AnonymBruker Skrevet 2. november 2013 #1 Skrevet 2. november 2013 Litt usikker på hvor dette passer best inn, men jeg skriver det nå her. Bakgrunnen er at jeg vurderer å slutte å drikke. Har ikke et anstrengt forhold til alkohol og har aldri hatt rusproblemer, men jeg vurderer likevel å slutte av ulike grunner: - Gjør meg bare deppa. - Blir sliten, trøtt og uopplagt, selv etter små mengder som bare et par pils. - Helsemessig vil det være en fordel da jeg trener en del. - Føler at jeg er ferdig med den delen av livet der jeg fester hardt og behøver ikke alkohol for å kose meg med venner uansett. - Blir stadig mindre motivert for å gå ut å ta et par pils etterhvert som årene går. De går mye ut på byen for å drikke og sjekke, men jeg er rett og slett ikke der lenger. Skal jeg finne noen ny foretrekker jeg at det skjer i andre omgivelser uten alkohol i bildet. Har "vokst fra" sjekking i beruset tilstand. - Jobber mye og har ikke lenger overskudd for å gå ut og pilse. Men, jeg innbiller meg at omgivelsene ville sett litt rart på det. Både venner og familie er av typen som ikke lar en god fest gå fra seg for å si det sånn. Hvordan har dere som har sluttet å drikke formidlet det til omgangskrets og familie? Har ikke helt bestemt meg ennå, men jeg vurderer det sterkt. Men håper å slippe å finne nye venner i prosessen om jeg velger det. Anonymous poster hash: ddcfa...791 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2013 #2 Skrevet 2. november 2013 Noen som spør hvorfor jeg ikke drikker, men jeg var ikke akkurat noen festløve i årene før jeg sluttet, så har egentlig ikke fått så mange reaksjoner. Anonymous poster hash: 7ce25...169
AnonymBruker Skrevet 2. november 2013 #3 Skrevet 2. november 2013 Noen som spør hvorfor jeg ikke drikker, men jeg var ikke akkurat noen festløve i årene før jeg sluttet, så har egentlig ikke fått så mange reaksjoner. Anonymous poster hash: 7ce25...169 Takk for svar. Skjønner at det var en naturlig overgang, men har tidligere vært en relativt vill festløve. Absolutt ikke blant de aller verste med slossing og dagevis festing på rad, men det har vært en tendens til å gå fuktig for seg når anledningene har bydd seg. Men det er det jeg begynner å bli lei av nå, og det går stadig lengre mellom hver gang jeg blir med på en fest med mye drikke. Anonymous poster hash: ddcfa...791
elentari Skrevet 2. november 2013 #4 Skrevet 2. november 2013 (endret) ALLE kommer til å spøre om du er gravid. Typen og veninnene mine elsker å feste. Jeg liker det ikke. Liker heller ikke å være med fulle folk. Det ender somregel med at alle går ut, og jeg sitter hjemme og ser på serier, men det e greit for meg. Endret 2. november 2013 av elentari
AnonymBruker Skrevet 2. november 2013 #5 Skrevet 2. november 2013 ALLE kommer til å spøre om du er gravid. Typen og veninnene mine elsker å feste. Jeg liker det ikke. Liker heller ikke å være med fulle folk. Det ender somregel med at alle går ut, og jeg sitter hjemme og ser på serier, men det e greit for meg. Hehe, for kvinner kanskje, men jeg er mann så jeg ville blitt snurt om noen spurte jeg var gravid Men jeg trener en del, så tror ikke jeg har så stor mage. Anonymous poster hash: ddcfa...791 4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2013 #6 Skrevet 2. november 2013 ALLE kommer til å spøre om du er gravid. Typen og veninnene mine elsker å feste. Jeg liker det ikke. Liker heller ikke å være med fulle folk. Det ender somregel med at alle går ut, og jeg sitter hjemme og ser på serier, men det e greit for meg. Jeg har faktisk aldri fått det spørsmålet en eneste gang. Er kvinne i fruktbar alder, men er singel da. Anonymous poster hash: 7ce25...169
