vimsefrøken Skrevet 2. november 2013 #1 Skrevet 2. november 2013 Jeg lurer på om det er noen her inne som har Aupair eller Nanny. Hvordan dere gikk frem for å få dette, gjennom byrå f.eks, og hva prisen ligger på? Dette er noe jeg vurderer å skaffe meg. Greit å høre om andres erfaringer også.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2013 #2 Skrevet 2. november 2013 (endret) Ring Marte Krogh og hør om hennes erfaringer med den fillipinske au pairen.. Endret 2. november 2013 av Gjest 4
vimsefrøken Skrevet 2. november 2013 Forfatter #3 Skrevet 2. november 2013 Ring Marte Krogh og hør om hennes erfaringer med den fillipinske au pairen.. Javel.. ?!? Har ikke hørt om den historien. Men tenkte mer på om noen kunne fortelle meg hvilke seriøse byråer som de event har benyttet seg av, og sine erfaringer vedr dette da.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2013 #4 Skrevet 2. november 2013 Javel.. ?!? Har ikke hørt om den historien. Men tenkte mer på om noen kunne fortelle meg hvilke seriøse byråer som de event har benyttet seg av, og sine erfaringer vedr dette da. Nu er ikke sånt vanlig blant almuen i Norge, og heldigvis for det. 2
Lea2 Skrevet 2. november 2013 #5 Skrevet 2. november 2013 Jeg har vært praktikant (den norske versjonen av au-pair). Bodde hjemme hos familien og hadde ansvar for 3 barn og husvask pluss middag de fleste ukedager. Min jobb fant jeg på finn.no den gangen (20 år siden) og jeg var ansatt privat. Den gangen var lønna 3000/mnd, kost og losji. Men det kommer jo an på om du vil ha noen som er norske eller allerede bor i Norge eller om du ønsker en Au-Pair som kommer fra et annet land.
vimsefrøken Skrevet 2. november 2013 Forfatter #6 Skrevet 2. november 2013 Nu er ikke sånt vanlig blant almuen i Norge, og heldigvis for det. Det er godt mulig det ikke er vanlig. Men jeg pendler, er i en høy stilling som krever mye. Og har ikke mulighet for å få en "lavere" jobb her jeg bor, da det ikke finnes mange jobber her jeg bor. Tenkte det var bedre for barna å ha en "fast" barnevakt for en periode, som kan avlaste meg slik at jeg har bedre tid til å tilbringe med barna når jeg har fri. En som kan starte middag, gjøre lett husarbeide osv. Noe som gir meg bedre tid sammen med barna. Frem til nå har det fungert greit med hjelp fra besteforeldre, men de har blitt eldre, og jeg ønsker ikke å belaste dem såpass mye. Inntekten min er såpass høy at jeg har råd, og syns dette virket som en fin ide som ville være bedre for barna. Da blir hverdagen mindre stress noe som er fint for både meg og barna mine. Det er ikke bare de "rike & berømte" som benytter seg av dette. 1
vimsefrøken Skrevet 2. november 2013 Forfatter #7 Skrevet 2. november 2013 Jeg har vært praktikant (den norske versjonen av au-pair). Bodde hjemme hos familien og hadde ansvar for 3 barn og husvask pluss middag de fleste ukedager. Min jobb fant jeg på finn.no den gangen (20 år siden) og jeg var ansatt privat. Den gangen var lønna 3000/mnd, kost og losji. Men det kommer jo an på om du vil ha noen som er norske eller allerede bor i Norge eller om du ønsker en Au-Pair som kommer fra et annet land. Jeg har ikke noe imot hverken norske eller utenlandske. Det viktigste er at personen kommer godt overens med barna, og at barna trives med personen.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2013 #8 Skrevet 2. november 2013 Det er godt mulig det ikke er vanlig. Men jeg pendler, er i en høy stilling som krever mye. Og har ikke mulighet for å få en "lavere" jobb her jeg bor, da det ikke finnes mange jobber her jeg bor. Tenkte det var bedre for barna å ha en "fast" barnevakt for en periode, som kan avlaste meg slik at jeg har bedre tid til å tilbringe med barna når jeg har fri. En som kan starte middag, gjøre lett husarbeide osv. Noe som gir meg bedre tid sammen med barna. Frem til nå har det fungert greit med hjelp fra besteforeldre, men de har blitt eldre, og jeg ønsker ikke å belaste dem såpass mye. Inntekten min er såpass høy at jeg har råd, og syns dette virket som en fin ide som ville være bedre for barna. Da blir hverdagen mindre stress noe som er fint for både meg og barna mine. Det er ikke bare de "rike & berømte" som benytter seg av dette. Det gir meg uansett en ekkel smak i kjeften å hente inn en person fra den 3-verden til å passe ungene som antageligvis vil bli underbetalt. Det er for mange historier om misbruk av den her tjenesten til at jeg kan bifalle det. Du får heller etterlyse barnevakt/husholderske på finn.no og betal personen skikkelig pga en person som skal bo hos deg vil jo i realiteten gi slipp på all privatliv og det er pinadø ikke greit. . 6
