Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere med overskuddsmelk?

Jeg har ganske mye melk, og har frosset ned mye til senere bruk.

Pga litt ammetrøbbel i starten (baby ville kun ta det ene brystet) så pumpet jeg mye.

Nå tar baby begge bryster og jeg pumper nå sjelden, men det renner allikevel 30-60 ml fra det motsatte brystet av der baby dier. Jeg sitter da med melkeoppsamler og har frem til nå tatt vare på dette. Blir jo fort 300ml i døgnet... Men jeg kan jo ikke fortsette å ta vare på dette hver gang det er mating - blir jo litt for store mengder etterhvert.

Vuderer derfor nå å helle deg ut, men for en som sleit litt med ammingen så syntes jeg at det er skikkelig ille å kaste "de edle dråpene".

Hva gjør dere andre?

Anonymous poster hash: f417e...923

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Gi til morsmjølksentralen? Eg tjente over 5000 på morsmjølk med mitt første barn.

• Liker 1
Gjest vilma2000
Skrevet

Søsteren min fylte også fryseren full helt til mamma oppdaget det og kastet alt sammen. Hun mente det var fullstendig unødvendig med all den fryste melken som ikke kunne brukes til noe.

Skrevet

Søsteren min fylte også fryseren full helt til mamma oppdaget det og kastet alt sammen. Hun mente det var fullstendig unødvendig med all den fryste melken som ikke kunne brukes til noe.

Melken kan jo absolutt brukes til noe. Tanken er å ha til flaske hvis jeg har barnevakt innimellom (hvis baby tar flaske då klart) + til matlaging når baby begynner med grøt og annen fast føde.

Men er jo så klart ikke noe poeng å fylle fryseren til randen.

Anonymous poster hash: f417e...923

• Liker 2
Skrevet

Gi til morsmjølksentralen? Eg tjente over 5000 på morsmjølk med mitt første barn.

Anonymous poster hash: b6438...c54

Skrevet

Har tenkt litt på det, men trodde det var veldig strengt.

I tillegg er det litt langt å dra til nærmeste melkebank for å levere.

Men må si at tanken på å hjelpe noen små dom trenger morsmelk høres bra ut.

Skrevet

Jeg sparte opp det lille jeg klarte med en plan om å blande ut grøten hennes med det når jeg sluttet å amme. Dessverre endte det opp med å bli kastet fordi jeg glemte hele greia. Det er jo en fin måte å gi barnet morsmelk lenge selv om man ikke ammer.

Gjest navnelapp
Skrevet

Nei, det er ikkje spesielt strenge krav. Eg vaska pumpetilbehøret i oppvaskmaskinen, og eg fekk eigne kartongar som mjølka vart frosen ned i. Einaste kravet er at du skal vere rein på hendene og bruke reint utstyr. Du får elektrisk pumpe som du har medan du gir. Eg leverte ein gong kvar fjortande dag, men det går fint å levere ein gong i månaden. Mjølka står jo i frysaren i mellomtida.

• Liker 1
Skrevet

Hadde fryseren full, og hadde noe av det hos besteforeldre som var barnevakt. Veldig praktisk! Noe ble kastet, men mye ble faktisk brukt, også etter at jeg var ferdig med å amme.

Skrevet (endret)

Hvor lenge holder morsmelka seg i fryseren egentlig? Er jo veldig kjekt å kunne spare litt til man enten skal ha barnevakt, eller til far skal være hjemme med poden i permisjon sånn at han har morsmelk å gi han også.

Edit: Når dere putter den i grøten, bruker dere da morsmelk i stedet for vann eller sammen med?

Endret av Barcelone
Skrevet

Har den i brøddeigen.

Anonymous poster hash: ee936...a3b
Skrevet

Hvor lenge holder morsmelka seg i fryseren egentlig? Er jo veldig kjekt å kunne spare litt til man enten skal ha barnevakt, eller til far skal være hjemme med poden i permisjon sånn at han har morsmelk å gi han også.

Edit: Når dere putter den i grøten, bruker dere da morsmelk i stedet for vann eller sammen med?

Regelen er vel ca. 6 mnd, men så lenge melka lukter og smaker greit så kan man bruke den etter det.

Man kan bruke kun morsmelk eller vann i tillegg, det spørs hvor næringsrik man vil ha grøten/grønnsaksmosen. :)

Skrevet

Regelen er vel ca. 6 mnd, men så lenge melka lukter og smaker greit så kan man bruke den etter det.

Man kan bruke kun morsmelk eller vann i tillegg, det spørs hvor næringsrik man vil ha grøten/grønnsaksmosen. :)

Tusen takk for svar :)

Skrevet

Brukte det i hjemmelaget grøt og i mat! :-) mye ble også kastet, dessverre..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...