehusene lager istand større porsjoner som de varmer opp ved behov, men jeg kan ikke bekrefte om det sant.

Gratulerer med nyfødt og lykke til!

Gjest Magdalene
Skrevet

Kaldt vann fra springen som varmes opp.

Men husk at det ikke bare skal varmes, men kokes. Alt vann til disse små skal kokes først.

Skrevet

Men husk at det ikke bare skal varmes, men kokes. Alt vann til disse små skal kokes først.

Eh ja vet det.

Gjest Magdalene
Skrevet

Eh ja vet det.

Virket bare som om du tok kaldt vann fra springen og varmet opp i flaskevarmer. Mente ikke å være frekk eller noe 😉

Skrevet

Trrmos er et must når vi drar ut ja... Og 2-3 flasker og pulver til det. Husk å alltid ta med ett måltid for mye :)

Anonymous poster hash: 3b42f...d51

Skrevet

Vi har en sånn melkepulverdispenser og er kjempefornøyde med det. Måler opp pulvermengden, har vann på termos som er et par grader varmere enn det skal og så er flasken laget på null komma svisj :)

Dette med at de skal ha 37c i starten er visst noe med at det er det magene er laget for å tåle, sa helsesøster. Og så etter hvert går det bra med kaldere også. Mange MMEer smaker vondt om de ikke har rett temperatur, så det kan også spille inn noe.

Skrevet

Vi har brukt en tett plastboks til pulveret rett og slett fordi jeg synes det ble styrete å ta pulveret opp fra posen, sølte alltid.

Melkepulverdispenser og termos er et must til mme barn.

Hadde aldri behov for flaskevarmer, og vår fikk mme fra 3 uker til hun var rett over året..

Kokte vann og hadde på flaske i kjøleskapet. Og kokte vann som ble blandet med det kalde. Hadde i pulver og ristet. Tok oss maks 1 minutt å lage en flaske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...