AnonymBruker Skrevet 2. november 2013 #1 Skrevet 2. november 2013 Skal snart prøve å innrede huset jeg og kjæresten har kjøpt. Men jeg vil ikke ende opp med et hus som alle andre har. Har for eksempel lite kunst og bilder til veggene. Har lagt merke til at det er poppis med tekster av ymse slag som en rammer inn. Og fordi alle andre har det så vil ikke jeg ha det. Men hva skal jeg ha da? Har heller ikke råd til å kjøpe dyre malerier. Liker godt ting som en kan lage selv, men føler meg ikke krativ eller flink nok til å komme på noe nytt på egen hånd. Noen som har gode tips?Anonymous poster hash: f6803...adc
AnonymBruker Skrevet 2. november 2013 #2 Skrevet 2. november 2013 Du er jo ikke nødt til å ha noe hengende på veggene da, men hva liker du når du ser på interiørblogger/blader feks? Hva liker du? Nye moderne møbler, ikea, brukte møbler? Malte møbler? Hva? Anonymous poster hash: 9a76f...b3f
Lea2 Skrevet 2. november 2013 #3 Skrevet 2. november 2013 Få printet ut egne bilder på canvas. De trenger ikke engang å ha veldig høy oppløsning. Da trenger de ingen ramme heller og de blir jo helt unike. Eller heng opp ting. Om du samler på noe kan du sette opp hyller og bruke samlingen som dekor. Eller bare bruke hyller, speil eller andre ting i stedet for bilder. Ellers: loppemarkeder, brukthandler, finn.no
AnonymBruker Skrevet 2. november 2013 #4 Skrevet 2. november 2013 Hvorfor innreder ikke folk hjemmene sine slik de selv synes er fint? Begriper ikke hvorfor noen lar seg påvirkes av hva som er moderne akkurat nå, når det gjelder noe så personlig som ens eget hjem! Det er da vitterlig en selv som skal bo der. Anonymous poster hash: 85e0d...050 5
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #5 Skrevet 3. november 2013 Det er ingen som sier at man må ha kunst på veggene. Det man henger på veggene tar jo opp hedersplassen, så da er det jo ting som bør ha litt betydning. Som det ble nevnt over kan du printe egne bilder på kanvas. Du kan også kjøpe plakater fra utstillinger du går på, eller du kan ha en list med kroker hvor du henger bilder av ulik størrelse som du lett kan bytte ut når du føler for det. Anonymous poster hash: ba311...bf7
Grønt blad Skrevet 3. november 2013 #6 Skrevet 3. november 2013 Du må ikke ha noe på veggen, og kunst er noe du kan bruke tid på å spare til. Hvilken stil har du? Hva liker du? Er det panel eller glatte vegger? Som en kommentar til sitatene på veggen, kan du henge opp grove sitater eller helt andre typer sitater. La deg inspirere av geriljabroderier. https://www.google.no/search?rlz=1C1_____enNO522NO522&q=geriljabroderi&um=1&ie=UTF-8&hl=nn&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=TAd2UoXbNIHp4wSV5oCIAQ http://statigr.am/tag/geriljabroderi Dersom du er flink til å male, kan du male motiver rett på veggen, både figurativt og nonfigurativt Du kan også bruke noe av Jotuns nye effektmaling i gull og kobber på en hel vegg. Eller du kan skape grafiske elementer ved å lage rammer av ulike størrelser av maskeringsteip og male inni dem med ulike farger. Det er også mulig å kjøpe et stykke med tekstil som du liker, feste det på en isoporplate og henge det opp på veggen. Jeg støtter også forslaget om å forstørre bilder dere selv har tatt, og få det på fotolerret. Har du en favorittekst, et dikt eller en kronikk du liker veldig godt, kan du lime hele teksten inn i wordle.net og henge opp resultatet. http://www.wordle.net/ (For å teste kan du kopiere inn en tekst fra en tilfeldig valgt avisartikkel.) Dette er gratis. Du kan lage en collage av fine kort som du har fått, eller bilder av steder som betyr mye for dere. Du kan male en hel vegg eller en del av en vegg med tavlemaling, og deretter legge kritt ved siden av og la gjester tegne, skrive hilsener eller lignende. Ev, skrive viktige beskjeder der, en slags huskeliste. Du kan også lage en ukeskalender der med hvit maling (eller annen farge), og deretter skrive inn familiens planer med kritt hver uke. Gå i en bruktbutikk og finn malerier der. 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #7 Skrevet 3. november 2013 Poenget med tråden var jo nettopp å unngå å herme etter alt som er in og moderne. Fordi jeg frykter da at så fort det kommer noe nytt i interiørbladene så blir jeg lei av det gamle og vil bytte ut med det nye. Jeg liker det lyst, klassisk og enkelt, med få detaljer som får hovudfokuset i rommet om dere skjønner. Samtidig må det være hjemmekoslig. Vi har begge nipsforbud. Det eneste jeg vil ha er møbler, stearinlys, planter og bilder på veggene. Dette mykes opp med tepper og puter i sofaen f.eks. Liker godt å redesigne/gjenbruke gamle møbler så vi har arvet spisebord og stoler som jeg holder på å male. Har også arvet fire gamle lamper som jeg håper vil passe inn. Huset hadde furupanel i omtrent alle tak som vi nå har malt hvite. Det ble veldig fint. Har malt noen vegger som hadde tapet i kalk og kalkgrå. Veldig fornøyd med de fargene også. Har en drøm om å leve etter syv ting prinsippet, men det skjer jo ikke. Og ønsker at alt skal ha sin faste plass. Vi er ganske rotete av oss så vet at det også blir vanskelig å få til i praksis. Takk for alle tips!Anonymous poster hash: f6803...adc
Grønt blad Skrevet 3. november 2013 #8 Skrevet 3. november 2013 (endret) Jeg tror du bør slutte å tenke på hva alle andre har, og heller fokusere på dere selv og det som du/dere liker. Stilen som du beskriver, er en stil som veldig mange andre også liker. Men er det virkelig så ille? Individualisme og tanken om at man er ulik alle andre, er veldig i tiden, men fakta er at vi faktisk ikke er så ulike hverandre. Det er vanlig at man liker det som alle andre liker, og nå for tiden er det nøytrale greige-toner (som f.eks. kalk og hvit), lite nips, stearinlys, grønne planter og myke pledd og pene puter som gjelder. Du ønsker et hjem som kunne vært i et interiørmagasin, og det gjør da ingenting. Hvis dette er en stil som du/dere liker, så er det bare å kjøre på. Tenk ikke på hva alle andre gjør, men fokuser på hva dere liker. Bildene dere velger, kan også skille dere ut fra andre, og det å lage bildene selv, er den sikreste måten å få noe unikt på. Helt til slutt må jeg si at siden du kun vil ha bilder på veggene, skjønner jeg egentlig ikke helt hvorfor du ber om hjelp i denne tråden. Du må kjøpe rimelig masseproduksjon, spare til kunst eller lage bildene selv. Hvis du virkelig vil skille deg ut fra alle andre, må du ha en eklektisk stil, men dette er åpenbart noe helt annet enn du liker. https://www.google.no/search?um=1&rlz=1C1_____enNO522NO522&hl=nn&tbm=isch&sa=1&q=eclectic+home&oq=eclectic+home&gs_l=img.3...9199.9412.0.10072.0.0.0.0.0.0.0.0..0.0....0...1c.1.30.img..0.0.0.d0vM55NZazA Endret 3. november 2013 av Grønt blad 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #9 Skrevet 3. november 2013 Jeg tror du bør slutte å tenke på hva alle andre har, og heller fokusere på dere selv og det som du/dere liker. Stilen som du beskriver, er en stil som veldig mange andre også liker. Men er det virkelig så ille? Individualisme og tanken om at man er ulik alle andre, er