Lea2 Skrevet 2. november 2013 #9 Skrevet 2. november 2013 Det som KAN være trøblete med å få dem fra utlandet er jo språk og kommunikasjon. Jeg tror jeg ville brukt byrå om jeg skulle brukt noen som ikke var norske eller snakket norsk, slik at du har en tredjepart å forholde deg til om det skulle være noe. Om du går for en praktikant (ofte unge jenter som ønsker et friår), så kan du godt ansette privat. Da må du evt ta en intervjurunde og følge magefølelsen. Jeg er uenig i at det er utnyttelse å skaffe au-pair/praktikant forresten. For meg var det et lærerikt år til tross for møkkalønn og skikkelig dårlige betingelser/arbeidsforhold. Det er som regel faste takster (dvs lønn) for en slik jobb. Jeg tror samtlige av de andre praktikantene jeg ble kjent med tjente det samme som meg. Noen fikk ekstra for husarbeid, andre fikk mindre fordi de bare hadde noen få timer arbeid hver dag (henting og levering stort sett).
vimsefrøken Skrevet 2. november 2013 Forfatter #10 Skrevet 2. november 2013 Det gir meg uansett en ekkel smak i kjeften å hente inn en person fra den 3-verden til å passe ungene som antageligvis vil bli underbetalt. Det er for mange historier om misbruk av den her tjenesten til at jeg kan bifalle det. Du får heller etterlyse barnevakt/husholderske på finn.no og betal personen skikkelig pga en person som skal bo hos deg vil jo i realiteten gi slipp på all privatliv og det er pinadø ikke greit. . Hvem har sagt noe om 3-verden??? Jeg har ikke noe imot norske mennesker. Ønsker heller ikke å misbruke noen, og ønsker å betale en ordentlig lønn. De som eventuelt hjelper til med å ta hånd om mine barn, som er det kjæreste jeg har, er ikke noen jeg ønsker å utnytte for at det skal være helt klart. Skjønner ikke helt hvilke holdninger du har her. Blir jo som å benytte en dagmamma, som også hjelper til i huset, og bor i egen leilighet i tilknytning til mitt hus. Skulle kunne tro at det hadde vært ideelt for event en student, passe barn noen timer på ettermiddagen, starte en middag, lett husarbeide og leke med barna, mot lønn og gratis bosted. Kan ikke skjønne at jeg utnytter noen da.
Vill Skrevet 2. november 2013 #11 Skrevet 2. november 2013 Vi hadde au-pair då eg gjekk i andre eller tredjeklasse. Bror min og eg syntes det var stas og spennande. Mamma sleit litt med at ho ikkje heilt forstod at det er kaldt her, og ho pakka vekk alt av ulltepper og slikt. Pappa syntes det var veldig ok og tok gjerne vår au-pair med på hotell.. Glad eg ikkje fant ut av det før eg vart voksen. Hurra for dustefar. 1
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2013 #12 Skrevet 2. november 2013 Hvem har sagt noe om 3-verden??? Jeg har ikke noe imot norske mennesker. Ønsker heller ikke å misbruke noen, og ønsker å betale en ordentlig lønn. De som eventuelt hjelper til med å ta hånd om mine barn, som er det kjæreste jeg har, er ikke noen jeg ønsker å utnytte for at det skal være helt klart. Skjønner ikke helt hvilke holdninger du har her. Blir jo som å benytte en dagmamma, som også hjelper til i huset, og bor i egen leilighet i tilknytning til mitt hus. Skulle kunne tro at det hadde vært ideelt for event en student, passe barn noen timer på ettermiddagen, starte en middag, lett husarbeide og leke med barna, mot lønn og gratis bosted. Kan ikke skjønne at jeg utnytter noen da. Nei, det der høres fantastisk ut. Hvor bor du? sånn at jeg kan søke? 4
Gjest Arch Skrevet 2. november 2013 #13 Skrevet 2. november 2013 Det finnes forum som er bedre å spørre på om du lurer på dette, der flere har erfaring. Her får du bare masse fjas. 4
vimsefrøken Skrevet 2. november 2013 Forfatter #14 Skrevet 2. november 2013 Det som KAN være trøblete med å få dem fra utlandet er jo språk og kommunikasjon. Jeg tror jeg ville brukt byrå om jeg skulle brukt noen som ikke var norske eller snakket norsk, slik at du har en tredjepart å forholde deg til om det skulle være noe. Om du går for en praktikant (ofte unge jenter som ønsker et friår), så kan du godt ansette privat. Da må du evt ta en intervjurunde og følge magefølelsen. Jeg er uenig i at det er utnyttelse å skaffe au-pair/praktikant forresten. For meg var det et lærerikt år til tross for møkkalønn og skikkelig dårlige betingelser/arbeidsforhold. Det er som regel faste takster (dvs lønn) for en slik jobb. Jeg tror samtlige av de andre praktikantene jeg ble kjent med tjente det samme som meg. Noen fikk ekstra for husarbeid, andre fikk mindre fordi de bare hadde noen få timer arbeid hver dag (henting og levering stort sett). Takk for svar Ønsker en som vi kan kommunisere godt med. Helst norsk "nanny" men ser at det ikke er så lett å få tak i det. Magefølelsen har nok mye å si ja. Ønsker ikke overlate barna mine til "hvem som helst" og hva barna mener har mye å si. Barna er jo 6 og 10 år, så er ikke veldig små. Det er kanskje tryggest gjennom byrå tenkte jeg også. Men man vet jo aldri.
vimsefrøken Skrevet 2. november 2013 Forfatter #15 Skrevet 2. november 2013 Nei, det der høres fantastisk ut. Hvor bor du? sånn at jeg kan søke? Høres ikke ut som du har rette holdningen for å si det slik. Din automatiske reaksjon uten å vite hva jeg ønsket/søker var negativ. Kanskje til og med fordomsfull ? 4
vimsefrøken Skrevet 2. november 2013 Forfatter #16 Skrevet 2. november 2013 Det finnes forum som er bedre å spørre på om du lurer på dette, der flere har erfaring. Her får du bare masse fjas. Begynner å merke det ja. Noen forslag til forum?
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2013 #17 Skrevet 2. november 2013 Høres ikke ut som du har rette holdningen for å si det slik. Din automatiske reaksjon uten å vite hva jeg ønsket/søker var negativ. Kanskje til og med fordomsfull ? Det er bedre å være føre var enn etter snar. 1
Appina Skrevet 2. november 2013 #18 Skrevet 2. november 2013 Jeg vet at mange legger ut annonser inne på det private rubrikkmarkedet hos barnepasseren.no. Husker ikke hvor mye det koster å annonsere, men kanskje en hundrelapp, eller så? Håper du finner den rette for deg. Kanskje jeg skulle søke?
Silfen Skrevet 2. november 2013 #19 Skrevet 2. november 2013 Nå tror jeg Gjest må ta seg en bolle. Jeg var selv au pair en gang i tiden og det var en helt fantastisk opplevelse. Joda, det er alltid folk som utnytter andre, derfor er det til dels viktig for au pairene å gå gjennom en velrenommert byrå, slik at man har god back up. Den gangen jeg var, fikk jeg omtrent 400 kr uken, pluss kost og losji. Men jeg fikk desto mer igjen av opplevelser og venner. Rett og slett en finfin tid og jeg var med samme familien i halvannet år. Jeg ville sjekket med byråer dersom du vurderer en utenlandsk. Det som jeg også ser at enkelte gjør, er at de for eksempel spør noen som enten har eller som er au pair, om de har noen de kjenner. Får man for eksempel noen fra Filipinene, så er det jo gjerne greit at de har et nettverk her allerede, dersom det er mulig. Ønsker du en norsk praktikant så er det jo bare å legge ut annonser i de vanlige kanalene. Med en god innstilling er dette en super greie for alle parter. 1
vimsefrøken Skrevet 2. november 2013 Forfatter #20 Skrevet 2. november 2013 Takk for alle svar så langt. Tror jeg skal sjekke litt ut blant eventuelt studenter. Tror det kunne vært en fin mulighet for en ansvarsfull student som trenger bosted, og en bi-inntekt. Hadde vært en fordel med en som kan norsk for barna sin del. Instinktene og magefølelsen min pleier alltid å stemme når det gjelder mennesker så tror jeg skal velge å stole på meg selv der. Og begge barna kommer nok tydelig å si sin mening om vedkommende skulle jeg velge en de ikke liker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå