Gå til innhold

Klumper i pelsen

Anbefalte innlegg

Gjest bustyvel
Skrevet

Bikkja vår har endel små "tugger"/floker/hårballer i pelsen. Dette er i ansiktet, på innsiden av lårene og andre typiske steder hvor vi ikke kommer så godt til med børsten. han børstes jevnlig.

Fikk ut to av disse i dag, makan til skriking og klaging. Bør de klippes av? Liten hund med halvlang pels, ikke så enkelt å "nøste" de opp heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville klippet av de verste klumpene. Husk også å sjekke bak ørene, der pleier det å floke seg og

Skrevet

MIn fikk sånne, ikke i ansiktet men. Eneste som nytter er å klippe bort.

Anonymous poster hash: 27dbe...532
Skrevet

Jeg ville ha badet hunden og brukt en god balsam. så ville jeg ha fønet hunden og børstet ut flokene.

Sånn gjør jeg det på min bichon frise, og det fungerer veldig fint.

Gjest bustyvel
Skrevet

Han bades jevnlig, ofte med sjampoo og balsam for valper (han er valp). Men de små klumpene er så.. ja, nettopp små og ikke minst litt harde.. Må nok kanskje bare klippe ja.

Skrevet

Prøv heller og stikk saksa inn i floken og skjær opp floken, så slipper du ujevn pels...

Om du har en spiss saks, så skal det la seg gjøre.

Hvilken rase har du?

Skrevet

Jeg ville ha badet hunden og brukt en god balsam. så ville jeg ha fønet hunden og børstet ut flokene.

Sånn gjør jeg det på min bichon frise, og det fungerer veldig fint.

Må si meg enig med denne metoden! Hvis vi ikke føner hunden etter bading, blir det floker både her og der. Har jo selv en mellompuddel så det kommer jo an på hvilke hunderase man har :)

Skrevet

Pels som tover seg lett kan også ha noe med hva han/hun får eller ikke får i seg gjennom maten. Fiskeolje/selen eller hva det en heter skal vist være bra og gi blankere/glattere pels. Jo glattere pels jo mindre floker. Husk å kjøpe det som er beregnet til hund. Det er vist noe vitaminer som er fettløselig i menneske fiskeoljer (tran osv) som kan være skadelig om du gir hunden ofte, noe man må gjøre hvis man skal ha noe effekt på pelsen. :)

Eller ville jeg prøvd å finne huden under floken stikke saksa mellom huden og floken og klippet utover floken. da får du løsnet opp en del og det slipper å bli store "skabbeflekker".

Kan også være greit å børste igjennom oftere der det blir floker slik at du slipper å ha problemet igjen. :)

Gjest bustyvel
Skrevet

Han får vom og hundemat med laks, i tillegg til tørrfôr. Pelsen er blank, fin og glatt, men han er endel ute og leker, og vi er ikke like flinke til å børste han etter hver økt, må skjerpe oss der...

Skrevet

Dere må nok bli enda flinkere til å børste "problem-områdene"

Flokekutter kan være en ide,eller klippe av floken direkte. Bruk spray som skal virke forebyggendes på floker. Gjerne god balsam først så spray og gre gre og gre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...