veldig i tiden, men fakta er at vi faktisk ikke er så ulike hverandre. Det er vanlig at man liker det som alle andre liker, og nå for tiden er det nøytrale greige-toner (som f.eks. kalk og hvit), lite nips, stearinlys, grønne planter og myke pledd og pene puter som gjelder. Du ønsker et hjem som kunne vært i et interiørmagasin, og det gjør da ingenting. Hvis dette er en stil som du/dere liker, så er det bare å kjøre på. Tenk ikke på hva alle andre gjør, men fokuser på hva dere liker. Bildene dere velger, kan også skille dere ut fra andre, og det å lage bildene selv, er den sikreste måten å få noe unikt på. Helt til slutt må jeg si at siden du kun vil ha bilder på veggene, skjønner jeg egentlig ikke helt hvorfor du ber om hjelp i denne tråden. Du må kjøpe rimelig masseproduksjon, spare til kunst eller lage bildene selv. Hvis du virkelig vil skille deg ut fra alle andre, må du ha en eklektisk stil, men dette er åpenbart noe helt annet enn du liker. https://www.google.no/search?um=1&rlz=1C1_____enNO522NO522&hl=nn&tbm=isch&sa=1&q=eclectic+home&oq=eclectic+home&gs_l=img.3...9199.9412.0.10072.0.0.0.0.0.0.0.0..0.0....0...1c.1.30.img..0.0.0.d0vM55NZazA Jeg skjønner vi ikke er helt uavhengige og at vi blir påvirket av hva som er in. Men det jeg ønsker tips til er kanskje hvordan finne frem til vårt eget særpreg på den hvite minimalistiske stilen som ikke alle andre har. Veldig mange har sitater på veggene eller vegger/bilder du skrive på med kritt. Men det enkelste for å skille seg ut vil kanskje være bilder som vi tar selv, som flere her skriver. Jeg må ellers ha lysestaker, potter til plantene, muligens rammer til bildene og et system for oppbevaring av alt rotet jeg ikke vil ha. Så selv om vi har en minimalistisk stil så må/vil vi fortsatt ha ting om du skjønner.Anonymous poster hash: f6803...adc
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #10 Skrevet 3. november 2013 Jeg liker det lyst, klassisk og enkelt, med få detaljer som får hovudfokuset i rommet om dere skjønner. Samtidig må det være hjemmekoslig. Vi har begge nipsforbud. Det eneste jeg vil ha er møbler, stearinlys, planter og bilder på veggene. Dette mykes opp med tepper og puter i sofaen f.eks. Liker godt å redesigne/gjenbruke gamle møbler så vi har arvet spisebord og stoler som jeg holder på å male. Har også arvet fire gamle lamper som jeg håper vil passe inn. Huset hadde furupanel i omtrent alle tak som vi nå har malt hvite. Det ble veldig fint. Har malt noen vegger som hadde tapet i kalk og kalkgrå. Veldig fornøyd med de fargene også.Anonymous poster hash: f6803...adc Med andre ord - akkurat sånn som alle andre. Om det å være annerledes virkelig er det viktigste så bommer du fælt. Blir akkurat som foreldre som vil ha så spesielle og individuelle navn på barna sine at det er blir Knut og Lisa som skiller seg ut... Anonymous poster hash: 64c7f...588 6
Grønt blad Skrevet 3. november 2013 #11 Skrevet 3. november 2013 Jeg skjønner vi ikke er helt uavhengige og at vi blir påvirket av hva som er in. Men det jeg ønsker tips til er kanskje hvordan finne frem til vårt eget særpreg på den hvite minimalistiske stilen som ikke alle andre har. Veldig mange har sitater på veggene eller vegger/bilder du skrive på med kritt. Men det enkelste for å skille seg ut vil kanskje være bilder som vi tar selv, som flere her skriver. Jeg må ellers ha lysestaker, potter til plantene, muligens rammer til bildene og et system for oppbevaring av alt rotet jeg ikke vil ha. Så selv om vi har en minimalistisk stil så må/vil vi fortsatt ha ting om du skjønner.Anonymous poster hash: f6803...adc Det er ikke det å ha sitater eller tavlen i seg selv som gjør at hjemmene er like, men det at alle sitatene er søte/koselige og at de samme sitatene er overalt. Er hjem der sitatet er "hjem jævla hjem" skrevet med sukkersøte bokstaver, fungerer som en kommentar til sitater av typen "Home is where the heart is". Nettopp det gjør at boligen skiller seg ut. Du ba om alternativer til bilder, og gjerne ting du kan lage selv. Tavle er flott til det. Er man litt bevisst på bruken, kan man enkelt skille seg ut fra andre hjem. Du vil ha bilder på veggene, men bilder i seg selv gjør ikke at man skiller seg ut (siden alle har bilder på veggene). Det er hvilke bilder man har, og hvordan man bruker dem, som gjør at man har en bolig som ikke er som alle andres.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #12 Skrevet 3. november 2013 Sørg først for at basisen er nøytral. Veggene, gulvene, all fast innredning bør være helt nøytral for at du skal kunne bytte ut interiørdetaljer ettersom det passer deg. Detaljene i hjemmet dit det vil du ikke finne på en ukes tid. Ting tar tid. Å lage ditt hjem tar tid. Lev gjerne med nakne vegger en tid til du finner noe du virkelig liker, eller lag noe selv. Det unike og det som er annerledes er din måte å sette ting sammen på. Jeg ville ikke fokusert på at det skal være så forbaska annerledes enn alle andre. Jeg ville fokusert på hva jeg LIKER. Vedrørende oppbevaring, det finnes et hav av ulike måter å løse det på. Bruk fantasien, titt litt rundt på blogger. Plukk ut det du liker best. Anonymous poster hash: 9a76f...b3f 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #13 Skrevet 3. november 2013 Takk for svar, men jeg tror noen misforstår meg litt. Har kjøpt et 12 år gammelt hus som er bygget som det er bygget. Vi har ikke penger eller tid til å totalrenovere det så da må en gjøre det beste ut av det vi har. Hvite tak og en liten kontrast på veggene har løftet rommene maange hakk fra det de var. Fargekartene hos malerforretningene er påvirket av trender som alt annet, men jeg tror vi kan ha fargene vi har valgt i ganske mange år uten å gå lei. Å leve litt med nakne vegger er sikkert lurt. Da ser en kanskje bedre hva slags behov vi har for oppbevaring og hvor rommet mangler et blikkfang. Så får jeg fortsette å tråle nettet etter diy og andre nyskapende ting.Anonymous poster hash: f6803...adc
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #14 Skrevet 3. november 2013 Med nøytral basis mente jeg nøytrale farger, evt nøytral kjøkken og skapinnredning Anonymous poster hash: 9a76f...b3f
Grønt blad Skrevet 3. november 2013 #15 Skrevet 3. november 2013 Jeg tror du gjør kjempelurt i å ikke stresse med å få noe på veggene. Det er langt bedre å la hjemme utvikle seg og finne noe som dere virkelig vil ha på veggene, enn å stresse med å få noe på plass nå. Legg også bort tanken om å ha noe som er annerledes enn alle andre. Det viktigste er å finne noe dere liker, uavhengig av om andre har det eller ei.