elentari Skrevet 2. november 2013 #7 Skrevet 2. november 2013 Haha, da så liker du å være på fester edru? For da blir det jo egentlig ikke store forskjellen. Før festa jeg selv ganske ofte, men jobbet i bar i ett par år og fikk helt avsmak. Nå frister ikke tanken en gang, med mindre det kun er ett par gode veninner der.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2013 #8 Skrevet 2. november 2013 Haha, da så liker du å være på fester edru? For da blir det jo egentlig ikke store forskjellen. Før festa jeg selv ganske ofte, men jobbet i bar i ett par år og fikk helt avsmak. Nå frister ikke tanken en gang, med mindre det kun er ett par gode veninner der. Jeg kan godt være på fest edru eller drikke veldig lite, så jeg tror ikke problemet ligger der. Men jeg merker at hele festsammenhengen gir mindre og mindre. Selv familiesammenkomster der det nytes moderate mengder alkohol gir meg mindre. Gi meg heller en skikkelig runde på treningsstudio, så føler jeg meg bra. Men jeg begynner kanskje å bli gammel Anonymous poster hash: ddcfa...791
AnonymBruker Skrevet 2. november 2013 #9 Skrevet 2. november 2013 Jeg fikk massevis av spørsmål da jeg sluttet å drikke, men forklarte bare som sant var at det var fordi jeg ville ta bedre vare på helsa mi og samtidig gå ned noen kg og spare penger. Ingen hadde problemer med å forstå den forklaringen, og familien min synes det er helt supert Jeg er med ut og på fest likevel. Drikker brus og går kanskje litt tidligere hjem, men føler ikke jeg går glipp av noe egentlig, forskjellen er stort sett bare at jeg våkner i fin form. Det er heller ingen som har spurt om jeg er gravid, men der hvor jeg bor er det også regnet som dårlig folkeskikk å stille slike spørsmål. Anonymous poster hash: f0b54...79f
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2013 #10 Skrevet 2. november 2013 Jeg har en del venner som er totalavholds og det er aldri noe problem.
Cata Skrevet 2. november 2013 #11 Skrevet 2. november 2013 Det blir litt forskjellig situasjon, men jeg var avholds i studietiden og ganske lenge etterpå og hadde ingen problemer med det. Folk maste litt i begynnelsen og lurte på hvorfor jeg ikke drakk, men maset gikk fort over når jeg sa jeg ikke hadde lyst på alkohol. Dette til tross for at jeg vanket i et studentmiljø som var glad i å ta en fest og der det definitivt ble festet med alkohol innabords. At jeg satt der med brusen min mens de andre drakk øl, vin eller drinker var helt naturlig. Men mulig det hadde vært mer spørsmål hvis jeg hadde vært glad i å drikke og så med ett stoppet.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2013 #12 Skrevet 2. november 2013 Mye av omgivelsene mine forsvant da jeg ikke begynte å drikke masse, mens andre gjorde det. Kunne ta en fest og bli brisen, men ikke dritings. Nå tar jeg bare et par glass vin eller øl en sjelden gang. Folk rundt meg er vant til det, og stiller ingen spm ved dèt. Anonymous poster hash: 58d3a...d14
Sillicious Skrevet 3. november 2013 #13 Skrevet 3. november 2013 (endret) Jeg sluttet å drikke for to år siden, nå er jeg 21. I starten fikk jeg mye spørsmål om jeg var gravid og fikk det "ryktet" på meg, men folk ble vant til det etterhvert. Jeg er fortsatt med på festene som før, men som oftest er jeg med på vors, så kjører jeg de til utestedet når den tiden kommer, etter det drar jeg hjem. Sjeldent jeg blir med ut, syns det er godt å dra hjem å legge seg da. Har heldigvis noen fler totalavholdsvenner som jeg kan være med i helgene om jeg heller føler for det Men på et jobbintervju ble jeg spurt hvordan forhold jeg hadde til alkohol, jeg sa jeg ikke drakk, da satte hun seg tilbake og kom med "... hvor gammel var du sa du?" Endret 3. november 2013 av Sillicious 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #14 Skrevet 3. november 2013 Jeg var glad i å ta en fest eller tre, men kuttet ut alkohol i et par år. Grunnen var at jeg bare ikke hadde lyst på. Det ble et jævla mas. Anonymous poster hash: 2a899...0f1
LittDiva Skrevet 3. november 2013 #15 Skrevet 3. november 2013 Jeg har i hvert fall ingenting med det om folk drikker eller ikke. Har venner som drikker og som ikke drikker, merker ikke forskjell på vennskapet for og si det sånn.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #16 Skrevet 3. november 2013 Får høre at jeg er kjedelig og sur om jeg ikke drikker. Men da gjør jeg heller andre ting =) Trives mer med livet uten alkohol, så folk får mene hva dem vil. Anonymous poster hash: 24bf6...867
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #17 Skrevet 3. november 2013 Får også høre "du er gravid haha", "kjedelig du er" "nå må du drikke" osv. når jeg er på fest med kompisene til samboeren. De er slik at de ikke drikker 4-6 øl, men 10-15. Jeg trives best med 2-3 øl eller noen glass rødvin, men det blir veldig dårlig akseptert i akkurat den sosiale kretsen, derfor så orker jeg ikke bli med på harryfestene lengre selv om det hadde vært veldig koslig å bli kjent med folkene der. Er bedre å ta et glass vin til maten enn å drikke bare for å drikke, skikkelig mas på byen likevel, blir døv og sitter bare å føler meg ukomfortabel. Så har ikke sluttet helt å drikke, men drikker for å kose meg en gang i blant heller enn å dra på fylla. Holder på å ta lappen, når jeg har tatt den så kommer jeg til å gledelig stille som sjåfør, det blir som regel mye mer akseptert ivertfall og så kan jeg stikke når jeg vil Anonymous poster hash: a11eb...b44
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #18 Skrevet 3. november 2013 Har nettopp sittet og pratet med par stykker om alkohol. Vi er vel litt eldre enn gjennomsnittet her på kg og derfor er det kanskje ikke relevant, men spør noen hvorfor man ikke drikker finnes det like mange svar. Man kan si at man har tatt et bevisst valg. Man må ikke forklare, enten det er av helse- eller økonomiske grunner man avstår. Man trenger heller ikke fortelle om det er et valg kun for den ene kvelden eller om det er på lengre sikt. Samfunnet er gjennomsyret av at det skal drikkes. Hvor mange steder får man kjøpt lettøl eller alkoholfritt øl som står i kjøleren på butikker? Ytterst få dessverre. Man bestemmer selv om man vil drikke, så enkelt er det. Spør noen hvorfor man ikke drikker, kan man være retorisk og spørre hvordan vedkommede ville reagere om man spurte hvorfor h`n drikker. Anonymous poster hash: caa1d...3e2 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #19 Skrevet 3. november 2013 Jeg vurderer det også. Skal bare gjemme det bak en fitnessbesettelse, så er det nok stuerent Anonymous poster hash: bcb21...038
Kira-delta Skrevet 3. november 2013 #20 Skrevet 3. november 2013 Jeg har vært inne i en slik vurdering denne høsten. Jeg er ikke gamle jenta, og midt i den tiden hvor det kuleste blant venner er alkohol og fest. Har selv fått min dose med festing, og ser jeg gjennom bildene av meg på Facebook blir jeg nesten flau.. Langt over halvparten ev de er av meg med øya i kryss, og de minner meg om alle de dumme episodene jeg har havnet oppi etter fest og fyll. Jeg orker ikke slik angst mer. Jeg vet ikke om jeg kommer til å slutte helt, men de siste månedene har jeg kun hatt vin med 5% alkohol, på fester. Ingen reagerer på det, og jeg har kunne "øve" meg på å være edru med folk som drikker. Dette med at jeg har sluppet sånne ubehagelige kommentarer eller spørsmål. I går var jeg på fest, og drakk ikke i det heletatt, dro også på byen helt edru og var hjemme helt edru. Spørsmålene om alkohol påvirket meg ikke, og jeg klarte ganske greit å avvise alle som skulle sjenke meg. Tror ikke jeg hadde klart det om jeg ikke "trappet" ned. Nå vet jeg ikke hvordan dette kommer til å gå videre, men jeg skal jo prøve å holde det vedlike
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå