Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I hvilken grad kunne dere spurt naboen om hjelp?

Jeg har diskutert dette med noen, og de mener at å spørre naboen om hjelp er noe man bare ikke gjør. Jeg, derimot mener det ikke er noe problem. Da tenker jeg på ting som å låne en kopp sukker, bære noe tungt, slike ting.

Dersom naboen ringte på, ville du hjulpet til dersom dukunne?

Anonymous poster hash: 7b99f...0d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det kommer nok litt an på hvor lenge jeg har bodd der og hvor godt jeg kjenner naboene. Det frister ikke så veldig å banke på nabodøra i ei blokk du bare har bodd i et par måneder, mens jeg vet at i mamma og pappas byggefelt er det ofte at naboer hjelper hverandre på ulike måter :)

Endret av Hecubaa
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke spurt om hjelp nå men for noen år siden - og jeg bor i Oslo, da på et annet sted, spurte jeg om å f.eks få låne talgelys når jeg fikk besøk av en venninne. Jeg kjente ikke naboene, men var på hils.

Ja, vet, men vi bodde i en firemannsbolig og jeg fikk låne og kjøpte inn nye som jeg la på matta utenfor døra noen dager senere. Det var ikke pinlig.

Men nå kjenner jeg ikke de som bor rett ved siden av meg så godt og noen virker reserverte, da spør jeg selvfølgelig ikke om noe siden jeg merker at de er litt mer lukket og helst vil være i fred. Har ringt på en gang og de lukket ikke opp, og noen pratet ikke så godt norsk eller later som de ikke gjør det.

Det er vel litt avgjørende hvilke naboer man har. Jeg tror jeg har et godt naboforhold selv om jeg ikke spør om å få låne noe. Men det smitter når folk er reserverte.

Skrevet

Det er litt etter hvor man er fra også. Der jeg er fra stiller alle opp for alle, selv nye blir gjort klar over at det er hjelp å få for alle som trenger det.

Men her jeg bor nå ser man ikke på naboen en gang...

Skrevet

Om man bor ett sted hvor man har stabile naboer og man hilser lett på hverandre ved postkassene er det nok lettere å spørre om hjelp, og å få hjelp. Hvor det er mer ustabilt og det ikke er rom for å steder å hilse på hverandre så er nok ikke like vanlig.

Vi har fått hjelp og har gitt hjelp til ene naboen vår, men det henger nok sammen med at det er henne vi har truffet mest siden vi deler inngang.

Skrevet

Etter å ha "sambodd" med mine nærmeste naboer i over 10 år så kan vi fint spørre hverandre om små tjenester ja. De har et par ganger spurt meg om hjelp med PC, mens jeg fikk hjelp fra nabogubben da jeg slett ikke fikk opp peilepinnen i bilen.

Men det er ikke noe vi gjør ofte.

Skrevet

Jeg har min "lillesøster" boende nede og en god venninne i samme etasje. Vi hjelper hverandre der vi kan.

Skrevet

Klart vi hjelper hverandre. Ikke'no problem her ihvertfall :)

Skrevet

Tja, vi har lånt bort skrujern og vinåpner, hjulpet til å holde stige og liknende småting, og synes det er helt greit å bli spurt om. Selv har vi fått låne grus til å få bilen løs fra glatt underlag. Synes det er kjekt :) har bodd her to år.

Anonymous poster hash: a6437...c60

Skrevet

Jeg har bodd flere steder. Enkelte steder har vi vært omgangsvenner med naboene med barn i samme alder. Der var det nærmere en mil til butikken og vi byttelånte både det ene og det andre. Men her jeg bor nå er butikken i nærheten og jeg kjenner naboene kun på hils, så her ville jeg ikke spurt om det samme.

Anonymous poster hash: 908bf...de4
Skrevet

I hvilken grad kunne dere spurt naboen om hjelp?

Jeg har diskutert dette med noen, og de mener at å spørre naboen om hjelp er noe man bare ikke gjør. Jeg, derimot mener det ikke er noe problem. Da tenker jeg på ting som å låne en kopp sukker, bære noe tungt, slike ting.

Dersom naboen ringte på, ville du hjulpet til dersom dukunne?

Anonymous poster hash: 7b99f...0d9

svært sjelden og da må jeg virkelig ha trøbbel.

Skrevet

Javisst, klart det! Naboen på ene siden er riktignok ikke alltid den letteste å kommunisere med, hun snakker ikke noe særlig engelsk, men ved hjelp av litt mimelek klarer vi da alltids å forstå hverandre :) Gutta som bor på andre siden er også veldig ålreite, fikk hjelp senest i morres da tilfeldigvis traff dem i gangen på vei ut med resirkuleringa mi. Hadde kanskje ventet litt lenge med å gå ut med den, så det var ganske mye (papp, papir og plast), så de stilte opp og bar og holdt opp dører og greier, søte gutter. Mulig de hadde litt dårlig samvittighet for festen på fredag, forsåvidt ;) Ellers er det vanlig at vi tar imot pakker for hverandre hvis postbudet er av den late sorten. Fare for at jeg kommer til å banke på den døra og blafre litt med øyevippene og en flaske whisky når jeg skal flytte i januar :fnise:

Moren i den indiske familien som bor i overetasjen sa jeg bare måtte stikke innom på middag en dag om jeg ville, de er supertrivelige.

Skrevet

der jeg bodde før var det ganske vanlig og spørre naboen om hjelp til et eller annet. her jeg bor nå. ser jeg svært lite tl. men jeg har ringt på i et tilfelle hadde mista nøkkelen til yttergangen. hadde bare den til min leilighet. så måtte komme meg inn. da fikk jeg lånt en nøkkel. men jeg kommer ikke til å ringe på for en kopp sukker eller et egg.

Anonymous poster hash: 396cb...c44
Skrevet

Tror det er enklere på bygda enn i storbyen..

Anonymous poster hash: 88d2f...4c1
Gjest Hyssingen
Skrevet

Her gjør vi det hele tiden. Vi hjelper hverandre med å rake løv, passe barn, lufte hund, kjøre på butikken, sånne ting.

Gjest Whitestripes
Skrevet

Helt vanlig og greit her jeg kommer fra.

Skrevet

Så lenge man kan hjelpe, så er det vel naturlig å hjelpe? Har ikke bodd her jeg bor nå så veldig lenge, så har ikke bedt om hjelp til noe spesielt.. Men jeg hjelper mer enn gjerne mine naboer hvis de trenger det! :) Her må de bare ringe på, selv om vi ikke har sett hverandre før (bor i blokkleilighet).

Anonymous poster hash: 9cc3e...8ab
Skrevet

Har bodd i blokka mi i 3 år, og er vel på hils med alle, men ikke noe mer. Men når bilen min ikke starta en dag nølte jeg ikke med å spørre naboen om hjelp med startkabler. Hadde ikke nølt med å hjelpe mine naboer med slikt :)

Skrevet

Har hatt mange naboer som har spurt meg om ting, f.eks låne vinopptrekker osv, og om jeg har følt meg helt komfortabel med å spørre om ting. Men nå skal det si at de fleste naboene jeg har hatt de siste årene har vært helt for jævlige mennesker...... Så disse har jeg unngått som pesten.

Skrevet

Ja, jeg har ikke noe imot å spørre naboer om hjelp, eller hjelpe til selv! :) Men det kommer litt an på hvor godt man kjenner hverandre. Hvis man er på hils, så ja. Men hvis det er en blokk med høy gjennomtrekk, så går ikke jeg og ber om hjelp av noen jeg aldri har hilst på før med mindre det er kjempekrise.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...