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #16 Skrevet 3. november 2013 Sjekk om det finnes noen amatørfotografer/hobbyfotografer i området som selger bildene sine. De trenger støtten, og så får du noe unikt til en rimelig pris Som fotograf så får jeg iallefall solgt en del bilder til folk som ønsker noe unikt i stua, og det er ikke store prisen man må betale for ferdiginnrammet kunst. Anonymous poster hash: 507d4...06d 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #17 Skrevet 3. november 2013 Det stemmer ikke at fargeutvalget hos maleren følger trendene. Maleren kan blande så å si nøyaktig hvilken farge du vil. Det er slett ikke vanskelig å ha interiør som er unikt. Det er snakk om å ta vare på møbler fra gamle familiemedlemmer, kanskje ikke et helt møblement, men en stol her og et bord der. Det samme gjelder malerier og bilder i familien. Hvis dere ikke har familie, kan dere plukke opp enkeltting dere liker på loppemarked. På veggene passer ikke bare bilder, men også store bokhyller, planter og andre ting kan fylle veggene. Anonymous poster hash: ba311...bf7 2
Gjest Maman Skrevet 3. november 2013 #18 Skrevet 3. november 2013 Vi har funnet vår egen stil, som er inspirert av blant annet amerikanske storbyfilmer og et hjem som var i Bonytt en gang. Jeg har aldri likt verken shabby chic eller hvitt på hvitt-stilen, og nå ser det heldigvis ut til å slippe taket. Bokstaver er bannlyst fra vårt hjem... Vår stil er farge på veggene, der to av veggene er nøytrale kalk mens de to andre er i en dus farge( gjerne varm). Hele leiligheten har farger fra den samme paletten. Blir vi lei en dag, maler vi bare. Vi har tidløse møbler, og lar heller et område være åpent enn å fylle det med noe vi ikke liker. Vi har kjøpt mye oppbevaring på IKEA, slik at alt har fått sin plass. Vi har ikke nips, men unntak av noen stearinlys hvis det kan kalles nips... Andre møbler har vi handlet andre steder. De møblene jeg er mest glad i, er arvet eller fra FINN. Vi har en bildehylle over sofaen, slik at jeg lett kan veksle på hvilke bilder jeg vil ha oppe. Har også mange putetrekk som jeg veksler på etter årstiden, men gardinene er hvite eller grå året rundt. Vi har brukt mange år på å prøve og feile, og vi får inspirasjon fra boligblader og andre steder der vi ser hvordan man kan ha det. Ja..hm. Vet ikke om dette hjalp deg noe jeg.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #19 Skrevet 3. november 2013 Bare unngå de vanlige butikkene, så får du ikke ting som alle andre har. Jeg har bestilt billig kunst fra www.society6.com, der har de tusenvis av trykk i alle slags stiler og du an velge om du vil ha det som plakat, lerret eller for eksempel som trykk på pute. Ellers så er det billig å kjøpe lerret og maling på feks. søstrene grene og male sitt eget bilde, gjerne da abstrakt, det er noe alle kan få til og du kan velge akkurat de fargene du vil Tenker litt som deg, vil ikke kle veggene med ting som alle andre har. Forstørr egne bilder og ram de gjerne inn i forskjellige typer rammer. Jeg fant et kjempefint bilde i et gammelt familiealbum, et gammelt svart/hvitt bilde. Dette skal eg forstørre og ramme inn Ellers er ting kjøpt på reiser alltid unike, det kan jo plasseres på en vegghylle eller henges opp. Anonymous poster hash: 69b6c...179
kreativetips Skrevet 4. november 2013 #20 Skrevet 4. november 2013 Du kan jo ta en tur på et loppemarked! Er så klart ikke alt som er like fint, men det kan jo være du finner deg en skatt eller to I gangen min hang jeg opp en utelykt (svart), og malte en stolpe slik at du får en slik gammel "engelsk lyktestolpe"- bare inne kjempestilig synes nå jeg Min smak I stuen tegnet jeg et furutre på veggen, ettersom det var en stor og tom vegg bak tven:) tegnet lange grener slik at hele veggen ble "fylt opp". Hang opp en hvit hylle midt på treet slik at jeg kan ha te-lys og kubbelys til å lyse opp treet når det blir mørkt Skaper kjempefin stemning- og det er så å si gratis- du trenger en blyant og tusj 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå