Gå til innhold

Avlive hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunden min er en liten terrier på 14 år. Det siste halve året har han blitt syk, fikk urinverisinfeksjon, og måtte gå på antibiotika og nyremat. Denne maten likte han ikke og spiste dermed ikke, og tok av 2,5 kg, det er mye når man bare veier 10-11 kg. Infeksjonen gikk i nyrene, men han var så tynn at dyrlegen sa at vi måtte bare gi han måtte få vanlig for, bare for å feite han opp.

Nå er han noenlunde normalvekt igjen, men har ikke kontroll på blæra stakkar, og tisser inne, ofte når han ligger å sover, både om natten og dagen. Han er også blitt veldig dårlig til beins, snofler mye, akkurat som beina plutselig ikke klarer å bære vekten av kroppen, så faller han, enten med beina utover, men oftest med beina innunder seg i fallet. Dyrlegen ville gi han noe for beina, men den medisinen var tøff på nyrene, så det var ikke aktuelt. Grønn stær har han også, hinna dekker hele ene øyet, men ca halvt på den andre øyet.

Så vi kommer oss kun på tur rundt kvartalet, der han traver litt, men for det meste går, Men han er jo sitt gamle inne, kommer glad, logrer, hilser og vil kose.

Men han har det jo ikke godt, og hadde han blitt syk med kraftig nedsatt almenntilstand igjen, så er det rett til dyrlegen å få sprøyta, men nå når han er grei nok - at han er glad og hilser osv, så får jeg meg ikke til å gå til dyrlegen å avlive han.

Jeg trenger råd, hva mener dere?

Anonymous poster hash: 78d66...d60
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik du beskriver det ville jeg latt han gå. At han logrer og hilser betyr mindre, min hund gjorde det helt til første sprøyta var satt, selv om hun var alvorlig syk, noen hunder har bedre humør enn andre. Når han ikke greier å gå skikkelig og ikke har blærekontroll har han det neppe spesielt bra, og hunder kan dessverre skjule smerter ganske godt.

Anonymous poster hash: 32d8b...d66
Skrevet

Min hund på to år har hatt urinprpblemer et par ganger nå, er det noe som bare blir verre og verre?

Når det gjelder hunden din, så synes jeg det er slik at dersom man har inntrykk av at hunden lider veldig, kan man la den slippe.. Men forbered deg på noe av det tøffeste du har vært gjennom noen gang.

Anonymous poster hash: 9d24c...687

Skrevet

Nyresvikt kan gi enormemsmerter. Hunder skjuler smerter av instinkt, akkurat som ville dyr gjør det. Om han. er 14 år, har nyresvikt og ikke får i seg soesialmaten, så burde han kunne få slippe.

Jeg hadde latt hunden min slippe lidelse som ikke kan kureres. Det vil bare bli verre.

Anonymous poster hash: e648e...291

Skrevet

Det at han ikke kan få smertestillende pga nyresvikten, er enda et argument for at hunden burde få slippe. Ser du det selv?

Anonymous poster hash: e648e...291

Skrevet

Ja, jeg ser det vel selv også, men det er en veldig vanskelig/tøff beslutning å ta, og trengte vel høre det av andre/få støtte av andre for å klare å ta bestille time til avlivning i morgen.

TS

Anonymous poster hash: 78d66...d60
Skrevet

Klart dette er tungt og vanskelig :(

Han vil ikke vise ovenfor dere at han har vondt. Dyr er "flinke" til å vise at de ikke er syke. Men i dette tilfelle bør dere nok vurdere å la han slippe. Han kan jo ikke få medisiner, da dette bare vil gjøre han sykere, men han har det ikke godt uten heller. Da er det bedre å la han slippe, før det blir værre. Det blir jo ikke bedre heller.

Har du veterinær, som kan komme hjem til dere? Jeg synes hjemmeavliving er så mye bedre. At de får reise når de er hjemme og trygge og har sin familie rundt seg.

*trøsteklem*

Anonymous poster hash: 365b8...015
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...